Protest mot förslaget till ny vägtrafikskatt

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Protest mot förslaget till ny vägtrafikskatt

UNREAD_POSTav Janne Hagnell » 2008-05-22, 12.45.31

Jag heter Janne Hagnell och har tagit initiativet till en namninsamling
mot Vägverkets förslag att slopa den rullande 30-årgränsen för
befrielse från vägtrafikskatt och att istället införa en fast gräns (förslag 1975).
Förslaget är i min mening djupt olyckligt och fullständigt godtyckligt då
vissa bilar som redan är att betrakta som klassiker ALDRIG kommer att
tillåtas uppnå veteranstatus. En kulturskatt riskerar därmed att skrotas ut.
Går förslaget igenom tror jag också att det bara är början. Ännu fler nya
regler kommer att, i missriktad miljöiver, att manglas igenom, såsom ett
totalförbud för icke katalysaterrenade bilar.
Känner du att du vill stöda kampen för att behålla de väl fungerande regler
som finns, kontakta mig på mail janne.hagnell@telia.com eller 0702-616784 så
skickar jag en lista.
Mvh
Janne
Janne Hagnell

UNREAD_POSTav sl500 » 2008-09-18, 08.57.21

Bra förslag från Regeringen,
För det är så j-a många som missbrukar detta med skattebefriade bilar och använder det som sälgargument- bruksbilar.
Från börgan jobbade MHRF som f-n för detta och avsikten var att det skulle underlätta för folk med samlarbilar mod. äldre. mm. men när folket får ansvar så leder det till att en del missbrukar förtroendet.
Här på Gotland möter du flertal sådana bilar i trafiken året runt och inte är
det några pärlor.
Nej gör som tyskarna där får man en nummerskylt som enbart gäller under säsongen april-oktober. behöver inte ställas av.
dessutom straffbeskattade de bort alla bilar utan kat, skulle miljöpartiet i sverige leva upp till sitt miljötänkabnde så borde de jobba på att få bort dessa miljöskadliga bilar utan kat. å speciellt de skattebefriade dieselbilar
som verkligen skitar ned. och inte nog med det 2 års bes, inga ABS . mm. mm. = trafikfarliga bruksbilar.
Nu tog det väl hus i helvete men jag står för varje ord.

Mvh // Sylwe på Gotland
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav TheGreatVoid » 2008-09-18, 13.28.07

Givetvis står miljön i absolut fokus. Och vi vet väl alla mer eller mindre hur allvarligt läget är. Egentligen borde väl alla personbilar och liknande köras till skroten på studs. Eller ännu hellre, hela världen borde stanna upp och göra vad som var rätt. Men detta är ju fullkomliga utopier.
Man får istället ta det i en takt som vi klarar av, och som också görs; där är så många intressenter att blidka.
Men det känns som om regeringen måste göra "något" för att visa sin handlingskraft, och då ger man sig på skattebefriade bilar. Alltså områden som är så små att det knappast blir något ramaskri.
Självklart är det rätt om det har någon effekt för miljön, eftersom "alla bäckar små...". Men det intressanta i sammanhanget, är hur stor del/procentsats det faktiskt handlar om. Och hur kommer man åt alla liknande bilar i u-länder m.m. som definitivt inte körs av entusiaster, för den delen.

Mitt antagande då, är att de allra flesta bilar i sverige i denna klass står i sina garage och blir ompysslade, och inte körs i speciellt stor utsträckning. Vilket i sin tur då blir en ganska så liten miljöbov. De som "missbrukar" veteranstatusen på sin bil är nog en ännu mindre del, antar jag. Och att ge sig på ren hobbyverksamhet, är något som samhället och även miljön istället kan förlora på.

Men, som sagt, det intressanta hade varit siffror i sammanhanget. Och vad vi har att förlora på att ge oss på hobbyverksamet, så även diverse kommersiella verksamheter. Och då också effekten av det hela. Kontra vår värld.

Som jag ser det nu, och med det lilla jag förstår, så anser jag att Vägverket och regeringen borde låta bli de bestämmelser som är.
Och även om det känns som ett steg i fel riktning, så tycker även jag att tanken på att gamla fina och vackra bilar skrotas som följd är tråkig.
TheGreatVoid

UNREAD_POSTav Gäst » 2008-09-18, 14.25.55

detta är en bra lösning på problemet.
Så är vi av med de flesta missbrukarna. som det nu är så är det många som har en billig skattebefriad Vintersläde.
gå in på Tradera motor å kolla bara uppe i Lapprikena skattebefriade /8 dieslar och Finndiesel. mm.

Nej gör som tyskarna där får man en nummerskylt som enbart gäller under säsongen april-oktober. behöver inte ställas av.
Gäst

UNREAD_POSTav sl500 » 2008-09-18, 14.29.58

var tydligen inte inloggad:

detta är en bra lösning på problemet.: Du missade detta

Så är vi av med de flesta missbrukarna. som det nu är så är det många som har en billig skattebefriad Vintersläde.
gå in på Tradera motor å kolla bara uppe i Lapprikena skattebefriade /8 dieslar och Finndiesel. mm.

Jag är inte ute efter hobbyfolket utan dessa som missbrukar systemet.

Tyskar har idag infört en ny regel i de flesta Städer måste Du ha en grön plakett på rutan för att få framföra Din bil. Man måste byta ut katen mot en nyare och besikta bilen för få plaketten. Man straffar bort miljöbovarna.
mvh sylwe
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Jörgen » 2008-09-18, 15.55.58

Hej Sylwe (på Gotland)

Jag förmodar du är politiker och/eller okunnig, (men det tycker jag är sak samma).

”Bra förslag från Regeringen,
För det är så j-a många som missbrukar detta med skattebefriade bilar och använder det som sälgargument- bruksbilar.
Från börgan jobbade MHRF som f-n för detta och avsikten var att det skulle underlätta för folk med samlarbilar mod. äldre. mm. men när folket får ansvar så leder det till att en del missbrukar förtroendet.”

Vad menar du med missbruk? Det är väl allas rätt att vara skattebefriade, när fordonet är 30 år eller äldre, - så är lagen utformad. I övrigt tycker jag att 30-årsgränsen är helt OK. Jag är helt medveten om att det finns 30-åriga ”skrotbilar” på vägarna, men så länge dom är trafiksäkra torde det inte vara något problem. Detta är rimligen ett fall för bilprovningen.

”Nej gör som tyskarna där får man en nummerskylt som enbart gäller under säsongen april-oktober. behöver inte ställas av, dessutom straffbeskattade de bort alla bilar utan katalysator.”

Här har du väl i alla fall blandat ihop begreppen.
I Tyskland finns s.k. säson-skyltar t.ex. som du beskriver april-oktober. Dessa skyltar kan alla få och har inget med gamla bilar att göra. Varje bilägare kan anmäla att han önskar ett fordon påställt t.ex. mellan juni-august eller mars-september och bilen skyltar blir då för sedd med tilläggsciffran 06/08 eller 03/09. Fordonsägaren betalar då skatt i normalt omfång för önskat period. Jag har flera vänner som har sommar- och vinterbilar och dom har fasta ”körperioder” för dessa bilar.
Dessutom har inte Tyskland ”straffat bort” bilar utan Katalysator. Hur tror du det skulle ha sett ut?

Däremot finns det H-skyltar för bilar som är 30 år och äldre. Dessa får man ansöka om och för att få dessa skyltar skall bilen framställas hos TÜV eller DEKRA eller KÜS, som då går igenom bilen betr. originalitet och tillstånd. Om allt är OK får man nya skyltar som är försedd med ett ”H” efter registreringsnumret (H = historiskt fordon) och man får en väsentlig lägre skatt. Dessa skyltar kan inte kombineras med säsongskyltarnas periodisering. Då spelar det ej heller någon roll om bilen har katalysator och/ell. ABS, vad det nu har med saken att göra.

