560SEL får vård efter flerårig vila

W 126 S-Klass 1981-1990

560SEL får vård efter flerårig vila

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-06-18, 21.16.57

Igår kunde jag äntligen få in vår exklusiva V126 i verkstaden, cirka fem år senare än förväntat. Andra projekt kom emellan.

Vagnen har varit ur trafik sedan 2017 men en gång varje sommar har jag startat och varmkört, motionerat bromsar m.m.
Sommaren 2023 ville motorn inte gå igång, bara nästan. Jag hann inte med någon systematisk felsökning före vintervilan.

Nu i juni 2024 hann jag ägna tid åt saken. Tändsystemet var fullt funktionellt, då vände vi oss till bränslesystemet. Ett enkelt prov är att lossa returledningen i motorrummet, ansluta en slang och ett kärl, mäta flödet i returen när pumparna går.

Det kom inte en droppe bränsle i returledningen. Dessutom var ljudet från bränslepumparna ganska ynkligt...
Vi fick dra den nära två ton tunga vagnen på hala grässlänter ända in i verkstaden med en 300TE 4MATIC som Lokomotiv.

Efter uppallning kunde vi identifiera Pump 1 som havererad, Pump 2 går fortfarande men låter svag.
Det blir att byta båda pumparna *igen*, de var ju bytta för bara 25 år sedan. Förbrukningsvara tydligen.

Vi passar då på att byta förbindningsrör och slangar samt naturligtvis bränslefiltret. Sedan får det bli en rejäl varmkörning innan vi återgår till det egentliga projektet; att byta all rostig karossplåt! Denna fullutrustade Direktionsvagn från 1988 ska så småningom återfå sin forna glans :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: 560SEL får vård efter flerårig vila

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-06-22, 20.50.53

I väntan på leverans av nya bränslepumpar börjar vi lite smått med karossen. Saccoplanken demoteras och magasineras, de ska få ny lack innan återmontering. Framflyglarna tas bort och bakomliggande rostskador undersöks.

Värsta skadorna är (som väntat) kring främre domkraftfästena. Själva fästena har klarat sig men tröskelplåt och annan plåt i närheten har rostat bort. Det ser ut som ett rimligt arbete att laga, mitt förra projekt med W123 var betydligt mer omfattande vad gäller rostlagning. Här kan vi slippa demontera all inredning och säten :)

Till denna bil har vi många plåtdelar i originalutförande så passformen bör vara god. Fram- och bakflyglar samt trösklar och reparationsplåten vid hatthyllan (vanligt rostställe på 126). Dessutom en uppsättning begagnade men rostfria dörrar, huv och baklucka. Alla förutsättningar finns för att få karossen i fint skick.

Några arbeten på maskineriet kan behövas, eventuellt byte av topplockspackningar för att få bukt med oljeläckaget i bakkant på motorn. Isåfall byter vi även ventiltätningar för att minimera oljeförbrukningen. Motorn har inte ens gått 50.000 mil så den är ju inte märkbart sliten :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: 560SEL får vård efter flerårig vila

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-07-09, 21.14.33

Bränslepumpcentralen är alltid intressant att jobba med. Nu har jag lyckats ta loss och rädda plåtdelarna, det blev till att skrapa bort mycket rost och sedan rostskyddsmåla. De fyra gummibuffertarna var mer eller mindre uttjänta men deras fästbultar krävde rejäl övertalning för att ge upp.

Trevligt jobb framöver: Montera nya pumpar och filter och förbindningsledningar, hänga dit paketet i nya gummibuffertar.
Därefter start av pumparna och uppsikt på eventuella läckor. Sedan bör motorn kunna startas och varmköras innan vi återgår till att reparera karossen :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: 560SEL får vård efter flerårig vila

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-07-10, 20.13.17

Litet bakslag: Det nya röret till bränsleackumulatorn passade inte alls, M12 istället för M10, alldeles för stor kona. Kan inte gärna reklamera eftersom jag köpte det för cirka 15 år sedan. OK, beställ ett nytt rör med korrekt delnummer... UTGÅTT!

Jag blir mer och mer betänksam rörande MB reservdelshållning, detta är ju en S-Klasse som är bara 36 år gammal. Har de flyttat många kritiska reservdelar till MB Classic Center ? Isåfall vill jag skaffa konto där men det får jag troligen inte.

Även denna gång verkar problemet lösa sig genom ebay, där har jag de senaste åren hittat ett antal olika utgångna delar till W/S 124 och även till W109.

Det löser sig oftast genom att hitta säljare på ebay men jag saknar verkligen de gamla principerna hos MB, där närapå alla reservdelar fanns att köpa till mycket rimiga priser.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: 560SEL får vård efter flerårig vila

UNREAD_POSTav Marie » 2024-07-11, 02.24.21

AmeliaW109 skrev:Litet bakslag: Det nya röret till bränsleackumulatorn passade inte alls, M12 istället för M10, alldeles för stor kona. Kan inte gärna reklamera eftersom jag köpte det för cirka 15 år sedan. OK, beställ ett nytt rör med korrekt delnummer... UTGÅTT!

Jag blir mer och mer betänksam rörande MB reservdelshållning, detta är ju en S-Klasse som är bara 36 år gammal. Har de flyttat många kritiska reservdelar till MB Classic Center ? Isåfall vill jag skaffa konto där men det får jag troligen inte.

Även denna gång verkar problemet lösa sig genom ebay, där har jag de senaste åren hittat ett antal olika utgångna delar till W/S 124 och även till W109.

Det löser sig oftast genom att hitta säljare på ebay men jag saknar verkligen de gamla principerna hos MB, där närapå alla reservdelar fanns att köpa till mycket rimiga priser.


Tacka bönräknaren Ola Källenius....

Så korkad kan man bara bli genom att studera på Handelshögskolan. Ett företag som Mercedes-Benz skall ledas av en ingenjör, inte en bönräknare!
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 560SEL får vård efter flerårig vila

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2025-02-09, 21.10.47

Kommit igång lite smått med rostlagning på denna exklusiva vagn som gått i Sverige året runt sedan 1988.

Smärre chock efter demontering av strålkastare och stötfångare fram - nästan ingen plåt alls där framtill !
Då menar jag inte bara att rosten har härjat, det fanns inte mycket plåt där från början, från fabriken...

Nu bygger jag - eller snarare pusslar ihop - en blygsam plåtstomme som ska hålla flera detaljer på plats, inklusive framflyglar samt på högersidan motorns oljekylare. På vänster sida ska EZL-modulen skruvas fast i ny plåt med termisk pasta emellan.

Intressant jobb, mer pusslande än mitt senaste projekt som var en väldigt rostig W123.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: 560SEL får vård efter flerårig vila

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2025-04-07, 20.04.37

De där plåtjobben framtill gick smidigt, fick göra en jigg och mallar m.m.

Ett lite svårare jobb var stabilisatorfästet på höger sida under batterihyllan. Där hade batterisyra skvätt ut och påskyndat frätningen under många år före min tid - jag använder bara slutna batterier sedan drygt 40 år...

Nu sitter det på plats med prima passform och en ny fastsvetsad främre bult (den bakre bulten var intakt).

Nästa delprojekt blir nya tröskeldelar vid alla fyra domkraftsfästen, där har plåten försvunnit.
Jag lämnar det största jobbet till sist: Nya original bakflyglar tillsammans med plåten under hatthyllan.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: 560SEL får vård efter flerårig vila

UNREAD_POSTav Marie » 2025-04-08, 10.45.29

AmeliaW109 skrev:Jag lämnar det största jobbet till sist: Nya original bakflyglar tillsammans med plåten under hatthyllan.


Nu vill jag inte vara glädjedödare.... men är plåten under hatthyllan kass, så måste du inspektera insidan av bakruteramen. Det går från kofferten med endoskop / inspektionskamera. Bakruteramen på 126 har en elak tendens att rosta sönder illa utan att det syns utifrån så länge lister och bakruta (limmad) sitter på plats....
Och med tanke på reservdelstillgången lossar man ogärna listerna i onödan...
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 560SEL får vård efter flerårig vila

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2025-04-09, 21.03.08

Tack Marie, ja bakruteramen ska ju undersökas!
Jag kommer att ta ur bakrutan, det behöver ändå göras när bakflyglarna ska bytas en bra bit upp på C-stolpen.
Men limmad är den väl inte? Gummilisten ser ut som en gammeldags U-formad med tätningsmassa, som på S124.

Det har påståtts att rosten vid W126 bakruta beror på att fabriken misslyckades med att fylla gummilisten med tätningsmassa, det kan vara en skröna men det kan även vara en rimlig förklaring till detta vanliga problem.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: 560SEL får vård efter flerårig vila

UNREAD_POSTav Marie » 2025-04-10, 04.19.27

AmeliaW109 skrev:Men limmad är den väl inte? Gummilisten ser ut som en gammeldags U-formad med tätningsmassa, som på S124.

Du har säkert rätt. Det var ju sexton år sedan jag hade en 126:a
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: 560SEL får vård efter flerårig vila

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2025-07-02, 22.12.52

Har jobbat vidare med rostlagning framtill nedtill.
Vänster tröskel fram vid domkraftsfästet är färdig, rostskyddad och målad.
Höger tröskel fram vid domkraftsfästet är nästan färdigsvetsad, sedan följer rostskydd och målning.

Innerskärmarna av plast var trasiga och sköra, jag kommer att jaga efter nya tills jag hittar ett par. I värsta fall får jag försöka reparera de gamla med polyester och glasfiberväv (som man gör med plastbåtar).
Nya original framskärmar har jag fått tag på för flera år sedan så där är läget under kontroll.

Övriga småjobb som jag har hunnit med inkluderar nya kulskålar till gasreglagen. De gamla var rejält glappa.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: 560SEL får vård efter flerårig vila

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2025-08-04, 20.49.21

Glädjande nog fanns bara en rostskada i kupéutrymmets golv: Vid förarstolens bakre yttre fäste.

Det verkar vara något av en specialitet på dessa modeller, där möts flera punktsvetsade plåtar och mellanrummen fylls med plastmassa. Så snart en läcka uppstår finns goda möjligheter för fukten (och vägsaltet) att gömma sig där.

Nåväl, bilen är ju på många sätt alldeles underbar så jag accepterar att få reparera diverse konstiga rostskador.
Vi har ägt bilen sedan 2001 och ser fram emot att återställa den i njutbart skick, det blir den vilket år som helst :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till W 126 S-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron