Diodlampor instrumentering

W 123 1976-85

Diodlampor instrumentering

UNREAD_POSTav Staffan A » 2023-04-11, 15.30.38

När jag besiktade visade det sig att den blåa lampan för helljus i instrumenteringen inte fungerade.
Om jag nu måste ta ut instrumenten kan jag ju lika gärna byta alla lampor.
Är det någon som satt i dioder och fått ett bra resultat?
Även om de blivit bättre ger ju en del ett kallt vitt sken.

Och vet förresten någon vad man kan göra åt en hastighetsmätare som visar för LITE?
(Bakaxel orginal.)
När jag jämför med en gps visar mätaren ungefär 7km/h för lite från 40 och upp till i alla fall 100km/h.
Inget jätteproblem men det kanske finns ett enkelt fix..?

Mvh Staffan
280CE 78 chnr 12305312003406
Staffan A
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2011-12-28, 11.16.51
Ort: Göteborg

Re: Diodlampor instrumentering

UNREAD_POSTav celberg » 2023-04-11, 19.11.28

Jag har egentligen inga svar, men tänker på hastighetsmätaren. De ska väl vara konstruerade så att de visar för mycket. Har du original däckdimension?
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Diodlampor instrumentering

UNREAD_POSTav Staffan A » 2023-04-11, 21.15.48

Japp, däck är original.
Som du säger brukar de väl visa en aning för mycket.

Eftersom felet är lika i alla hastigheter funderar jag lite på om nålen kan bli förskjuten eller om något annat i mekanismen kan vrida sig lite ur sitt läge.

Hittar jag något så ska ni få veta.
280CE 78 chnr 12305312003406
Staffan A
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2011-12-28, 11.16.51
Ort: Göteborg

Re: Diodlampor instrumentering

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-04-11, 21.43.54

Hastighetsmätaren, ja där har jag inga fler tankar än de du fick av Björn.

Mina erfarenheter säger att indikatorlamporna har lång livslängd såvida inte laddningsregulatorn är defekt vilket kan leda till överspänning i hela elsystemet. Självklart kan enstaka glödlampor vara måndagsexemplar.

Laddningslampan är 12V 3W om jag minns rätt, om du byter den till något annat kan generatorns funktion störas.
Övriga indikatorlampor kan nog bytas till LED utan några problem, men ljusstyrkan kan upplevas annorlunda.

Instrumentbelysning förutom indikatorlamporna: LED-lampor torde slockna helt när du vrider ner reostaten för att dämpa ljuset. LED-lampor har en nedre tröskelspänning där de helt slutar att lysa.

Dessutom ar jag tveksam till att de ens finns som små instickslampor som kan ersätta typen 12V 0.4W eller 0.6W som sitter i belysningen till värmereglagen.

Men du hade kanske inte tänkt byta allt i instrumentbelysningen till LED-lampor.

Själv håller jag i dagarna på att gå igenom instrumentbelysningen på vår W123 årgång 1982, byter bara de lampor som är utbrända eller visar tecken på åldrande + byter radions skalbelysning :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Diodlampor instrumentering

UNREAD_POSTav Staffan A » 2023-04-12, 08.17.00

Du har en poäng här tror jag, jag tänkte mest på värmen.
Ibland ser man att det blivit lite mörkt i plasten runt lampan, men det kanske snarare beror på dålig kontakt.
Det blir vanliga lampor.

På tal om dimmer så hittade jag den här instruktionen, det kan ju vara ide att titta på.
http://www.peachparts.com/Wikka/W123DashLightRheostat

På samma ställe hittade jag också en beskrivning av hur man kan lossa mätarnålen på hastighetsmätaren och vrida den så den visar mer eller mindre.
Det ska jag försöka med, mitt fel är ju inte procentuellt så utväxlingen har nog inte med saken att göra.
280CE 78 chnr 12305312003406
Staffan A
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2011-12-28, 11.16.51
Ort: Göteborg


Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster