Slang med elkablar i till spolarmunstyckena

W 124 E-Klass 1986-1995

Slang med elkablar i till spolarmunstyckena

UNREAD_POSTav North-Hunt » 2019-09-09, 19.59.31

Hejsan!
Har ett problem igen och vänder mig till experterna här på forumet.Har en 1995 w124 kombi där spolarslangen har gått av där den är böjd efter gångjärnet upp till huven och spolarmunstyckena.Och ser att denna armerade slang har 2 tunna kablar ingjutna i en del av slangen och sedan går denna slang med kablar upp till en vit klump som sitter med nån sorts gummihölje i bakkant av huven rakt ovanför batteriet.

Och sen går det även upp 2 kablar med svart tyghölje till huven på förarsidan som tydligen går till spolarmunstyckena.Men nu har jag kollat med Mercedes och denna spolarslang med ingjutna kablar kostar 900kr.Därför undrar jag hur funktionen är på dessa olika kablar och den vita klumpen som fördelar ut spolarvätska till dom 2 munstyckena på huven.

Är denna vita klump en extra pump som ska sätta fart på spolarvätskan och behöver ström eller är det bara en fördelare som ska fördela ut ström och spolarvätska till dom 2 munstyckena.Och är spolarmunstyckena uppvärmda på dessa bilar så kablarna från höger och vänster är till detta och känner man att man inte behöver ha uppvärmda munstycken på gammel bilen så kan man koppla ur elkablarna och bara dra en billig vanlig slang från splarbehållaren till den vita klumpen.

Har sett enkla konstruktioner på andra äldre bilar med typ t-koppling som fördelar vätskan till dom 2 munstyckena och inte som på dessa bilar.Men varför göra nåt enkelt om man kan göra det svårt :)
North-Hunt
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2012-09-01, 17.09.25

Re: Slang med elkablar i till spolarmunstyckena

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2019-09-09, 20.43.46

Är du säker på att det är elkablar ingjutna i spolarslangen ?

Jag har (och har haft) några 124, och känner inte igen att spolarslangen skulle ha nån elektrisk funktion. Däremot brukar slangen vara av plast med någon sorts armering. Slangen går gärna av där den böjs som mest, det är samma problem vid bakluckan på kombin (S124).

Elvärmen till spolarmunstyckena kommer genom separata kablar precis som du skriver. Den mojäng som du ser att spolarslangen är kopplad till, är förmodligen bara en backventil.

Om mina antaganden är riktiga så kan du byta ut spolarslangen mot en vanlig slang från Mekonomen eller liknande, gärna då en slang av silikongummi, den lär bättre tåla de böjningar som blir.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Slang med elkablar i till spolarmunstyckena

UNREAD_POSTav North-Hunt » 2019-09-10, 01.11.08

Ja kablarna syns tydligt i brottet på slangen.Är detta reservdelsnummer från Mercedes a 1248600092
Googla på nummret så kommer det upp bilder på slangen med elkopplingarna.Dessa ligger ingjuta för sig i egen del av slangen och är inte i kontakt med spolarvätskan.Och så är dom 2 runda kontakterna anslutna till den vita klumpen uppe i huven i storlek något större(tjockare än en tändsticksask) Har både denna kombi 200 bensin och en w124 coupe 320 båda från 1995 och ser likadant ut på cuopen.Detta har aldrig krånglat förut på nån av dom så jag har inte funderat på det förrän nu...Kan det vara olika på olika årsmodeller,nåt extra på denna sista årsmodell.
North-Hunt
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2012-09-01, 17.09.25

Re: Slang med elkablar i till spolarmunstyckena

UNREAD_POSTav Marie » 2019-09-10, 09.53.20

Förvisso kan du ha elkabel i slangen. Elvärmd spolarslang fanns som option redan på W126, så det bör kunna ha funnits mot pristillägg även på W124 i mitten av nittiotalet. Matas i så fall troligen med samma matning som de elvärmda munstyckena. Det är ju logiskt att ha värme hela vägen om det verkligen skall vara till någon nytta. Spolartanken är ju värmd med kylvätskan, slangen och munstyckena med el.

Jag har f.ö. värme till vindrutespolningen på det viset i min W140 och jag hade det i 126an också. Och elvärmd slang ÄR dyr. Har köpt till båda de nämnda bilarna. De går ju av precis där din har gjort.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Slang med elkablar i till spolarmunstyckena

UNREAD_POSTav osla » 2019-09-10, 17.13.29

även jag har sett denna slang på 124, så nog fanns det
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Slang med elkablar i till spolarmunstyckena

UNREAD_POSTav North-Hunt » 2019-09-11, 01.14.20

Tack Marie och övriga som gett input i frågan.Men som Marie skriver så är det givetvis,strömmen kommer från passagerasidan och går vidare till spolarmunstyckena och sen till den vita klumpen som fungerar både som backventil för vätskan och förgrening för spolarvätskeledningarna och fördelare för strömmen och därför kopplar man in don runda kontakterna till kablarna som ligger ingjutna i spolarslangen och på så sätt värms även denna upp.


Jag har fokuserat från fel håll och har inte skruvat nåt än,trodde dessa kablar fick ström från spolarmotorn och sen skickade ström upp till en till mindre pump för att öka trycket.Men nu vet jag hur det ligger till och nu har jag ett val.Ändra så köper jag en nu uppvärmd från mercedes och sätter dit eller så köper jag en vanlig slang och låter bli att ha några kablar inkopplade men får då givetvis vätskan nerkyld.
North-Hunt
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2012-09-01, 17.09.25

Re: Slang med elkablar i till spolarmunstyckena

UNREAD_POSTav osla » 2019-09-11, 17.22.08

kan du inte skarva kablarna samt slangen, värmen just vid skarven försvinner ju men resten borde ju fungera
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Slang med elkablar i till spolarmunstyckena

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-02-02, 00.02.40

Tar upp en gammal tråd där mitt inlägg inte var särskilt bra.

Sanningen är att tidiga 124 (fram till cirka 1990) hade elvärmda spolarmunstycken men vanliga slangar utan värme.

Bilar från 1990-talet har elvärmda spolarslangar, åtminstone de bilar som såldes nya i norra Europa och Nordamerika.
Där tas strömmen från spolarmunstyckena och bildar en lång sluten krets som vänder nere vid spolarpumpen.

Den långa slangen (från pumpen upp till backventilen) går av vid huvgångjärnet. Då bryts kretsen men man har fortfarande fungerande elvärmning av spolarmunstyckena. Det kan fungera bra, så var det ju på äldre modeller.

Idag har jag beställt en ny originalslang A 124 860 0092 som fortfarande kostar bara 900 kr :) Detta eftersom våran 300TE 4MATIC är en sån underbar vinterbil som förtjänar att få tillbaka den genomtänkta lösningen för tempererad spolarvätska.

Som osla skrev kan man kanske försöka skarva ihop den trasiga slangens elledningar men det blir nog lödningar isåfall, de blir då ännu stelare än den gamla stela plastslangen. Nej då tycker jag att 900 kr för en ny slang är bättre investering.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Slang med elkablar i till spolarmunstyckena

UNREAD_POSTav Marie » 2024-02-02, 12.28.56

AmeliaW109 skrev:Nej då tycker jag att 900 kr för en ny slang är bättre investering.


Jag håller med dig!
Jag bytte den elvärmda slangen på min W140 i somras. Finesser som gör en Mercedes till den genomtänkta bil den är skall man se till att hålla liv i.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Slang med elkablar i till spolarmunstyckena

UNREAD_POSTav Bop124 » 2024-02-02, 13.29.17

Jag instämmer i kören att det inte är fel att köpa ny slang när den går hädan.

En fråga till Amelia, man har ju läst en hel del negativt om att hålla igång eller att reparera 4MATIC på W124 . Stämmer det eller fungerar det bättre än ryktet säger, tycker mig ha förstått att det är en riktigt bra 4-hjulsdrift annars.
Framfjädrarna känns som en lite märklig lösning och frågan är hur länge det går att få tag på nya.
S124 280E-93
W204 220CDI-14
Historia
W109 280S-69 (min första bil)
w115 200-73
W123 280E-79
Bop124
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2021-03-10, 13.00.58
Ort: Västerås

Re: Slang - 124 4MATIC

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-02-04, 00.41.57

Bob124: Vi byter ämne här.

De tidigaste 4MATIC hade drivlina från Steyr-Puch, om dem vet jag ingenting. Från ungefär 1989 blev det ett komplett system från MB, med sedvanligt genomarbetat system för mekanik-hydraulik-elektronik. Helt automatiskt och sömlöst övergående från bakhjulsdrift till fyrhjulsdrift med stegvis differentialblockering efter behov.

Problem kan uppstå men de flesta jag har upplevt är ganska enkla att åtgärda; ABS-givare, styrvinkelgivare, OVP-relä.
Hydrauliken kan förstås fallera men det är inget jag har råkat ut för.

De billiga obesiktade 4MATIC-bilar som ibland dyker upp i annonser kan förstås ha diverse fel men jag misstänker att det oftast rör sig om elektriska eller elektroniska problem. Man ska komma ihåg att 4MATIC bygger på fungerande ABS.

Hursom, en fungerande 124 4MATIC ger fenomenal framkomlighet, det är bara markfrigången som begränsar.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: 4MATIC framfjädrar

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-02-04, 00.49.29

Glömde att nämna framfjädrarna på 124 4MATIC.

Fjädrarna verkar ha utgått från MB men härom året köpte jag ett par från en säljare (samlare) på ebay i Tyskland så de ska nog fortfarande gå att få tag på.
Annars kan man väl vända sig till en fjädertillverkare i närheten, det bör finnas flera firmor runtom i landet.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Slang med elkablar i till spolarmunstyckena

UNREAD_POSTav Bop124 » 2024-02-05, 09.29.04

Tack för svaret.
Skulle ju vara kul att få tag på en s124 4matic nån gång, jag kanske inte behöver en men nått med 4hjulsdrift lockar.
S124 280E-93
W204 220CDI-14
Historia
W109 280S-69 (min första bil)
w115 200-73
W123 280E-79
Bop124
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 2021-03-10, 13.00.58
Ort: Västerås

Re: Behöver man 4MATIC ?

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2024-02-05, 19.24.19

Här ett lite anekdotiskt inlägg:

Jag och Frun flyttade till Hälsingland för cirka 7 år sedan, förutom flyttfirma med bohag så körde vi ett antal resor med tunga skåpsläp söderifrån.

Dragbilarna var en S124 E280 (utan diffbroms) och en S210 E240 (med ASR/ESP). Båda hade dålig framkomlighet på oplogade vägar men den tvåhjulsdrivna S124 hade svårast, den blev ju ibland enhjulsdriven...

Jag bestämde att en S124 4MATIC skulle få ersätta den rostiga och opålitliga S210. Ett av mina bästa beslut i närtid :)
Nu behöver vi aldrig tveka att ge oss ut och åka, såvida inte snödjupet vida överstiger markfrigången.

Jovisst finns även S210 4MATIC men jag ville hellre satsta på ett gediget och pålitligt bygge som håller i längden.

S124 E280 är på många sätt en underbar vagn och laståsna men den får mest stå hemma under snösäsongen.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till W 124 E-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron