AmeliaW109 skrev:Marie, jag förstår din synpunkt.
Men när bilen fick nya fjädrar runtom för drygt 20 år sedan så blev den tämligen hög framtill, högre än jag hade förväntat.
Därför anser jag att framfjädrar som är bara ett varv kortare knappast kommer att störa bilens karaktär, snarare tvärtom.
Om de måttligt kapade fjädrarna åter igen går av så ska jag naturligtvis anskaffa nya med adekvata egenskaper.
Dessutom har jag - som du säkert förstår - tröttnat på att MB original fjädrar envisas med att gå av störande ofta.
Jag har bytt närapå alla fjädrar på alla mina MB med spiralfjädrar, ibland har jag hittat mer hållbara från Lesjöfors.
Min W109 har ju luftfjädring som i sig innebär en del utmaningar men där finns tack och lov inget ömtåligt fjäderstål.
Jo, Lesjöfors har även jag övervägt. Tyvärr kan man inte stämma av dem mot bilens faktiska utrustning, som man kan med Mercedes originalfjädrar. Det är detta som Lesjöfors hittills stupat på. Jag har vant mig vid att byta några fjädrar ungefär vartannat år. Jag har faktiskt även utnyttjat Mercedes reservdelsgaranti några gånger....