Vakuumproblem på 240D 1982

W 123 1976-85

Vakuumproblem på 240D 1982

Inläggav AmeliaW109 » 2023-10-08, 20.55.04

Startar en ny tråd på detta ämne, har diskuterat lite av varje i andra trådar förut.

Bilen är en W123.123, 240D med motor OM 616.912. Miltal dryga 64.000. Vi har ett vakuumproblem.
Direkt efter start fungerar bromsservo mycket bra och det går även att stänga av motorn med nyckeln (avstängningsventil OK).
Men efter varmkörning och någon mils körning försvinner servoverkan på bromsarna. Även avstängningsventil fallerar.

Nu har jag kopplat in vakuummätare mellan vakuumpump och bromsservo, inga andra vakuumkretsar inkopplade.

Efter start går vakuumet ganska snabbt upp: 0.4 bar på 5 sekunder, 0.6 bar på 13 s, 0.7 bar på 25 s. Stannar på 0.7 bar.
Utan att köra eller bromsa ligger vi kvar på 0.7 bar. Stänger av motorn, 0.7 bar ligger kvar i nära en timme.
Slutsats: Inga läckor i pumpen, slangen, backventilen eller i bromsservot när man inte bromsar.

Nu startar vi motorn, återkommer till 0.7 bar, och trampar på bromsen. Vakuum går ned till 0.2 bar men klättrar till 0.4. Bromsa igen och igen, vakuum nära 0.0, klättrar till 0.3 och minskar för varje bromsning.
Rör inte bromsen, då kan vakuum så småningom bli 0.6, möjligen 0.7 bar. Ännu är motorn inte genomvarm.

Jag ser två möjliga felkällor och vill gärna ha råd från er som är erfarna med dieselbilar (jag är nybörjare):
1) Bromsservot är trasigt, stjäl för mycket vakuum vid varje bromsning, eller
2) Vakuumpumpen är sliten och har alltför låg kapacitet för att leverera till bromsservot.

Dokumentationen jag har beskriver hur lång tid det bör ta för att bygga vakuum, och hur lång tid det får ta för att tappa vakuum när motorn är avstängd. Här ser jag inga problem men jag har ännu inte gjort alla prov med genomvarm motor.

Om det är vakuumpumpen som är trött så finns nya repsatser och packningssatser till några av modellerna på pump.
Jag har sett att det sitter en Pierburg pump, inte kunnat se exakt vilken typ. Möjligen kolvpump av modell A 000 230 1365. Isåfall kan det vara denna: https://www.reservdelar24.se/pierburg-965087.html
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Vakuumproblem på 240D 1982

Inläggav osla » 2023-10-09, 17.51.13

tycker det låter som det tar lång tid att få upp vakuumet, nu kör ju jag visserligen 124 diesel, men får jag gissa så är det samma saker, iaf samma värden. men jag kan gå ut och prov mäta lite på mina bilar om en stund
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Vakuumproblem på 240D 1982

Inläggav osla » 2023-10-09, 18.17.33

nu har jag varit ute och snabbmät lite, det tar ca 10 sekunder från det jag tar på nyckeln till jag har 0,8 kg vakuum, upp till 0,5 går det på ca en sekund sen går det segare och som högst lite drygt 0,8 kg. efter en bromsning så sjunker det marginelt men efter 2-3 bromsningar går det till 0,5 och fortsätter man så går det ner till 0,3 men där tar det stopp, oavsett hur mycket och snabbt jag bromsar så stannar det på 0,3 kg fram till jag stänger av och pumpar ur det sista. håller jag ner bromsen med motorn igång så ökar trycket i samma takt som obromsat.

så får jag gissa så är det pumpen, om den fungerar ungefär som en hydraul pump fast tvärs om så borde den börja läka mer invändigt då den blir varm. men det är ju bara gissningar, den var ju inte gratis att byta utan att vara säker
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Vakuumproblem på 240D 1982

Inläggav Staffan A » 2023-10-10, 16.08.43

Ganska självklart kanske, men man kan nog inte utesluta att både vacuumpumpen och servot kan vara lite dåliga.
280CE 78 chnr 12305312003406
Staffan A
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2011-12-28, 11.16.51
Ort: Göteborg

Re: Vakuumproblem på 240D 1982

Inläggav osla » 2023-10-10, 20.28.24

servon borde gå att utesluta om man kör upp fullt tryck och trycker ner bromsen och låter den bygga upp till fullt tryck igen med pedalen nertryckt och sedan stanna motorn, men på stoppen på pumpen så man inte använder vakuumet till det, och se om trycket sjunker snabbt eller står still iaf en liten stund
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Vakuumproblem på 240D 1982

Inläggav AmeliaW109 » 2023-10-10, 20.54.17

Tackar för bra svar! Ska göra lite fler prov imorgon, även med genomvarm motor dvs. genomvarm vakuumpump.

Kan nämna att dålig servoverkan på bromsen var enda anmärkningen hos bilprovningen efter mina 3 års pyssel med bilen. Ganska uppmuntrande eftersom bilen var rättså nedgången när vi tog över den.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Vakuumproblem på 240D 1982

Inläggav AmeliaW109 » 2023-10-11, 21.52.49

Gjorde nya mätningar idag, nu med vakuummätaren och en handdriven pump anslutna, annars bara bilens vakuumpump samt bromsservot med i provningen. Kollar att handpumpen klarar att bygga minst 0.7 bar undertryck i systemet.

Med motorn igång ligger vi på 0.7 bar. Varje bromsning drar mycket vakuum. Håller ned bromspedalen helt, då kommer vi inte över 0.4 bar. Stänger av motorn med pedalen nere, vakuum stannar på cirka 0.36 bar, ligger kvar efter 10 minuter.

Startar motorn, bromspedalen kvar nere, vakuummätaren darrar mellan 0.35 och 0.4, kommer inte vidare därifrån.
Stannar motorn, vi har cirka 0.38 bar. Jobbar med handpumpen men den går lätt och undetrycket ändras inte!

Min slutsats idag: Bilens vakuumpump är kanske lite trött men vi har en läcka i bromsservot. Läckan märks bara när pedalen är nedtryckt och undertrycket är 0.4 bar eller mer.

Om jag tänker fel eller missar något så blir jag tacksam för synpunkter och rättelser.
Just nu siktar jag på byte till ett annat (begagnat) bromsservo följt av lite nya mätningar.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Vakuumproblem på 240D 1982

Inläggav Staffan A » 2023-10-12, 08.45.20

Jag har inte funderat på så mycket på servon tidigare men nu har jag läst på.
Om det är till någon glädje hade jag tänkt exakt som du.

/Staffan
280CE 78 chnr 12305312003406
Staffan A
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2011-12-28, 11.16.51
Ort: Göteborg

Re: Vakuumproblem på 240D 1982

Inläggav osla » 2023-10-12, 17.30.30

då är du nog på rätt väg. du kan ju även testa enbart pumpa med handpumpen samtidigt som du bromsar försiktigt och försöker känna vid hur lång slaglängd av servon innan det börjar läka, det kanske märks tydligt precis där det börjar, då kan man ju vara helt säker
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Vakuumproblem på 240D 1982

Inläggav AmeliaW109 » 2023-10-12, 22.33.51

Jomen nu är jag ganska säker på att bromsservot läcker när man bromsar.
Har köpt ett begagnat servo för 500 kr (det finns många på skroten), ska försöka provtrycka och vakuumtesta innnan jag byter. Det är lite pyssel med montering och luftning men helt klart värt att prova.
Bilen ska inte bli utställningsskick men det viktigaste ska ju fungera.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Vakuumproblem på 240D 1982

Inläggav osla » 2023-10-13, 17.22.28

går det inte lossa huvudcylindern från servon och försöka bända ut den så mycket det går för att slippa behöva lös med rören och behöva lufta
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Vakuumproblem på 240D 1982

Inläggav Marie » 2023-10-15, 10.40.23

osla skrev:går det inte lossa huvudcylindern från servon och försöka bända ut den så mycket det går för att slippa behöva lös med rören och behöva lufta


Varför är du så rädd för att behöva lufta?

Passa i stället på att byta all bromsvätska. Det skall ju ändå göras minst vartannat år, för att förebygga problem med bromsarna. Bromsvätskan tar åt sig vatten över tid, och vattenförekomsten ger korrosion inuti bromssystemet i stålrör bromscylindrar och bromsok. För qtt inte tala om risken för kokning och ångblåsor den dagen du verkligen behöver använda bromsarna. Jag hör till det fåtal lyckligt lottade som upplevt bromsvätskekokning på en bergsväg och överlevt så att jag kan berätta om det. Efter det slarvar jag INTE med bromsvätskebyten.....

Regelbundna bromsvätskebyten ger dessutom fördelen att luftningsnipplarna aldrig hinner rosta fast.... :D
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Vakuumproblem på 240D 1982

Inläggav osla » 2023-10-15, 20.07.18

det har du rätt i, men jag misstänkte att det redan nyss är gjort iomed allt jobb som är nedlagt på den bilen, känns ju onödigt och bökigt att göra det igen i onödan.

men min misstanke kan ju vara fel också, å att det är ogjort
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: Vakuumproblem på 240D 1982

Inläggav AmeliaW109 » 2023-10-18, 21.40.32

Ni har ju rätt båda två! Stort tack för ert engagemang.

Senaste året hade jag hade isär all hydraulik, bytte alla bromsrör och bromsslangar, renoverade oken, bytte huvudcylinder *och* båda cylindrar till kopplingen. Inte utan anledning förstås; båda huvudcylindrarna var kass.

När jag hade hällt ur några deciliter bromsvätska ur bromsservot så försökte jag prova om det höll tätt. Dock utan riktiga mätinstrument... Det var dumt men man lär sig nytt även efter 45 år som hobbymekaniker. Gör om och gör rätt!

Luftningen går enkelt nu med den handpumpade bromsluftaren från Biltema, den hjälper rejält vid luftning av kopplingen.

Nu är det begagnade bromsservot på plats (jo ni vet säkert att det är ganska mycket pyssel) -- det verkar OK, ska dock få sig en rejäl provkörning innan besiktning. Nu har jag en vakuummätare på plats inne vid förarplatsen.

När bilen ändå står på pallbockar passar jag på att byta stödlager, gummit var nästan helt försvunnet. Såg det inte förut.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Vakuumproblem på 240D 1982

Inläggav AmeliaW109 » 2023-10-29, 20.59.15

Det verkar som om Staffan hade rätt: Både bromsservot och vakuumpumpen var dåliga.

Jag monterade ju ett annat (beg) bromsservo och fick lite bättre beteende på vakuumet. Men efter ordentlig varmkörning kunde jag se att vakuumpumpen blev svag och instabil. Provade att lossa och plugga slangen till bromsservot: Pumpen kunde ibland tappa undertryck helt spontant, kunde ibland hämta upp det när jag varvar motorn.

Ny slutsats: Min Pierburg kolvpump är utsliten efter 64k mil, antingen bara kolvringar o tätningar eller även cylinderloppet.
Eftersom repsatser är ganska dyra (om de ens finns att köpa) så blev det en ny pump av fabrikat RIDEX, verkar vara en exakt kopia av original Pierburg (som har utgått från MB).

Första provkörningen gav lovande resultat, imorgon ska jag köra lite längre (2 mil) och förhoppningsvis ta bilen till en framgångsrik efterkontroll på Bilprovningen i Ljusdal. Därefter har jag bara ett par småjobb kvar på denna klassiker :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst