Re: Vad har du gjort med din W/S/C 123 idag ?

W 123 1976-85

Re: Vad har du gjort med din W/S/C 123 idag ?

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-09-20, 20.53.11

Idag har vi återmonterat innerskärmarna av plast, i de nysvetsade främre hjulhusen med nya framflyglar från Klokkerholm.
Dessutom nytvättade inre dörrsidor med handtag och fönstervevar etc. - Inredningen blir snygg i sitt ljusbruna utförande!

Igår och några dagar tidigare har vi masserat och justerat framflyglarna från Klokkerholm för att kunna montera blinkers, strålkastare och främre kofångare.

Tidigare har vi återmonterat bakljusinsatser, nylackad dragkrok, bakre kofångare, de plåtlagade dörrarna, dekorlister... ja diverse yttre delar som gör att denna W123 börjar se ut som en komplett bil från 1982.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Vad har du gjort med din W/S/C 123 idag ?

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-09-26, 21.03.19

Rensat ogräs (sladdar och reläer) i elsystemet för att få strålkastarnas funktioner i ordning enligt originalutförande.
Konstigt att det finns så många elklåpare här i landet.

Dessutom felsökt vakuumsystemet, det verkar som om vakuumpumpen behöver en genomgång; När man inte använder bromsservot går det bra att stänga av motorn, men man måste välja...

Gjort grundinställning av strålkastarna och bokat besiktningstid! Tre års arbete (på deltid) börjar till slut kännas färdigt :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Vad har du gjort med din W/S/C 123 idag ?

UNREAD_POSTav osla » 2023-09-27, 17.36.37

och det är inte läckage i bromsservon då? koppla in en vakum klocka och mät vakumet efter ledningarna, iaf 124 orna har just under 1 kg i vacum, 08-09 nånting ligger mina bilar på
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Vad har du gjort med din W/S/C 123 idag ?

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-09-30, 20.05.32

Tack för tipsen. Jag behöver nog skaffa en vakuummätare, nu har jag bara kopplat en slang till bromsservot och försökt blåsa och suga med munnen, känner ingen läcka på det sättet.

Nåt problem kan vara temperaturberoende men jag vet inte säkert ännu.
I förrgår när jag provstartade med bara bromsservot och avstängningsventilen anslutna, så fungerade båda två.
Igår när jag hade kört en dryg mil (genomvarm motor) så fungerade inte bromsservot, inte heller avstängningen.

Om det är vakuumpumpen som är trött så verkar det finnas nya packningssatser till några av modellerna på pump.
Jag ska försöka lista ut vilken pumpmodell som sitter på min motor, OM 616.912.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Vad har du gjort med din W/S/C 123 idag ?

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-11-30, 22.42.29

Bilen har ju varit färdig för trafik ett tag nu, efter tre års diverse arbeten.

Nyligen fick motorn en ny termostat så nu håller vi normal arbetstemperatur (80-90 grader) men idag kände jag att radiatorn i värmepaketet har börjat läcka. Inte konstigt att radiatorn läcker om den är gammal. Bara att kavla upp ärmarna igen :)

En fördel med en såpass populär modell som W123 är att det finns flera alternativa leverantörer av delar, jag slipper betala 3.000 kronor för en MB original radiator, det är ju ändå bara ett hobbyfordon, ingen utställningsbil.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Vad har du gjort med din W/S/C 123 idag ?

UNREAD_POSTav Marie » 2023-12-02, 11.04.34

Fy tusan så trist!
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W/S/C 123 idag ?

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-12-14, 22.24.38

Fick hem en radiator idag. Inte original men troligen nära samma kvalitet som original.
Mina erfarenheter visar att sådana produkter (kylare, kondensorer, radiatorer) kan tillverkas med nära nog originalkvalitet och passform. Tag till exempel BEHR kylare och jämför med Nissen kylare, vilka skillnader och eventualla brister finns?

Endera dagen kommer LEO in i verkstaden för att få radiatorn utbytt. På dessa bilar (och många andra) innebär det att demontera stora delar av inredningen framtill framåt torpedväggen. Tur att man har gott om tid :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Vad har du gjort med din W/S/C 123 idag ?

UNREAD_POSTav Marie » 2023-12-15, 17.10.42

AmeliaW109 skrev:Endera dagen kommer LEO in i verkstaden för att få radiatorn utbytt. På dessa bilar (och många andra) innebär det att demontera stora delar av inredningen framtill framåt torpedväggen. Tur att man har gott om tid :)
Var tacksam att det inte är en W140 du skall byta på. Att byta värmeelement torde vara ungefär samma jobb som att byta förångare i luftkonditioneringen på den.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vad har du gjort med din W/S/C 123 idag ?

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-12-17, 21.41.08

Jo, W123 är nog på många sätt enklare att jobba med.

Men jag har bytt kupéfläkt och radiator på W109 med AC. där fick jag ta isär och tömma AC-systemet för att komma åt. Ratten och framstolarna kunde sitta kvar men i stort sett allt framför instrumentpanelen fick demonteras.

När jag bytte kupéfläkt på V126 (efter cirka 47.000 mil) så blev jag förvånad över hur enkelt arbetet var! Helt klart avsett för att kunna göras utan omfattande demontering.

Att byta kupéfläkt på W/S124 är ett större jobb, det görs utifrån (från motorrummet) men innebär mycket demontering av luftgaller, vindrutetorkare och diverse plastkåpor.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Vad har du gjort med din W/S/C 123 idag ?

UNREAD_POSTav Marie » 2023-12-18, 13.56.45

AmeliaW109 skrev:Jo, W123 är nog på många sätt enklare att jobba med.

Men jag har bytt kupéfläkt och radiator på W109 med AC. där fick jag ta isär och tömma AC-systemet för att komma åt. Ratten och framstolarna kunde sitta kvar men i stort sett allt framför instrumentpanelen fick demonteras.

När jag bytte kupéfläkt på V126 (efter cirka 47.000 mil) så blev jag förvånad över hur enkelt arbetet var! Helt klart avsett för att kunna göras utan omfattande demontering.

Att byta kupéfläkt på W/S124 är ett större jobb, det görs utifrån (från motorrummet) men innebär mycket demontering av luftgaller, vindrutetorkare och diverse plastkåpor.


Fläktbyte är föredömligt enkelt på W140. Inte mycket mera arbete än byte av kupéluftfiltret som görs var 2000:e mil
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

W123 radiator i värmepaket

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-02-04, 00.18.16

Det här blev svårare än jag trodde.
Det kompletta värmepaketet är demonterat och isärplockat eftersom radiatorn börjat läcka ganska mycket.

Enligt XENTRY (f.d. EPC) finns det bara en radiator (värmeväxlare) som ska passa i alla varianter av W123 värmepaket på bilar utan AC: A0028353001.
Listpriset hos MB är cirka 3.000 kr men det finns betydlig billigare alternativ hos Autodoc och några andra leverantörer.

Problem: De billigare alternativen passar inte, de är alldeles för breda! För att passa i värmepaketet ska bredden vara 196 mm, möjligen med en millimeters marginal uppåt eller nedåt.
De billiga produkter som finns har 208-210 mm bredd på cellpaktet, med största bredd 215 mm vid flänsarna. Ändå hävdas att de är likvärdiga med OEM MB A0028353001.

Jag funderade på om bilen har ett värmepaket som egentligen hör ihop med AC, då är det radiator A0028352901 som gäller. Men de produkter jag hittar på detta nummer har 208 mm brett cellpaket, lika illa här alltså!
Det går inte att fila upp eller på annat sätt göra utrymmet i värmepaketet bredare, tro mig, jag har undersökt detta noga.

Bilen är en 240D 1982 med chassinummer 312442. Värmepaketet är ett Franskt Sofico AX02. Vem vet något ?
Jag kan försöka prata med en original MB reservdelsavdelning men tänkte börja med kompisar här.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Vad har du gjort med din W/S/C 123 idag ?

UNREAD_POSTav Staffan A » 2024-02-04, 10.08.19

En snabb sökning ger:
https://www.reservdelar24.se/bil-maerke ... paket.html

De verkar sälja två, en smal och en bred, men det är lite lurigt med måtten när det är så lika tänker jag.
Man kan undra om Mercedes någon gång i produktionen bytte till en smalare variant och bara säljer den eftersom den passar till bägge..
Det är väl svårt att komma åt annars kunde jag gå ut och mäta på min -78.
280CE 78 chnr 12305312003406
Staffan A
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2011-12-28, 11.16.51
Ort: Göteborg

Re: Vad har du gjort med din W/S/C 123 idag ?

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-02-04, 18.40.14

Ja det står lite olika mått i beskrivningarna. Jag tog hem två olika från Autodoc men de har exakt samma mått.

Nu har har tvättat fram de ingjutna uppgifterna på radiatorn: På toppen BREVET SOFICA T42.577.891.F
och på botten: T42.577.890 J. Kan även läsa att den är tillverkad Nov-81 så det är uppenbart originaldelen.

Tråkigt nog får jag inga användbara träffar vid websökning på de uppgifterna. Hade hoppats hitta nån lista med OEM-referenser, ersättningsdelar etc.

Nej det går inte enkelt att ta måtten på en radiator när värmepaketet sitter i bilen. Det hjälper inte heller att mäta mellan röranslutningarna vid torpeden, rören sitter på samma positioner oavsett bred eller smal radiator.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Vad har du gjort med din W/S/C 123 idag ?

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-02-28, 21.37.56

I väntan på bättre väder (fler plusgrader) får återmontering av värmepaketet anstå ett tag.

Under tiden passar jag på att rensa återstående ogräs i elsystemet, det går lätt när man kommer åt alla kablar runt säkringsdosan och kan följa de sladdar som inte är original.

En ganska ambitiös anordning för varselljus åkte ut idag; tre flatstiftsreläer och några meter kabel i olika glada färger.
Funktionen var att tända p-ljus och dimljus när tändningen slogs på och halvljuset var avstängt. Inga konstigheter så långt, men den klurige mekanikern hade även sett till att varselljusen slocknade när man trampade ner parkeringsbromsen.

Installationen gjordes troligen för 40 år sedan eller så, nu var funktionen ganska opålitlig. Inkopplingen var utförd med blå tjuvar på relevanta kablar nära säkringsdosan. Naturligtvis tog jag bort allt detta, jag gillar MB original elsystem och anser att föraren ska själv välja de belysningar som används under färd och vid parkering :)

Jag hann även byta den gamla torra packningen på motorns oljepåfyllningslock. Små steg i riktning mot perfektion...
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Vad har du gjort med din W/S/C 123 idag ?

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-03-03, 21.21.41

Tröttnade på att vänta på fler plusgrader i garaget, kopplade in kupévärmaren för att mjuka upp plast och gummi.

Baxade in det groteskt stora värmepaketet, kunde till sist lirka det på plats. Arbetsställningen är mestadels huvudet ner, fötterna upp eller sidledes...
Om jag inte hade vetat att detta monster suttit där förut så hade jag ansett att det var alldeles för stort för att passa in. Nåväl, nu sitter det där och väntar på att få sina kablar och glödlampor m.m. klamrade och installerade, därpå provning innan mittkonsol och luftkanaler återmonteras.

Mycket har jag mekat de senaste 50 åren men det här arbetet hör till de värsta jag gjort. Hoppas allt fungerar till slut ;)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Nästa

Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron