av Fotogenmotorskötarmössa » 2008-10-10, 19.34.38
Det behöver inte vara några större problem att göra det arbetet själv, om man har någon vana att reparera bilar,
Det är inte ett svårt jobb för en total nybörjare heller, det blir nog lite mer trasiga nipplar och anslutningar bara,
vilka jag skulle bytt iallafall,( när man ändå är skitig om fingrarna)
Fast om så är fallet, att du är nybörjare, så kan jag nog tycka att du ska ha en haynesbok eller liknande att tillgå, och mängder med rostlösare.
Sunt förnuft och lite tålamod och försiktighet räcker långt.
Och som Jörgen sa, så räcker det inte med enbart repsats. Bromsvätska, och belägg tillkommer, kanske man upptäcker en slang som bör bytas, eller ett rör...
Ställer mig lite frågande till att bara fixa en cylinder, jag kan nog tycka att det kan vara värt att gå igenom alla bromsarna när man ändå håller på, kanske dags för nya skivor också,
Original eller pirat är nog mer än fråga för plånboken, då det ofta är samma fabrik som gör en del, men sedan har olika kartonger ,beroende på var delen ska säljas. DOCK finns det naturligtvis skillnader i kvalite, men orginal är inte alltid bättre.
Jag har på de två senaste bilarna provat biltemas bromskivor, inga problem har uppstått än, dock är det motorsvaga bilar, som körs ganska lugnt, bör tilläggas,
Man kan ju beställa en teknisk kontroll hos bilprovningen, för samma kostnad som en besiktning, fast man får inget föreläggande om ombesiktnig om det är någon brist, endast ett papper på om det är bra eller inte,
För den som inte känner sig säker på sin sak.
Men som tidigare nämnts, börja med att göra rent, och kontrollera att grejerna kan röra sig, samt `motionera´kolven lite, oftast räcker det..