av AmeliaW109 » 2023-04-11, 21.43.54
Hastighetsmätaren, ja där har jag inga fler tankar än de du fick av Björn.
Mina erfarenheter säger att indikatorlamporna har lång livslängd såvida inte laddningsregulatorn är defekt vilket kan leda till överspänning i hela elsystemet. Självklart kan enstaka glödlampor vara måndagsexemplar.
Laddningslampan är 12V 3W om jag minns rätt, om du byter den till något annat kan generatorns funktion störas.
Övriga indikatorlampor kan nog bytas till LED utan några problem, men ljusstyrkan kan upplevas annorlunda.
Instrumentbelysning förutom indikatorlamporna: LED-lampor torde slockna helt när du vrider ner reostaten för att dämpa ljuset. LED-lampor har en nedre tröskelspänning där de helt slutar att lysa.
Dessutom ar jag tveksam till att de ens finns som små instickslampor som kan ersätta typen 12V 0.4W eller 0.6W som sitter i belysningen till värmereglagen.
Men du hade kanske inte tänkt byta allt i instrumentbelysningen till LED-lampor.
Själv håller jag i dagarna på att gå igenom instrumentbelysningen på vår W123 årgång 1982, byter bara de lampor som är utbrända eller visar tecken på åldrande + byter radions skalbelysning

MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)