mercedes compackt diesel

Annonsera efter MB-delar

Re: mercedes compackt diesel

UNREAD_POSTav kalle59 » 2011-11-10, 20.39.44

Du det låter otroligt spännande, hoppas nu den motsvarar förväntningarna och priset...ja är skicket därefter så är den nog värd den slanten men lite prutmån finns väl alltid.
Sen det här med Citroen, ja vad gäller åkkomfort så finns det nog inget som slår märket, Mercedes med sin luftfjädring i all ära men gashydraulisk är nog faktiskt snäppet vassare.
MVh Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2011-11-10, 23.25.36

Dessvärre i kiruna, men en frisk w115 med den motorn för 18papp tycker jag känns riktigt bra.
sedan vet man ju inte om allt är uppspacklat, och rostar sönder på ett halvår.

http://www.blocket.se/kiruna/Mercedes_2 ... ?ca=15&w=3

hade jag inte redan införskaffat mig mer än tillräckligt med projekt hade jag nog iaf ringt och kollat hur seriös gubben som säljer verkar.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav greven » 2011-11-11, 11.38.56

swampmonkey skrev:Dessvärre i kiruna, men en frisk w115 med den motorn för 18papp tycker jag känns riktigt bra.

hade jag inte redan införskaffat mig mer än tillräckligt med projekt hade jag nog iaf ringt och kollat hur seriös gubben som säljer verkar.

javisst var det rätt,Bilen vart uppsvetsad för 10år sedan.Bytta skärmkanter bak,samt lackerad och renoverad motor.Dock så var väl dieselpumpen inte den bästa...lär ju inte växa på träd till en 3.0.Och höger framdörr påkörd av en skoter....
Står i Karuseando,dvs 30mil!!! från kiruna..
greven

UNREAD_POSTav sl500 » 2011-11-11, 16.43.21

greven skrev:
swampmonkey skrev:Dessvärre i kiruna, men en frisk w115 med den motorn för 18papp tycker jag känns riktigt bra.

javisst var det rätt,Bilen vart uppsvetsad för 10år sedan.Bytta skärmkanter bak,samt lackerad och renoverad motor.Dock så var väl dieselpumpen inte den bästa...lär ju inte växa på träd till en 3.0.Och höger framdörr påkörd av en skoter....
Står i Karuseando,dvs 30mil!!! från kiruna..

MAO ett uppsvetsat lik

vh sj
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav greven » 2011-11-13, 20.55.16

Fick bilder på bilen från skåne idag :evil: :cry:
Man kan ju fu´ndera hur dumma folk är i skallen....
Bilen var rostig i båda skärmarna,sönderborrad innuti med en jävla massa strömbrytare&knappar monterade till diverse lampor....
Samt spegeln på passagerardörren borttagen,istället satt en påborrad svart stygg universialspegel på framskärmen :twisted: max 20t skulle man väl kunna ge...inte fantasipriset 50tkr..
greven

UNREAD_POSTav kalle59 » 2011-11-13, 21.17.19

Det är dessvärre ofta det är så här, det lovas vitt och brett och objektet man blir erbjuden, ja någon finare bil kan man inte hitta enligt säljaren.
Trist är det men ge inte upp, du hittar din bil det lovar jag
Mvh Kalle
Medlem 2077

kalle59

UNREAD_POSTav sl500 » 2011-11-13, 21.43.43

men ta i beaktning detta med skick ALLA har de sina egna ideer om skick
som för en del kan va skit är fint för en annan.

ringde för många år sen på en 250ce-8 säljaren sa fan va bra att jag fick skitbilen
såld. jag tänkte så lät det nog inte då folk ringde på den.

DETTA SKREV JAG I ETT AV MINA INLÄGG HÄR.

de bilar jag köpt osett åt folk i tyskland har alltid
motsvarat skick mm mm även en 68.a mustang cab.
var som ny,

men i sverige blir man ofta besviken

VH SYLWE
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav greven » 2011-11-13, 22.07.50

Jo,jag är ju inte precis brydd.för två år sedan åkte jag land&rike runt,detta för att hitta en citroen xm turbodiesel i toppskick.Åkte närmare 500 mil totalt,slet ut en omgång sommardäck och en halv c5:a.Första bilen i jönköping.Rullat 10tusen mil,såg otroligt bra ut på bild....
men totalt sönderkörd och oservad.På 10.000mil!!!
Nästa uppe i umeå,fin som bara den på bilderna,och totalt rosfri enligt säljaren.....jo tjena mittbena.Upprostad under.Hittade en yllesocka ditpluggad av gubben i ena tröskellådan :lol: :lol:
Nästa vända vart till Piteå,hittade då en mycket fin xmdiesel,dock så hade den rullat 34 tusen mil.Men ack så fin. Denna fick dock följa med ner till Jämtland.Har nu rullat 38.000mil,och går fantastiskt bra

Jo,nog hittar jag väl en compakt vad det lider,åker ev upp till Dorotea och tittar på en 240d i veckan.Iof var framskärm samt bakluckan angripen av rost.Trösklar,skärmkanter&domkraftsfästen helt ok.Dock satt en turbo monterad på denna,vet ej hur bra detta är på en gammal 240d knota.
greven

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2011-11-14, 00.07.13

greven skrev:
Jo,nog hittar jag väl en compakt vad det lider,åker ev upp till Dorotea och tittar på en 240d i veckan.Iof var framskärm samt bakluckan angripen av rost.Trösklar,skärmkanter&domkraftsfästen helt ok.Dock satt en turbo monterad på denna,vet ej hur bra detta är på en gammal 240d knota.

STT turbokit var ju något som tillverkades med godkännande av Mercedes, och har faktiskt någon typ av intercoolerburk med, sedan beror det ju på hur de behandlat och hur mycket de får turbon att trycka, men du får väl i vanlig ordning köra varm den och se hur mycket övertryck som finnes när man öppnar vid ventilkåpan...

riktiga MB-dieselturborna har en "spridare" som duschar olja på undersidan kolvarna för att hålla nere temperaturen. så uppenbarligen var det ett problem som Mercedes visste om.

vet inte om den Kompakt som stod på gottland har blivit såld, men den snubbe på verkstaden som den stod på gav ett lite annat utlåtande än ägaren. så varnar lite innan ni får för er att dra dit och kolla.

Ägaren
"är ett hål golvet vid förarstolen, popnitade fast en plåt och drog på lite klegg och det gick bra första besiktningen, men nu klagade de lite..."

verkstads/garagesnubben.
"ägaren ville att jag skulle svetsa helt den, jag gick under, och det var helt sönderrostad halvvägs under stolen till framför pedalstället, det finns inget att svetsa i överhuvudtaget, ägaren vill ha 13, jag skulle inte ge en tusenlapp för skiten"
sedan om det berodde på om han ville ha bilen själv, eller föredrog att rulla i Fiat eller annat trams och inte har koll på mercedes låter jag vara osagt.

lycka till med Kompakt införskaffandet i vilket fall!

http://www.blocket.se/varmland/Mercedes ... ?ca=15&w=3

har legat på blocket ett bra tag, så det finns kanske lite prutmån på det i övrigt dyra priset. sedan ska det ju hittas en dieselmotor till den med.

----
förövrigt såg extraljuskompakten ut som fan, fyfan att misshandla en bil så brutalt.
......
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav sl500 » 2011-11-14, 00.34.33

appropå turbodiesel nog f-n kan man få sprutt på dom

sj

http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... -arvtagare
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav kalle59 » 2011-11-14, 06.59.58

Å så konverterar man inte en 230/6 till diesel eftersom det är helgerån på en så pass ovanlig bil, en bensinare är en bensinare och en diesel en diesel.
Det hela är lite som ett könsbyte på en människa lr hur :mrgreen:
Mvh Kalle
240D 3.0-75
300 SE-91
Medlem 2077

kalle59

UNREAD_POSTav sl500 » 2011-11-14, 09.39.58

JA DESSA JÄVLA SKATTESMITARE SOM VÅLDTAR SIG PÅ
FINA BEZINARE BORDE DET VARA SKOTTPENGAR PÅ.
då det råder brist på -8 dieselbilar pga, av de har rostat upp
ger man sig på andra karosser som är skattebefriade för att kunna
köra så gratis som möjligt och miljön skiter de helt i.

jag skall applodera den dagen då de ändrar dessa regler som från
början var avsedda för rena hobbyfordon.

vänligen sylwe
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav greven » 2011-11-14, 09.56.30

kalle59 skrev:Å så konverterar man inte en 230/6 till diesel eftersom det är helgerån på en så pass ovanlig bil, en bensinare är en bensinare och en diesel en diesel.
Mvh Kalle
240D 3.0-75
300 SE-91

Nä,konverterat är helt ointressant.Det skall vara original.Ser ingen mening med att bygga om från bensin till diesel.
Det du sparar är ju småpengar,för att säga inga pengar alls.Dessutom våldar detta vår miljö. Finns ingen vits med att åka gammal mercedesdiesel idag.En 220-240 drar mellan 0.8-1.0 l diesel per mil.En nyare diesel runt halvlitern.En "sk miljödiesel" (GUD VAD JAG HATAR NAMNET MILJÖDIESEL,MILJÖBILAR) Det finns inga miljöbilar!!!!finns inte en biljävel som är hälsosam för vår miljö!!.Men en sk milödiesel drar mellan 0.3 till 0.5dl mil.Jag körde en citoen 1.6 hdi,denna drar 0.46 med automatlåda.Skattebefriad i 5år!! Nya Skoda superb drar ca 0.3 långfärd.

Så att konvertera en gammal fin bensinbenz till diesel,detta borde faktisk vara förbjudet.
Jag håller med Sylwe där till viss del.Defenitivt skulle konvertering inte vara tillåtet.
Jag vill ha en dieselcompakt främst till att finåka i lite på sommaren,inte som bruksbil.Det drar dom för mycket bränsle för,samt skitar ner miljön aldeles för mycket
greven

UNREAD_POSTav sl500 » 2011-11-14, 10.15.28

ja du greven
en del kör på Frittes gamla fritösolja andea på Rustas storpack
av matolja då de har kampanjer oh gud vet vad mer de kör på
såg en som byggt på en värmare på bränslesidan för att skiten
skulle bli tynnre.

bodde de i tyskland så hade vändradien varit kort inte av parkeringen
totalförbjudet, numera är det euro 4 som gäller.

en å samma tyska bil kan ha olika skattesatser beronde på vilken euro-norm
den har den går att uppdaterera med nyare komponenter därmed
billigare vägskatt
sj
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2011-11-14, 23.54.35

greven skrev:
kalle59 skrev:Å så konverterar man inte en 230/6 till diesel eftersom det är helgerån på en så pass ovanlig bil, en bensinare är en bensinare och en diesel en diesel.
Mvh Kalle
240D 3.0-75
300 SE-91

Nä,konverterat är helt ointressant.Det skall vara original.Ser ingen mening med att bygga om från bensin till diesel.
Det du sparar är ju småpengar,för att säga inga pengar alls.Dessutom våldar detta vår miljö. Finns ingen vits med att åka gammal mercedesdiesel idag.En 220-240 drar mellan 0.8-1.0 l diesel per mil.En nyare diesel runt halvlitern.En "sk miljödiesel" (GUD VAD JAG HATAR NAMNET MILJÖDIESEL,MILJÖBILAR) Det finns inga miljöbilar!!!!finns inte en biljävel som är hälsosam för vår miljö!!.Men en sk milödiesel drar mellan 0.3 till 0.5dl mil.Jag körde en citoen 1.6 hdi,denna drar 0.46 med automatlåda.Skattebefriad i 5år!! Nya Skoda superb drar ca 0.3 långfärd.

Så att konvertera en gammal fin bensinbenz till diesel,detta borde faktisk vara förbjudet.
Jag håller med Sylwe där till viss del.Defenitivt skulle konvertering inte vara tillåtet.
Jag vill ha en dieselcompakt främst till att finåka i lite på sommaren,inte som bruksbil.Det drar dom för mycket bränsle för,samt skitar ner miljön aldeles för mycket

min 240d har jag nu i sommar kört, med hälften stads och hälften blandkörning på 0.7 jämnt.
landsväg 0.6-0.65 utan problem, och på det ska det bytas bakaxel till en 2.65 istället för 3.69, så direkt mycket drar den inte, och mindre ska det bli! mindre än den 300tdt från 93 som går som bruksbil.

den 230-6 motor jag har var ett helvete att få att snålgå. dubbelförgasare och automatchoke som lever ett eget liv. motorn åkte ur då bilen den satt i får agera reservdelsbil, så ni som värderar motorn får hemskt gärna komma och ta hand om den. annars åker den på skroten...

men visst håller jag med om att det är roligare med original.
men förbjudet?
ser nog hellre en skrotig bensinare rustas upp få dieselmotor och leva vidare än att den får rosta vidare, allt intresse ser jag som positivt så länge bilen finns kvar. så länge det inte är Conny, Ronny som garagelackerar och har sönder.
+ lite fler
---
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

FöregåendeNästa

Återvänd till MB delar köpes