av AmeliaW109 » 2024-08-21, 20.09.23
Ja, smörjningen... jag hade tankarna på annat håll, ber om ursäkt för det.
Om D-Jetronic fortfarande var i produktion på 280CE så finns ju ingen alls kontakt mellan motorns smörjning och insprutningen. När man lite senare återgick till delvis mekanisk insprutning så kan det vara annorlunda.
Att motoroljan luktar bensin (eller etanol) måste då bero på att kolvringarna får med sig lite bränsle ned i oljetråget.
Jag ser redan fram emot att byta motorhuvsmattan! Har räknat med att ta loss huven och jobba med den liggande plant.
Det kanske går att göra jobbet med huven på plats i vertikalläge, var det så du gjorde?
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)