bromsok

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

bromsok

Inläggav oket » 2008-10-10, 07.50.26

hej
har en mercedes c 1999 har tänkt renovera bromsoket vänster bak , byta oringar ( ja om det går)för ena kolven tar dåligt på skivan,undrar om något gjort de eller har lite råd eller tips
oket

Inläggav Jörgen » 2008-10-10, 13.02.02

Hej ”Oket”

Bromsar på en bil är en säkerhetsdetalj så det gäller att man vet vad man gör.
Om en kolv tar dåligt har den säkert gått fast och då kan du räkna med att det finns rostansättningar på kolven. Orsaken till detta är att det endast förekommer ett lågt tryck på bakhjulsbromsarna i förbindelse med svenskt vinterväglag (läs salt). Det finns renoveringssatsar, men du ser först om en renovering är möjlig när du har fått demonterat kolvarna från oket. En renoveringssats kostar ju också pengar + lite jobb (även om du kanske gör arbetet själv).
Personligen skulle jag köpa ett nytt bromsok (det kanske finns utbytesok från MB). Därtill skall du räkna med evt. en ny bromsskiva samt nya belägg + stift och fjäder till oket vid monteringen av bromsbeläggen. Till slut måste systemet luftas (vad du än beslutar) och därtill går det en burk bromsolja (DOT 4 ell. DOT 4+). Bilen är 10 år gammal och då kan man fråga sig när bromsoljan byttes senast och hur ser parkeringsbromsbackarna ut, - om du inte har haft bilen från ny. Slutligen skall parkeringsbromsen justeras. Du ser det är lite jobb och även pengar. Fråga hos MB om priser m.m. – och då vi snackar om säkerhetsdetaljer, rekommendera jag endast originala reservdelar.

Lycka till
Jörgen

Inläggav kalle59 » 2008-10-10, 16.44.41

Hej, precis som Jörgen skriver kan det bli, men jag skulle nog börja med att lossa klossarna som kan ha beckat fast och sen rengöra anliggningsytorna ordentligt , steg två är att köra kolven fram och tillbaka ett antal ggr med en medhjälpare som bromsar ut kolven som du sedan trycker in i oket igen, sitter kolven benfast så är det Jörgens tips som gäller, absolut nytt ok alternativt renoverat och inget prova renovera själv det slutar oftast med en ännu dyrare slutnota
Mvh
Kalle
kalle59

Inläggav Jörgen » 2008-10-10, 17.09.33

Hej

Det är helt rätt som Kalle beskriver, - jag kan läsa att han har varit med om detta för. Prova detta först. Det är alltid svårt att göra en fjärrdiagnos/råd, när man inte känner till ”mottagaren”.
Ett Tipp: Jag brukar kolla beläggens rörlighet samt rengöra dessa vid byte till vinter- resp. sommardäck.
Jörgen

Inläggav Fotogenmotorskötarmössa » 2008-10-10, 19.34.38

Det behöver inte vara några större problem att göra det arbetet själv, om man har någon vana att reparera bilar,

Det är inte ett svårt jobb för en total nybörjare heller, det blir nog lite mer trasiga nipplar och anslutningar bara,
vilka jag skulle bytt iallafall,( när man ändå är skitig om fingrarna)

Fast om så är fallet, att du är nybörjare, så kan jag nog tycka att du ska ha en haynesbok eller liknande att tillgå, och mängder med rostlösare.
Sunt förnuft och lite tålamod och försiktighet räcker långt.

Och som Jörgen sa, så räcker det inte med enbart repsats. Bromsvätska, och belägg tillkommer, kanske man upptäcker en slang som bör bytas, eller ett rör...

Ställer mig lite frågande till att bara fixa en cylinder, jag kan nog tycka att det kan vara värt att gå igenom alla bromsarna när man ändå håller på, kanske dags för nya skivor också,

Original eller pirat är nog mer än fråga för plånboken, då det ofta är samma fabrik som gör en del, men sedan har olika kartonger ,beroende på var delen ska säljas. DOCK finns det naturligtvis skillnader i kvalite, men orginal är inte alltid bättre.
Jag har på de två senaste bilarna provat biltemas bromskivor, inga problem har uppstått än, dock är det motorsvaga bilar, som körs ganska lugnt, bör tilläggas,

Man kan ju beställa en teknisk kontroll hos bilprovningen, för samma kostnad som en besiktning, fast man får inget föreläggande om ombesiktnig om det är någon brist, endast ett papper på om det är bra eller inte,
För den som inte känner sig säker på sin sak.

Men som tidigare nämnts, börja med att göra rent, och kontrollera att grejerna kan röra sig, samt `motionera´kolven lite, oftast räcker det..
Fotogenmotorskötarmössa

bromsoket

Inläggav merca » 2008-10-11, 20.38.37

hej
tackar för alla svaren , (ja.. det var ju en anmärkning av besiktningen som bromsarana tog ojämnt och det pulsera från vänster bak ) gjorde en efter kontoll av vänster bromsskiva som var spårig, samt ena (vänster )kolven tog dåligt emot skivan och höger klossar var slut. ska byta bromsskivor och klossar och rucka kolvarna in och ut. tack igen
merca

gummifett

Inläggav JB » 2008-10-18, 23.19.18

Hej. Bytte båda oken bak, hittade mkt fina på skroten. Köpte en renoveringssats på Biltema men nya damasken gick knappt att få på så jag behöll de gamla. FInns ett engelskt gummifett för bromsar. Tror det även skyddar mot rost om man smörjer hela cylindern. Vissa MB-kolvar har ett tårtbitsformat uttag i kolven. Ska vinkla belägget och minska skrik. Tänk på att vrida kolven rätt om den varit ute.

PS Det är inte roligt att leka med parkeringsbromsen och dess justeringsanordning eller fjädrar, speciellt inte om bromsskölden har rosttendenser...men vilken lycka när allt plötsligt är i perfekt mercedesskick!
JB

Inläggav Fotogenmotorskötarmössa » 2008-10-19, 17.58.46

Jag kan ha fel, men man ska kanske akta sig för oljor och fett i cylindern, packningarna kan lätt bli förstörda av vissa oljor, sen är nog inte bromsoljan någon olja egenligen, var det någon som sa, det heter ju bromsvätska, om man är petig,
Fotogenmotorskötarmössa

Inläggav sl500 » 2008-11-10, 15.09.58

varför handla skräp på Biltema när det finns orginal repsatser ?
Skulle aldrig utsätta min säkerhet med deras crepp.
Användarvisningsbild
sl500

Återvänd till Fri diskussion