av osla » 2024-01-14, 21.16.29
Kan meddela att det är löst, var under bilen idag igen och hade en att växla medan jag kikade på alla stag, och allt rörde sig som det skulle där, efter en stund kom vi fram till att 3,an inte hoppade i, och inte heller ur fast staget utanpå lådan hoppade till friläge så där blev det klart att det var lådan. Och som sista kontroll så skulle jag kolla oljan, öppnade bottenpluggen och ut kom 2 dl olja, samt lite skräp men ingen metall, så vi chansade att fylla olja och överfyllde ganska ordentligt, och sen var det dags för testkörning, då jag backade ur verkstan så högg det och gick tungt, väl ute så fick jag inte i 1 eller 2 men 3,an fick jag i så jag smög igång där och då jag fick upp farten lite och började växla lite försiktigt så kände jag hur det släppte i lådan och den blev normal igen, dock med ett litet sjungande på 3,an. Men inget skorrande på någon växel och lättväxlad.
Läckaget är vid ingående axel på lådan, därför man inte sett röd olja eftersom motorn grisar lite i bakkant så det blir svart. Men just för tillfället så fungerar den nu, så får man leta reda på en 717 413 låda att ha i reserv
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor