av Fotogenmotorskötarmössa » 2008-09-18, 21.50.14
Jag tillhör dom som tycker att 30-årsregeln gott kan få vara kvar, det är inte många av dagens bilar som klarar sig så länge ändå,
Volvo 240 nämndes tidigare, jag har mött 1 som var skattebefriad, dom få andra jag ser är ännu för nya,
Och då kör jag ofta 30-40 mil om dagen,
Sen finns det fortfarande några MB 123 som kan klara sig,
Andra märken och nyare modeller tror jag det kommer att bli tunt av,
Dom bruksbilar ,som någon kallade dom för, som är skattebefriade ser jag inte heller många av, dom jag ser är hemmikring, och då ofta vandrar dom runt bland olika ägare som lite kuriosa andrafordon.
Någon ondgjorde sig även över att det var ett säljargument att den var skattebefriad, ja, naturligtvis.
Om bilen ifråga är åttio eller trettio år , så är skattebefriad självklart ett säljargument
Av de som är intresserade av en så gammal bil, så har antagligen 99,5 procent ( jag har inte gjort en undersökning ) en nyare riktig skattad bruksbil.
Någon ekonomisk vinning av att ha en så gammal som enda bil är väldigt ovanligt , då det går åt en hel del tid och pengar för att hålla igång grejerna, ju risigare, desto dyrare.
Skatteintäkterna som går förlorade, kan vi fråga tio ekonomer om, och få tio olika svar, beroende på vilken lobbygrupp de tillhör,
Personligen är jag av den tron att de är försumbara, dels, för att man ofta har en till bil som man skattar och försäkrar,
Miljöaspekterna kan man diskutera i oändlighet, hur mycket diesel drar inte våra färjor dagligen, bara för att folk ska nöjesåka, eller våra flygplan,
Jag sitter nu vid en dator och förbrukar energi som ska produceras på något vis, tv, importerad mat, förbrukningsvaror, förpackningar, osv.
Argumentera att det skulle vara en betydande del av miljöproblemet att vi har ett försumbart antal i jämförelse, skattebefriade bilar, det känns inte riktigt genomtänkt, om man ser till sitt leverne i övrigt..
I vilket fall så tog jag risken att tillsammans med grabben göra i ordning en _MB 240 D 1979 som stått i ett garage sedan 1996 .
Inte för att den skulle bli skattebefriad, utan för att vi hade en 123a när grabben var liten, och han ville ha en sådan till sitt nya körkort, helst då en nyare bensinare,
Men denna var i väldigt bra skick , och skänktes, då ägaren insåg att han aldrig skulle få tid att göra iordning den.
Dock böt vi motorn till en nyare och bränslesnålare, då den gamla rykte, droppade olja och var allmänt ovillig att starta.
Och bromsar,koppling,växellåda.mm.
Den blev inte så billig i slutänden...
Lite av charmen försvann tycker jag personligen, då den nyare 2,5 dieseln inte låter lika..
Men grabben är nöjd
Hade det inte varit så besvärligt med intyg och grejer hade jag mycket väl kunna tänka mig att sätta i en ett eller två år gammal motor
Jag är inte helt säker på vad bilprovningen kommer att säga om bytet vi gjort nu, då jag tror att det blev 4 hkr för mycket,
I värsta fall får vi väl byta tillbaks till en 240 D igen..
För övrigt har jag råkat bli ägare till en Triumph Herald årsmodell -65
fast för mig känns den mer som museeföremål än veteran,
Det är väl en generationsfråga, vilka bilar man minns osv..
Ps. En variant av Österikes modell vore intressant, jag har själv tänkt i de banorna utan att veta att modellen redan, fanns, jag har behov av ett stort fordon ,pga arbete bland annat, men det skulle inte vara så dumt att ha ett mindre också, då jag lika ofta klarar mig med det. men då jag redan betalar en himla massa skatt (6-7000 någonting) och försäkring , känns det inte som att jag vill betala för en till, när jag bara använder en åt gången.
Då skulle det så klart gälla alla årsmodeller, inte bara veteraner.
En skattad och försäkrad nummerplåt, alternativt ett skattat och försäkrat körkort..
Det vore något att fundera på, istället för att någon kör runt i en bucklig veteranbil. Ds