Trimma 116 motorn

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Trimma 116 motorn

UNREAD_POSTav sone » 2011-02-06, 22.41.54

Hej
om man leker med tanken att trimma en 350 -116 motor -72 upp kanske 40-50 HK. vad innebär det,jag har förstått att det går, men håller grejorna . Fullboost verkar ha erfarenhet, vad är det som behövs, och vad kostar det. därmed inte sakt att jag ska göra det . mest nyfiken
(vore häftigt att få ner axet o-100 tre -fyra sekunder)
Sone :evil:
Användarvisningsbild
sone

Re: Trimma 116 motorn

UNREAD_POSTav fullboost » 2011-02-07, 02.07.13

Hej , svar JA där jag har ganska lång erfarenhet snart 20 år av att **trimma*dessa grymt hållbara motorer M116 är en fin kortslagig varelse som jag tycker behöver lite hjälp i botten och din tanke med omkring 50hk vilket är en liten ökning och det kan göras på två sätt, det som synns minst är sugtrim och eftersom effekt ökningen ligger fortfarande långt från vad du kan ta ut så funkar det med andra kammar höjd kompression portning lätt av topparna och sist men icke att förglömma är special slipning av ventilerna+säten då det ger kännbart effekt tillskott på direkten med dem grejerna ska man kunna tillsammans med nytt motorstyrning system som är ett måste då kunna plocka ut mer än så faktist och få med perfekt körbarhet som följd, för nu kommer motorn få in en hel del mer luft och då vill man tillsätta rätt mängd soppa samt kunna ratta in tändkruvan riktigt för den blir helt annan efter sånt här ingrepp. Lite kort ang håll barheten här så har min gode vän kört över 10.000 mil i dag med sin 280se 3.5turbo W108 som bromsades ut på hjulen 440 hk och det fungerar tillvardags med standard grejer och ingenting är typ race eller titan stakar o sånt utan ren merca stock prylar. Likaså en annan motor som jag byggt åt kramar man ut 550hk på drivhjulen i en 500sec 84 och det är lika där, standard prylar håller nu i drygt 3 år och motorn får smaka på det lovar jag... min egen bil en 450SLC 5.6 okay den är till viss del modifierad men standard kolvar men med typen 3lagers stål topplockspackningar och topplocks jobb effekt över 800hk i motorn med nästan 1000nm så har den gått och fungerar perfekt. trot eller ej men mappas det in riktigt då går det. det finns fler som har mosat på duktigt efter dem vart hos mig och fortfarande håller. Kom att tänka på bilen 350SL som jag byggde motorn till för snart 10 år sedan M116 motorn med kompressions förhållande 11.5 :1 omslipade kammar /tider tre vinkel slipade ventiler plus säten och topparna bättrades på en aning i insugskanaler samt snyggades till runt avgas ventilsätena in mot kanalerna där, motorstyrningen orginal togs ur och monterades in ett nytt helt digitalt system, Autronic SMC 1.92 föregångaren till det grymma SM4. Motorn mappades hos rolf lundberg då jag lyckades locka fram 270hk och betydligt bättre lågvarvs effekt än innan mycket tack vare att jag kunde justera allting i realtid under last och fulllast, sen fick vi bra bränsle ekonomi på köpet med tanke på effekten i motorn. Så antingen väljer man överladdning vilket kräver duktig om möblering plus massor annat skoj eller så kör man sugtrim om man nöjer sig med moderat effekt ut tag. men håller ja det gör det
450SLC 5.6 dubbel turbo 803hp
fullboost

UNREAD_POSTav sone » 2011-02-19, 18.37.16

Hej
tack för den utförliga presentationen om vad man kan göra med 116 motorn, verkar kosta en del
jag tror jag behåller min i orginalskick
Sone :P
Användarvisningsbild
sone

UNREAD_POSTav Pex » 2011-02-19, 19.33.24

Blir nyfiken på vad som går att göra med en m110 (280 SL), min tanke har hela tiden varit att behålla bilen i original-skick men måste tyvärr säga att mekanisk insprutning ger en sorts eftersläpning (svårt att beskriva) vid gas-pådrag som jag ogillar, iofs inte så konstigt när man tänker på vad som händer rent mekaniskt i insprutnings systemet.

För att utnyttja motorns fulla kapacitet så är att min tanke är att väldigt försiktigt montera bort bränsle-fördelaren + munstyckena och ersätta dessa med elektroniskt bränslesystem(Megasquirt) utan att demontera resten av K-jet komponenterna, jag kan då enkelt återställa bilen i originalskick. Har varit i kontakt med andra som gjort detta och det ger definitivt motorn en annan karaktär, dom menar att det ger en känsla av en 15-20 hk mer(ej uppmätt) men det är inte det som är syftet i mitt fall...
Skulle gärna veta lite mer om vad som är möjligt att göra med dessa motorer, då menar jag inte att trimma upp den till 300- 400 hk utan mer vad som kan göras för att få lite mer "körglädje".
Har kollat runt lite efter andra kammar men har inte hittat någonting, kanske finns lite att göra med toppen om man har ett "konfigurerbart" bränslesystem...
mvh. Peter
Kolla gärna min blog som handlar om allt jag gör med min 280SL-85
http://mb280sl.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Pex

UNREAD_POSTav fullboost » 2011-02-21, 15.32.38

Jag kan säga så här angående M110 motorn som är en ytterst fin konstruktion i förbrännings rum syfte helt klotformiga rum med en aningen förskjuten tändstifts placering, som jag alltid har önskat i överladdning sammanhang är M110 förbräningsrum då dem har en väldigt liten risk för spikning även vid effekter över 400+ som i kompakten 280E min pappa har. Så i ditt fall och som jag är väldigt mycket inne på är inte massor med effekt och gigantiska effekt siffror utan första prio 1, är körbarhet och fortfarande mercedes känslan kvar och största vinsten blir från K-jet till elektroniskt styrt sprut som i din tanke och bort med fördelarn, varför jag säger så är att efter så mycket jag kört, testat och 1000tals timmar i bromsbänken har jag sett att M110 motorn likaså M103 gillar mer än 50+grader förtändning på lätt last och M110 vill ha 48-51 grader förtändning på lätt last, skulle man då köra med fördelare så skulle gnistan med väääääldigt nära tendens/risk hoppa över till fel tändkabel i locket jusst för att förtändningen motorn vill ha är så pass hög att avstånden i locket inte räcker till gång mässigt, därför rekomendrar jag att dels på grund av detta ta bort fördelarn. Då på den tiden gjordes en hel del kompromiser av mekaniska skäl så därför är effektiviteten stor på en bil med Kjet, D-jetronic. kamaxlar slipade jag om hos enem i nacka och ska jag vara ärlig så ser jag inte det som nödvändigt om man ska endast ha god körbarhet och fin kvalite på tomgång och lågvarvs egenskaper. Så ett nytt styrsystem är perfekt i ditt fall tex mappas det korrekt och lägger ner dem timmarna det kan behövas så kommer du aldrig mer vilja gå tillbaks till det du haft.
fullboost

UNREAD_POSTav fullboost » 2011-02-21, 15.58.38

Det går att bygga så det ser ut som det gör i dagsläget och man sparar såklart K-jet grejerna och lägger på hyllan, det blir en del jobb med spridar arangemanget i och med att en så kallad fuelrail måste byggas med fästen och dylikt elektroniska spridare måste skaffas plus en bränsletrycks regulator av riktigt hög kvalite den är oftast "snål" köpt hos en del vet jag som då får skumma fenomen sen framöver och soppapumpen du har räcker till omkring 350-400hk då slipper du skaffa en ny sådan. Sen är det triggerhjul + givare och fäste som ska byggas för styrsystemet och oberoende av vilket system man kör så är det absolut det allra viktigaste att detta görs helt absolut rätt, för felar det där sen är det kört och motorn kommer aldrig gå bra oavsett styrsystem så där lägger man 110procent grejerna. Man kör ett 3kanaligt Bosch tändslutsteg i ditt fall på en 6a, och det finns sprut som har tändstegen inbyggt vilket jag ser som inte en fördel, ex kolla på alla bilar som rullar i dag då dem kör externa moduler nästan varenda tillverkare väljer det framför inbyggt dels är det svårare att felsöka sen avger tändstegen extra värme inne i boxen som drar mer av kretskorten som har en större risk/tendens att gå sönder mm.mm. Då extern modul jobbar endast med jord från styrenheten och går alltid kall, Skulle den gå sönder så ja visst byt modul bara sen är det klart, har man inbyggt så måste hela styrenheten skickas iväg klart onödigt tycker jag i allafall.
fullboost

UNREAD_POSTav Pex » 2011-02-21, 17.16.17

Jag vet att det är lite helgerån att modifiera dessa klassiska bilar och jag har dragit mej för detta men körglädjen kommer i första hand och man kan ju alltid återställa bilen i originalskick, det är därför skönt att höra att det finns fler som har samma åsikt...
Megasquirt systemet jag tänker använda är förberett för triggerhjul och alla möjliga tändsystem, själv hade jag tänkt att använda Ford Edis tändsystem vid en ev ombyggnaden i framtiden då det verkar vara tillräckligt för mitt syfte och pris...
Fuil railen hade jag tänkt att montera som, typ det som finns i länken.
Jag vet att standard bosch spridare passar om man kan svarva ned "halsen" ca 1mm för att kunna använda orginal o-ringen(finns kanske smalare o-ring), har lämnat en på svarvning för att testa. Förutom det så passar spridaren perfekt i spridar-hålet på toppen.
Vad jag kan se så borde jag lätt få plats med en fuelrail utan att behöva demontera bort mycket mer än bränsle fördelaren...
Kolla denna länk... Turbo, Megasquirt, mm på en m110 motor...
http://www.benzworld.org/forums/w123-e-ce-d-cd-td/1532573-280-84-m110-turbo-project.html
mvh. Peter
Användarvisningsbild
Pex

UNREAD_POSTav fullboost » 2011-02-22, 02.28.47

Jo det är sant spridarna passar bra rakt in i toppen det är ju en klar fördel railen brukar jag köra samma stuk som bilden eller så kör jag i 18mm rostfritt rör och gör kopparna som går över O-ringarna på spridarna men det är mer på D-jetronic v8orna för folk vill att det ska vara mer likt D-jet som möjligt då är dem railen att föredra där kör jag själv dem railen på min SLC 560 turbo motor det tyckte jag blev kanon. Kan du använda D-jetronic spridar hållare på K-jet toppen som ska hålla spridarna sen ? eller skiljer det sig för mycket tro? går inte det kan du sätta låsclipps som man trycker fast på spridarna där det är som spårade ut tag du vet nedanför o-ringen då kan du ha dem som stop så när man bultar fast railen med några fästen man gör snyggt så trycks spridarna fast mot toppen och inte kommer för långt up i ralien liksom då sitter det riktigt bra och stumt.
fullboost

UNREAD_POSTav Pex » 2011-02-22, 12.54.28

Kollade på D-jet spridare då dessa troligtvis passar men hittade inga begagnade och nya kostar en förmögenhet, Bosch-spridare ger jag ge ca 900 för 6 st. Hade tänkt att skippa "stopp-blecken" men det är nog en bra ide att sno några sådana från någon gammal fuel-rail och klämma på spridarna så sitter fuel-railen stadigare och rakare i förhållande till spridarna.
Kanske kan du tipsa om vilket flöde som spridarna bör ligga på, har hört att för "stora" spridare är svåra att få bra tomgång med pga den korta öppningstid som då behövs. Normalt sett så brukar väl bränsle-trycket ligga runt 3bar(i ett standard system) och då borde väl spridare på 220 cc räcka eller ska man gå upp till 300 cc?
mvh. Peter
Användarvisningsbild
Pex

UNREAD_POSTav fullboost » 2011-02-22, 16.03.45

Jo så är det oftast med spridar storlek men mycket beror på sprutets upp byggnad spridar strategi repeterbarhet som avgör det mesta samt att om sprutet är fullsekventiellt gör ju saken mindre påverkad av sora spridare som då behövs vid väldigt höga effekter och med E85 då brukar man börja med 1000cc på en 8a. då är det viktigt med sekvensiellt styrt så annars sprutar dem flesta styrsystem in som på en v8 bank till bank altså alla 4 på vänster sida sen nästa 4 på höger sida vilket skulle inte bli så där jätte bra körbarhet och tomgång likaså lättlast blir lidande, detta slipper man med då fullt sekvensiellt styrsystem som tex Autronic SM4. men som alltid ger mindre spridare bäst körbarhet och som i ditt fall ingen överladdning eller trimm så skulle jag ha kört max 300cc typ nånstans mellan 240cc-300cc . för kör du megasquirt så jobbar den på din motor med att spruta in 3cylindrar och nästa 3 cylindrar varjevarv. då är ju mindre spridare du kan ha bäst.
fullboost

UNREAD_POSTav Pex » 2011-02-22, 18.14.26

Bra då fick jag bekräftat det jag redan kommit fram till... tack för hjälpen...
Kanske PM'ar dej om jag ha några frågor så småningom, du verkar ha bra koll på detta....
mvh Peter
mvh. Peter
Användarvisningsbild
Pex

UNREAD_POSTav fullboost » 2011-02-22, 23.55.13

Och visst är det härligt att få lite extra knuff med inputs ibland som stödjer det man tänkt på sjä'lv, så visst du är välkomen med frågor om du stöter på patrull. Detär altid kul att göra nånting som till sin egen fördel kan förbättra och göra bilandet lite roligare för vem tycker inte det egentligen.
fullboost

UNREAD_POSTav gottlieb » 2012-04-19, 22.15.55

fullboost.du verkar ha koll på läget.
Jag håller på med ett projekt,en 220 fena 61a som jag håller på att uppgradera en del,har bla bytt chassie till från en 124a cupe 300 24v.
Motor och låda har jag från en 280se AMG från 85 och jag har den förmodligen rullande till sommaren.
Se byggtråd http://www.nailheads.nu/forum/viewtopic ... 66&start=0
Så den naturliga fortsättningen blir turbo och nyare sprut.
Har du något recept på det?
jag siktar på 400hk
vad skulle det funka med för turbo?
vilket sprut är enkelt att koppla in och mappa till rimlig kostnad?Jag har bredbands lamda.
Håller automaten?
Storlek på spridare?
Lämpligt spjällhus?
Tacksam för svar.
gottlieb

UNREAD_POSTav fullboost67 » 2012-04-20, 20.16.41

Hej hoppsan, kul med lite motor trim så att säga och och ang motorn så är de rätt koncept kruxet är ju som med all överladdning ,,,,kompressions förhållandet,,,, och antar att AMG sprisen är hög kompad och är då inte lämplig för överladdning isåfall och jag brukar köra med omkring 8.4- 9 i komp ev 9.5 beroende oxå på effektmålet på motorn och hur motorn klarar av det i praktiken som oxå bestämms av kamaxel tider och sånt inte bara komp förhållandet eg men som tumregel i allafall. . och styrsystem så säger jag som jag själv kör med Autronic SM4 som då är full sekvensiell men SM3 går bra som är grupp sprutat altså 2spridare i taget/semi sekvensiellt jag har jobbat en hel del med SM3 med bra framgång. Då folk kör med Megasquirt och då strongt skulle jag säga MSII 3.0 som är bäst utav dem i MS serien. prisbilden är riktigt stor mellan SM4 och MSII typ 15000 diff och likaså SM3 skiljer sig från SM4 6000 så det är ju mer frågan om när man väljer styrsystem vem eller vilka mappar dem och KAN dem framför allt som är viktigt och support mm mm, tänker du mappa själv tex så ja det är många frågor som man måste få klart för sig vid valet av motor styrning. men oavsett så valet av turbo och hur vill du ha karraktären på motorn och 400hk brukar nårmalt inte vara något större problem att krana ut på en bra motor, spridare bosch 650 cc så har du reserv. soppapump 1 bosch 044 soppa pump klarar bortåt 700hk och utan tvekan en IC av bra sort . sen kommer grenröret som antingen byggs om eller nytt utan ambiton av lika rörlängder vilket jag själv vet inte ger större vinst utan mer arbete och en del svordomar. Men ska vi up mot 7-8000 varv och högre effekt änså 6-700hk plus då är det att kanske tänka på ett kanske bättre mer lämpat grenrör .. men inte med relativ moderat höjning altså det beror på hur pass bra orginalet är utformat. så sen får man räkna lite på turbon och motorns luft behov vid fullt spjäll och max varv som sug motor. nu känner jag inte till den typen av lådor på bilen hur pass mycket den orkar med effekten.
fullboost67

UNREAD_POSTav fullboost67 » 2012-04-20, 22.36.13

sen vad beträffar spjällhus så kör med det du har och insuget likadär det funkar utmärk. valet av turbo är frågan hur vill ha motorns karraktär ,,,,vill du ha tidigt ladd men tappar på högre varv= PGA högt avgasmottryck i turbinhuset ger mindre effet där. eller vill du ha laddet senare typ 2500-3000 men full knuff till röd markering utan att tappa effekt= större turbinhus med mycket mindre avgasmottryck men senare/ klenare botten så att säga ... altså det är frågan som du måste överväga där. personligen tycker jag att när det kommer från mellan registret och sen pangar på ordentligt till varvstoppet som en spark i ryggen . men det är jag det., så rent krast med turbo valet så skulle man tex välja turbo för tidigt ladd med bra ork från botten säger vi körde jag isåfall en antingen en holset hx 30 eller en garret gt28r eller som med mest arbete dubbla mitsubishi agg TD04 18G två såna funkar faktist bra och orkar med hyggligt uppåt med . men ska du panga på från 2500-3000- fullt så valde jag holset hx 35 den spolar fort modern kompressor impeller design och den sviker dig inte det lovar jag och du har tryck up till full varv med riktigt bra knuff.
fullboost67

Nästa

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC