Startar en ny tråd på detta ämne, har diskuterat lite av varje i andra trådar förut.
Bilen är en W123.123, 240D med motor OM 616.912. Miltal dryga 64.000. Vi har ett vakuumproblem.
Direkt efter start fungerar bromsservo mycket bra och det går även att stänga av motorn med nyckeln (avstängningsventil OK).
Men efter varmkörning och någon mils körning försvinner servoverkan på bromsarna. Även avstängningsventil fallerar.
Nu har jag kopplat in vakuummätare mellan vakuumpump och bromsservo, inga andra vakuumkretsar inkopplade.
Efter start går vakuumet ganska snabbt upp: 0.4 bar på 5 sekunder, 0.6 bar på 13 s, 0.7 bar på 25 s. Stannar på 0.7 bar.
Utan att köra eller bromsa ligger vi kvar på 0.7 bar. Stänger av motorn, 0.7 bar ligger kvar i nära en timme.
Slutsats: Inga läckor i pumpen, slangen, backventilen eller i bromsservot när man inte bromsar.
Nu startar vi motorn, återkommer till 0.7 bar, och trampar på bromsen. Vakuum går ned till 0.2 bar men klättrar till 0.4. Bromsa igen och igen, vakuum nära 0.0, klättrar till 0.3 och minskar för varje bromsning.
Rör inte bromsen, då kan vakuum så småningom bli 0.6, möjligen 0.7 bar. Ännu är motorn inte genomvarm.
Jag ser två möjliga felkällor och vill gärna ha råd från er som är erfarna med dieselbilar (jag är nybörjare):
1) Bromsservot är trasigt, stjäl för mycket vakuum vid varje bromsning, eller
2) Vakuumpumpen är sliten och har alltför låg kapacitet för att leverera till bromsservot.
Dokumentationen jag har beskriver hur lång tid det bör ta för att bygga vakuum, och hur lång tid det får ta för att tappa vakuum när motorn är avstängd. Här ser jag inga problem men jag har ännu inte gjort alla prov med genomvarm motor.
Om det är vakuumpumpen som är trött så finns nya repsatser och packningssatser till några av modellerna på pump.
Jag har sett att det sitter en Pierburg pump, inte kunnat se exakt vilken typ. Möjligen kolvpump av modell A 000 230 1365. Isåfall kan det vara denna:
https://www.reservdelar24.se/pierburg-965087.html