Delrapport:
Fick efter en del om och men ner slavcylindern då visade sig att den jag beställt hade längre tryckpinne efter lite resonemang med Sylwe bestämde jag att ta den gamla pinnen o sätta på nya cylindern tydligen så har man den ena varianten upp till -0993 och den andra 1093-95 .I övrigt var de identiska.
Den gamla cylindern hade en brusten fjäder så den var ju defekt => kanon bra att den var sönder

nu blir det nog finemang i kupplungen ...
Så efter montering och luftning som gick som en dans blev det provkörning o tamigfan om inte pedalen stannade igen !

Jag har nu beställt en huvudcylinder och efter att ha legat o krälat som en ål under bilen ska jag snart hänga upp och ner som en fladdermus inuti bilen ( lite som mina tonårsbarn de är bara vakna på nätterna;) Jag hoppas nu verkligen att det är H cylindern som krånglar men man kan undra lite över hur dessa samverkar är det någon som har bra koll på principerna .
Tipset: när man demonterar hjälpcylindern så lossade jag skarvkopplingen utgående från durken på Vä sida och tog ner cylindern utan att lossa röranslutningen på ovansidan.Svårt att beskriva men när man ligger där på rygg så fattar man

Återkommer med slutresultatet kanske kan det hjälpa någon annan med kopplingshydraulikbekymmer i forts.
Tack för Sylwe för god hjälp