Jag vet ej om du är medlem i Mercedes-Benz-Klubben, Sverige men MBKS är en politiskt obunden ideell förening, med kulturell och social inriktning, öppen för alla med intresse av fordon av märket Mercedes-Benz och därmed samhörande Daimler, Mercedes och Benz samt Maybach. Klubben skall arbeta för att främja detta intresse samt tillvaratagandet av fordon av ovan nämnda märken och deras kulturella och tekniska historia.

”Tyskar har idag infört en ny regel i de flesta Städer måste Du ha en grön plakett på rutan för att få framföra Din bil.”

Detta är inte hela sanningen. Det finns röda, gula och gröna plaketter, som kan förvärvas för EUR. 5,00 hos varje bilhandlare/verkstad i Tyskland mot förevisande av registreringsdokumentet. Jag har själva en grön plakett. Denna regel gäller alla, även svenskregistrerade fordon.
Att ge sig in i en stad, vilka som har införd denna regel, utan plakett kostar EUR. 40,00.

”Man måste byta ut katen mot en nyare och besikta bilen för få plaketten. Man straffar bort miljöbovarna.”

Sylve, det är en ren och skär osanning.

” Nu tog det väl hus i helvete men jag står för varje ord.”

Inte alls Sylwe, se inledande text i mitt inlägg. Herren vara med dom, ty dom vet inte vad dom skriver.

Have a nice day.
Jörgen

UNREAD_POSTav Gäst » 2008-09-18, 16.21.26

jag är varken politiker eller okunnig däremot 60+ 8) .

det här med skattefria bilar och 2 års besikting. 30 år eller äldre. VAR AVSETT FÖR HOBBYFORDON och inget annat.
Men fattigsverige som inte har råd att betala Fordonsskatt tillhandahåller sig en skatteffri "RISHÖG" behöver bara bes, vartannat år så 2 år
kan man bruka "Rishögen" dessutom skattefritt. 2008 minus 30 lika med 1978 HUR MÅNGA gamla Volvo 240 rullar det inte på vägarna ?
:shock:
Gäst

UNREAD_POSTav sl500 » 2008-09-18, 16.25.44

jag är varken politiker eller okunnig däremot 60+ 8) .

Det här med skattefria bilar och 2 års besikting. 30 år eller äldre. VAR AVSETT FÖR HOBBYFORDON och inget annat.
Men fattigsverige som inte har råd att betala Fordonsskatt tillhandahåller sig en skatteffri "RISHÖG" behöver bara bes, vartannat år så 2 år
kan man bruka "Rishögen" dessutom skattefritt. 2008 minus 30 lika med 1978 HUR MÅNGA gamla Volvo 240 rullar det inte på vägarna ? :evil:
mvh sylwe
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Jörgen » 2008-09-18, 17.05.55

Hej sylve

Jag är ej heller Politiker eller okunnig på området SL men även jag är 60+.
Jag tror vi kan ha en dialog i alla fall och jag förstår vad du menar och var du vill hän. Även jag har observerad alla dessa skrotbilar som rider på 30-årsregeln, men kan vi knappast göra mycket åt det, om vi inte skall såga av den gren vi själv sitter på.
Likaså är det med försäkringarna. Jag hade en gång helförsäkrad min bil hos entusiastbolaget Bilsport & MC i Växjö till 1555,00/år. Jag bad om att få förevisa bilen, men dom var inte intresserad. Några år efter höjdes priset till mer än det dubbla och jag kunna förstå varför, då det hos dom var försäkrad en massa skrotfordon. Då är det bättre med MHRF-försäkringen var bilen skall besiktigas innan.

Ha en bra dag
Jörgen

UNREAD_POSTav sl500 » 2008-09-18, 17.29.23

Jag har varit besiktningsman för MHRF-försäkring då jag var aktiv i
Mercedesklubben.
Det går att lösa detta med "rishögarna" om man införde dessa H-skyltar
även i sverige.
//sylwe
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Jörgen » 2008-09-18, 19.34.17

Hej Sylwe

Detta förslag kan jag bifalla till 100% och även begreppet Säsonskyltar.

Då har du säkert dom riktiga kontakter, evt. genom MHRF och MBKS för att ”angripa” vår regering innan det är för sent.
Beträffande säsonskyltar tog jag upp detta med en skrivelse redan i mars 1999 till Vägverket. Efter ca. 2 – 3 mdr. Fick jag till svar att detta var något som först skall behandlas i riksdagen o.s.v.
Det verkade inte som om man var speciellt intresserad.

I Österrike och Schweiz har man ytterligare ett system var man har en och samma skylt som man kan växla mellan max. 3 bilar, som skall vara anmäld hos registreringsmyndigheten. Man betalar då skatt efter det dyraste fordonet. D.v.s har du en husbil som du kör med på sommaren kan du flytta skylten från vardagsbilen och sätta på husbilen. Inget dumt system.
Men det skulle inte gå igenom här, ty då förlora staten skattepengar ! ! !
Jörgen

UNREAD_POSTav Fotogenmotorskötarmössa » 2008-09-18, 21.50.14

Jag tillhör dom som tycker att 30-årsregeln gott kan få vara kvar, det är inte många av dagens bilar som klarar sig så länge ändå,
Volvo 240 nämndes tidigare, jag har mött 1 som var skattebefriad, dom få andra jag ser är ännu för nya,
Och då kör jag ofta 30-40 mil om dagen,

Sen finns det fortfarande några MB 123 som kan klara sig,
Andra märken och nyare modeller tror jag det kommer att bli tunt av,
Dom bruksbilar ,som någon kallade dom för, som är skattebefriade ser jag inte heller många av, dom jag ser är hemmikring, och då ofta vandrar dom runt bland olika ägare som lite kuriosa andrafordon.

Någon ondgjorde sig även över att det var ett säljargument att den var skattebefriad, ja, naturligtvis.

Om bilen ifråga är åttio eller trettio år , så är skattebefriad självklart ett säljargument
Av de som är intresserade av en så gammal bil, så har antagligen 99,5 procent ( jag har inte gjort en undersökning ) en nyare riktig skattad bruksbil.

Någon ekonomisk vinning av att ha en så gammal som enda bil är väldigt ovanligt , då det går åt en hel del tid och pengar för att hålla igång grejerna, ju risigare, desto dyrare.
Skatteintäkterna som går förlorade, kan vi fråga tio ekonomer om, och få tio olika svar, beroende på vilken lobbygrupp de tillhör,
Personligen är jag av den tron att de är försumbara, dels, för att man ofta har en till bil som man skattar och försäkrar,

Miljöaspekterna kan man diskutera i oändlighet, hur mycket diesel drar inte våra färjor dagligen, bara för att folk ska nöjesåka, eller våra flygplan,
Jag sitter nu vid en dator och förbrukar energi som ska produceras på något vis, tv, importerad mat, förbrukningsvaror, förpackningar, osv.

Argumentera att det skulle vara en betydande del av miljöproblemet att vi har ett försumbart antal i jämförelse, skattebefriade bilar, det känns inte riktigt genomtänkt, om man ser till sitt leverne i övrigt..

I vilket fall så tog jag risken att tillsammans med grabben göra i ordning en _MB 240 D 1979 som stått i ett garage sedan 1996 .

Inte för att den skulle bli skattebefriad, utan för att vi hade en 123a när grabben var liten, och han ville ha en sådan till sitt nya körkort, helst då en nyare bensinare,
Men denna var i väldigt bra skick , och skänktes, då ägaren insåg att han aldrig skulle få tid att göra iordning den.

Dock böt vi motorn till en nyare och bränslesnålare, då den gamla rykte, droppade olja och var allmänt ovillig att starta.
Och bromsar,koppling,växellåda.mm.
Den blev inte så billig i slutänden...
Lite av charmen försvann tycker jag personligen, då den nyare 2,5 dieseln inte låter lika..
Men grabben är nöjd
Hade det inte varit så besvärligt med intyg och grejer hade jag mycket väl kunna tänka mig att sätta i en ett eller två år gammal motor

Jag är inte helt säker på vad bilprovningen kommer att säga om bytet vi gjort nu, då jag tror att det blev 4 hkr för mycket,
I värsta fall får vi väl byta tillbaks till en 240 D igen..

För övrigt har jag råkat bli ägare till en Triumph Herald årsmodell -65
fast för mig känns den mer som museeföremål än veteran,
Det är väl en generationsfråga, vilka bilar man minns osv..

Ps. En variant av Österikes modell vore intressant, jag har själv tänkt i de banorna utan att veta att modellen redan, fanns, jag har behov av ett stort fordon ,pga arbete bland annat, men det skulle inte vara så dumt att ha ett mindre också, då jag lika ofta klarar mig med det. men då jag redan betalar en himla massa skatt (6-7000 någonting) och försäkring , känns det inte som att jag vill betala för en till, när jag bara använder en åt gången.
Då skulle det så klart gälla alla årsmodeller, inte bara veteraner.
En skattad och försäkrad nummerplåt, alternativt ett skattat och försäkrat körkort..
Det vore något att fundera på, istället för att någon kör runt i en bucklig veteranbil. Ds
Fotogenmotorskötarmössa

UNREAD_POSTav sl500 » 2008-10-07, 10.05.38

En i högen annonser där man påtalar FÖRDELARNA med reglerna.

Dags att ändra reglerna för miljöns skull. det rullar många sådana här
dieselkonventerade bilar. en del körs på gammal fritösolja från Frittes gatukök.mm mm mm.

"merca 240d 79a
hej har en mb 240diesel till salu
de är en gammal bensinare har just varit in och regga om den till diesel
går fint i motor/låda
startar alltid på första försöket
går billigt ca0,8
svart inredning rost finns i dörrar sen en liten skada vänster bak
obes pga tidsbrist
ska inte vara några problem för bes
de positiva är att den blir skattefri till årsskiftet bara att bes sen går den i minst 2år till
6500 ev byte compakt diesel
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav kalle59 » 2008-10-07, 17.22.50

Forumet blir bara roligare och roligare...

Då var vi igång igen, ska bli spännande att se var vi hamnar denna gång i debatten. Dessa skattebefriade skrothögar består av ett antal som inte ens en klok världsekonom skulle kunna ta fram en promillesiffra på, vad gäller förlorade skatteintäkter kontra miljöpåverkan, jag tror att ordet "skattesmitare" nog mest är för att reta omgivningen eller kanske få någon lättlurad hugad spekulant att nappa på annonsen som inte har råd att köpa en straffskattad modern dieselbil.

Vänliga hälsningar
Kalle
kalle59

UNREAD_POSTav Fotogenmotorskötarmössa » 2008-10-09, 18.43.35

sl500 skrev:En i högen annonser där man påtalar FÖRDELARNA med reglerna.

Dags att ändra reglerna för miljöns skull. det rullar många sådana här
dieselkonventerade bilar. en del körs på gammal fritösolja från Frittes gatukök.mm mm mm.

"merca 240d 79a
hej har en mb 240diesel till salu
de är en gammal bensinare har just varit in och regga om den till diesel
går fint i motor/låda
startar alltid på första försöket
går billigt ca0,8
svart inredning rost finns i dörrar sen en liten skada vänster bak
obes pga tidsbrist
ska inte vara några problem för bes
de positiva är att den blir skattefri till årsskiftet bara att bes sen går den i minst 2år till
6500 ev byte compakt diesel

Javisst, det är väl bra, så mycket enklare och billigare med hobbybilen om man slipper besikta så ofta, den kanske är sönderskruvad när det annars vore besiktningsdags, och så slipper man ställa av och på för varenda provkörning vid längre renoveringar,
Fast det sticker väl i ögonen på höginkomsttagare som anser sig ha ensamrätt på nolltaxering.....
Och kanske en lyxigare gammal skrotbil, typ en 500a eller nåt...
Fotogenmotorskötarmössa

Återvänd till Fri diskussion