Glapp i servostyrningen

W 123 1976-85

Glapp i servostyrningen

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-10-29, 21.15.55

Efter tre års pyssel med denna gamla trotjänare finns bara några små problem kvar.

Det är en 240D (123.123) med 64k mil på mätaren. Jag har försökt justera bort glappet i styrväxeln men trots att skruven går i topp så finns ett besvärande stort spel kvar i ratten. Alla styrleder och hjälpstyrarm, spindelleder etc. är fria från glapp.

Jag misstänker att styrväxeln är utsliten, antingen pga miltalet eller bristande underhåll eller bådadera.
Finns det någon enkel åtgärd (snikrenovering) som kan få bort glappet ?

Annars blir det att byta. En ny styrväxel är alltför dyr (30-35 ksek) men jag kan möjligen hitta en begagnad till bra pris.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Glapp i servostyrningen

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-10-30, 22.40.26

Kan nämna att det finns några ersättningsdelar till A1234605801 i katalogen hos Autodoc och liknande men de är alla slut i lager. Priserna där var annars betydligt trevligare än hos MB original.

Det kanske får bli en begagnad från skroten, lite chansartat förstås men om deras uppgivna miltal stämmer så kan en styrväxel som gått 30-40k mil vara betydligt bättre än min som gått dryga 64k mil.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Glapp i servostyrningen

UNREAD_POSTav Bop124 » 2023-10-31, 15.12.38

Trist, bästa vore väl att hitta en frisk på skroten.
Jag sökte runt lite och dom här verkar renovera och sälja, dock blir det ju en del pengar med tur och returfrakt. Dom vill ju ha din gamla i inbyte
https://www.german-spob.com/start.php?n ... 1234605801
S124 280E-93
W204 220CDI-14
Historia
W109 280S-69 (min första bil)
w115 200-73
W123 280E-79
Bop124
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 2021-03-10, 13.00.58
Ort: Västerås

Re: Glapp i servostyrningen

UNREAD_POSTav Marie » 2023-11-01, 12.22.23

De här har jag stort förtroende för, efter att ha skaffat en utbytesdiff därifrån.

https://www.goherrmanns.de/ersatzteile/lenkgetriebe/
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Glapp i servostyrningen

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-11-01, 22.32.47

Tack Bop, german-spob har jag haft lite affärer med förut, det fungerar lite si och så, svårt med leveranstider m.m.

Tack Marie, Herrmanns verkar värda att kontakta för att få reda på priser och villkor.

Om jag hittar en billig och skaplig styrväxel på skroten så får det nog bli den snabba lösningen för att få bilen åter i trafik.
Sedan kan jag skicka den gamla på renovering utan tidspress.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Glapp i servostyrningen

UNREAD_POSTav 240 Diesel » 2023-11-03, 10.57.13

Servostyrning W123 är ett intressant ämne.

Du kommer få svårt att hitta en begagnad servo-styrväxel utan glapp.
Vill påstå att dessa servo-styrväxlar är en riktigt svag punkt på W123.

De är ofta glappa med "dödgång" i mittenläget - Ofta före 20 000 mil.
I de flesta fall går det inte justera bort glappet. = Byte eller renovering.

De flesta W123 med servostyrning jag kört har detta störande glapp.
Vet att vissa ägare inte bryr sej - Men tycker själv det är grymt störande.
Det här störande glappet i styrningen, drar ner hela intrycket av bilen.

Det finns en teori om att ATF-oljan som ska användas inte smörjer optimalt,
och därmed eventuellt är med och bidrar till ett förtida slitage av styrväxeln.

Efter byte/renovering går en del över till modern grön "servostyrningsolja",
den anses av vissa ha bättre smörjande egenskaper mot förtida slitage.
~ Letar efter en fin sen W123 Diesel Automatic ~
-- Nu medlem Mercedes-Benz Klubben Sverige --
240 Diesel
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2016-08-19, 14.15.14
Ort: Småland

Re: Glapp i servostyrningen

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-11-23, 23.46.16

Ja, många säger att det alltid finns ett glapp som inte går att justera bort.

Men nu har jag monterat en styrväxel från en skrotad bil med dryga 40.000 mil på mätaren. Den styrväxeln hade ungefär lika stort glapp som originalet på min bil, men cirka 2 varv kvar på justerskruven.
Efter tio kilometers varmkörning så vred jag upp justerskruven ungefär ett varv och hurra! bilen blev nästan som ny :)

Jag förstår att man inte kan få lika exakt känsla i styrningen som på en 124 men om man kan leva med det lilla glappet så är ju 123 en bekväm och härlig vägvagn.

Konstigt nog har jag aldrig märkt sådant glapp på 126 som faktiskt delar mycket av konstruktionen med 123. Kanske är just styrväxeln helt annorlunda på 126 S-Klasse.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster