Re: Vad har du gjort med din W/S/C 123 idag ?

W 123 1976-85

Re: Vad har du gjort med din W/S/C 123 idag ?

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-03-09, 18.44.18

Varmkörning och provkörning efter byte av radiator. Härligt med torr och intensiv värme :) Ser dessutom att allt annat fungerar, inklusive den fiberoptiska belysningen till strömbrytare. Nu hoppas vi kunna åka omkring och bara njuta ett tag.

Billig i drift hittils, vi fick bilen fulltankad med blankdiesel vid köpet för tre och ett halvt år sedan, idag är vi nere på halv tank.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Vad har du gjort med din W/S/C 123 idag ?

UNREAD_POSTav Staffan A » 2024-08-20, 13.17.49

Idag har jag bytt olja på min 280CE.
Det var mer än dags, jag brukar byta med intervaller på 500mil men hade den här gången slarvat och var uppe på 600mil.
Oljan luktade bensin och var lätt rödfärgad, etanolfärgad skulle man kunna säga. Jag brukar tröttna rätt fort i bränsletrådarna men nu får jag nog ge 98 oktansförespråkarna rätt. Ingen mer 95 oktan i den bilen.
Jag har kört mindre senaste året och mest korta sträckor, hoppas det förklarar bensininblandningen i oljan.
Är det inte dags att sälja bensin helt utan etanol till bilar som är entusiastförsäkrade?

En mer positiv sak är att motorhuvsisoleringen jag limmade upp för två år sedan fortfarande sitter som berget. En billig från någon av de stora kedjorna som limmades med spraykontaktlim från typ Jula.
Jag har inte vågat skriva om det om den skulle börja lossna men det verkar ok.
Det blev ordentligt mycket tystare i kupen och jag rekommenderar alla som inte har isolering att sätta dit det.
En mycket enkel operation om man är två.

/S
280CE 78 chnr 12305312003406
Staffan A
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2011-12-28, 11.16.51
Ort: Göteborg

Re: Vad har du gjort med din W/S/C 123 idag ?

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-08-20, 21.14.51

Bensinluktande olja låter oroväckande, hur ser systemet ut på dessa motorer med avseende på smörjning av insprutningen?

Men 98 oktan (E5) är ju det bästa valet (om än inte perfekt) för våra äldre fordon, i synnerhet de som står oanvända stor del av året. Jag försöker tanka 98 i alla mina bilar men bruksbilarna får ibland 95 (E10) när det är den enda kvalitet som finns.

Ljudisoleringsmattan är intressant. På våran W123 har tidigare ägaren tröttnat på förfallet och skrapat bort det mesta av originalmattan. Jag har en ny liggande och ser fram emot att limma fast den - en 240 D bullrar ganska mycket.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Vad har du gjort med din W/S/C 123 idag ?

UNREAD_POSTav Staffan A » 2024-08-21, 11.48.34

Insprutningen har ingen annan smörjning än den från bränslet vad jag kan förstå.
Och etanol är ju inte känt för sina smörjande egenskaper..
Jag tror jag helt enkelt kört för korta sträckor senaste året, bra skäl att komma ut och köra lite!

När vi satte upp isolermattan skrapade vi rent från de gamla resterna så gott vi kunde med en plastskrapa. Och torkade sedan rent med t-röd om jag minns rätt. Vi lade inte ner någon energi på att få bort gamla limrester men allt löst från den gamla isoleringen tog vi. Lite byggplast över motorn var bra under tiden. Den sitter som sagt fortfarande bra.

/S
280CE 78 chnr 12305312003406
Staffan A
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2011-12-28, 11.16.51
Ort: Göteborg

Re: Vad har du gjort med din W/S/C 123 idag ?

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-08-21, 20.09.23

Ja, smörjningen... jag hade tankarna på annat håll, ber om ursäkt för det.

Om D-Jetronic fortfarande var i produktion på 280CE så finns ju ingen alls kontakt mellan motorns smörjning och insprutningen. När man lite senare återgick till delvis mekanisk insprutning så kan det vara annorlunda.

Att motoroljan luktar bensin (eller etanol) måste då bero på att kolvringarna får med sig lite bränsle ned i oljetråget.

Jag ser redan fram emot att byta motorhuvsmattan! Har räknat med att ta loss huven och jobba med den liggande plant.
Det kanske går att göra jobbet med huven på plats i vertikalläge, var det så du gjorde?
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Vad har du gjort med din W/S/C 123 idag ?

UNREAD_POSTav Staffan A » 2024-08-22, 08.43.39

Isoleringen satte vi dit med huven i vanligt öppetläge för att nå hela vägen upp.
På ett sätt är det kanske enklare än att ha den liggande eftersom limmet hugger direkt och du kan arbeta med en bit i taget när du pressar fast den. Vi använde en målarroller att pressa med, limmet ska ju ha lite tryck för att fästa bra, och började nere vid rutan och jobbade oss uppåt.
Jag skulle aldrig ge mig på det ensam, fyra händer är bra.
Jag köpte två flaskor spraylim men det gick bara åt en, fast det är inte läge att snåla.

Borde kunna göra stor nytta på en 240, jag minns min som trevlig i låga farter men väldigt högljudd när man kom upp i i fart.

Jag tror alla 110motorer i 123or har k-jetronic insprutning. Jag fick sätta mig in i hur det fungerar när jag precis köpt bilen och jag tycker inte det är så komplicerat som det varnas för här och där. Däremot har jag förstått att det är ganska frikostigt med bensin vilken bil det än sitter i och vid kallstart är det säkert en väldigt stor extrados, även om jag kopplat bort kallstartsventilen.
280CE 78 chnr 12305312003406
Staffan A
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2011-12-28, 11.16.51
Ort: Göteborg

Re: Vad har du gjort med din W/S/C 123 idag ?

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-10-01, 21.47.33

Igår fick jag dit nya tätningar vid insprutningspumpens anslutningar mot injektorerna. Enkelt och smidigt jobb med de rätta verktygen.
Innan jag fick hem delarna hann jag byta det ena signalhornet som hade tystnat. Dessutom monterades ett par fungerande begagnade lykttorkarmotorer så nu börjar bilen verkligen likna sitt originalutförande av årgång 1982 :)

Bilen har nu två säkerhetshöjande avsteg från utförandet vid leverans: Nackstöd bak samt LED-ramp som extraljus.
Det är en härlig känsla att åka omkring i en glappfri och rostfri klassisk dieselmerca där allting fungerar.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Vad har du gjort med din W/S/C 123 idag ?

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2025-05-25, 20.21.50

Idag var det inte men för en dryg vecka sedan: Monterat ny ljuddämpningsmatta på motorhuvens undersida.

Jag valde att lyfta loss huven för att lägga den på bockar. Då kunde jag göra rent ordentligt från gamla dämpmattan och därefter limma dit den nya, pressa ut den med roller och lägga på lite virke tills limmet hade härdat ordentligt.

Resultatet blev snyggt och bra, motorljudet minskade en aning. Mattan jag köpte var från MBZ Classics, perfekt passform.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Föregående

Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster