bussningar växelstag man vs aut skillnad?

W 124 E-Klass 1986-1995

Re: bussningar växelstag man vs aut skillnad?

UNREAD_POSTav osla » 2024-01-13, 21.27.26

Har hållit på i bilen idag, bussningarna jag fick var rätt, men det var bussningarna vid spakstället, fram på lådan var dom betydligt mycket större. Men det blev ingen skillnad, jag hade en att sitta och växla och jag var under och tittade, men inget av tagen krockade i varandra eller såg konstigt ut, men då kändes den iordning i växlingen, böt dom bakre länkhuvudena då det var lite glapp där och det kändes bra, fram till jag startade och skulle provköra, då blev spaken stum ofta och man får försöka få i nån växel och kanske släppa kopplingen och gunga för att få i/ur växeln samt att om man rullar sakta så tar det emot och stannar direkt.

Så jag börjar tänka att det nog är lådan, tycker det är konstigt att den började kännas konstig och jävlas efter man startat, samt att nu drar den lite då man har i friläge och släpper kopplingen
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

Re: bussningar växelstag man vs aut skillnad?

UNREAD_POSTav osla » 2024-01-14, 21.16.29

Kan meddela att det är löst, var under bilen idag igen och hade en att växla medan jag kikade på alla stag, och allt rörde sig som det skulle där, efter en stund kom vi fram till att 3,an inte hoppade i, och inte heller ur fast staget utanpå lådan hoppade till friläge så där blev det klart att det var lådan. Och som sista kontroll så skulle jag kolla oljan, öppnade bottenpluggen och ut kom 2 dl olja, samt lite skräp men ingen metall, så vi chansade att fylla olja och överfyllde ganska ordentligt, och sen var det dags för testkörning, då jag backade ur verkstan så högg det och gick tungt, väl ute så fick jag inte i 1 eller 2 men 3,an fick jag i så jag smög igång där och då jag fick upp farten lite och började växla lite försiktigt så kände jag hur det släppte i lådan och den blev normal igen, dock med ett litet sjungande på 3,an. Men inget skorrande på någon växel och lättväxlad.

Läckaget är vid ingående axel på lådan, därför man inte sett röd olja eftersom motorn grisar lite i bakkant så det blir svart. Men just för tillfället så fungerar den nu, så får man leta reda på en 717 413 låda att ha i reserv
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

Föregående

Återvänd till W 124 E-Klass