Vagnen har varit ur trafik sedan 2017 men en gång varje sommar har jag startat och varmkört, motionerat bromsar m.m.
Sommaren 2023 ville motorn inte gå igång, bara nästan. Jag hann inte med någon systematisk felsökning före vintervilan.
Nu i juni 2024 hann jag ägna tid åt saken. Tändsystemet var fullt funktionellt, då vände vi oss till bränslesystemet. Ett enkelt prov är att lossa returledningen i motorrummet, ansluta en slang och ett kärl, mäta flödet i returen när pumparna går.
Det kom inte en droppe bränsle i returledningen. Dessutom var ljudet från bränslepumparna ganska ynkligt...
Vi fick dra den nära två ton tunga vagnen på hala grässlänter ända in i verkstaden med en 300TE 4MATIC som Lokomotiv.
Efter uppallning kunde vi identifiera Pump 1 som havererad, Pump 2 går fortfarande men låter svag.
Det blir att byta båda pumparna *igen*, de var ju bytta för bara 25 år sedan. Förbrukningsvara tydligen.
Vi passar då på att byta förbindningsrör och slangar samt naturligtvis bränslefiltret. Sedan får det bli en rejäl varmkörning innan vi återgår till det egentliga projektet; att byta all rostig karossplåt! Denna fullutrustade Direktionsvagn från 1988 ska så småningom återfå sin forna glans