av AmeliaW109 » 2023-11-23, 23.46.16
Ja, många säger att det alltid finns ett glapp som inte går att justera bort.
Men nu har jag monterat en styrväxel från en skrotad bil med dryga 40.000 mil på mätaren. Den styrväxeln hade ungefär lika stort glapp som originalet på min bil, men cirka 2 varv kvar på justerskruven.
Efter tio kilometers varmkörning så vred jag upp justerskruven ungefär ett varv och hurra! bilen blev nästan som ny

Jag förstår att man inte kan få lika exakt känsla i styrningen som på en 124 men om man kan leva med det lilla glappet så är ju 123 en bekväm och härlig vägvagn.
Konstigt nog har jag aldrig märkt sådant glapp på 126 som faktiskt delar mycket av konstruktionen med 123. Kanske är just styrväxeln helt annorlunda på 126 S-Klasse.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)