Driftstörningar.

W 126 S-Klass 1981-1990

Driftstörningar.

Inläggav Jerka126 » 2010-06-02, 17.38.48

Sedan jag tog fram min bil i början av maj månad har den gått illa till och från. Jag hade bekymmer med detta redan ifjol och trodde då att det var tändkablarna. Dessa byttes då och sedan gick bilen problem fritt någon vecka sedan var det dags igen. Stiften byttes 08 och bilen har typ gått 300 mil sedan dess. Jag har denna säsong hält i en rejäl dos bränslesystemsrengöring och kör även med k-skydd vid varje tankning. Men detta har heller inte haft någon positiv inverkan. När jag kör märker jag ingenting direkt men står jag stilla med växelväljaren i läge D så slår det och rycker i bilen och det kommer ifrån motorn. Ibland gör den så, ibland inte. Dessa ryck och hoppningar ifrån motorn måste vara som att den misständer. Kan det vara i fördelaren eller kanske tändspolen? Jag utesluter mina tändkablar och mina stift för dessa är ju som nya.
Jerka126
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2009-06-13, 17.13.48

Re: Driftstörningar.

Inläggav kalle59 » 2010-06-02, 21.44.19

Hej, det slog mig att jag hade för mig att jag läst här att fördelarlocket på 126.orna var en svag länk, vi får se om nån mer svarar.
Mvh Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Driftstörningar.

Inläggav Jerka126 » 2010-06-02, 21.56.04

Jag kollade i min servicebok och den förra ägaren hade bytt locket och rotorn 2004. Bilen hade då gått strax över 18000mil. Nu har den gått 20700mil och ifjol körde jag endast 100mil knappt pga mitt strulande larm. Bilen har stått still väldigt mycket och detta påverkar kanske livslängden på tänddelarna (och mångra andra delar) negativt. Ifjol var bilen väldigt trögstartad när den var varm och den ville även ryka svart ibland. Nu sedan jag slog på bränslesystemsrengörning och tankat med k-skydd så startar han extremsnabbt både varm som kall, det är även en helt annan respons när jag trycker på gasen. Tätningarna till insprutningskontakterna ska vara bytta 06.
Jerka126
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2009-06-13, 17.13.48

Re: Driftstörningar.

Inläggav Jerka126 » 2010-06-04, 22.47.02

Tänkte sammanfatta fredagen den 4 juni 2010: Imorse startade jag min bil, han slår igång med en sanslös kraft. Bilen har aldrigd startat så offensivt som den gör nu. Systemrengöring och tankningar med efterföljande påfyllningar av k-sprit bidrar till detta. Vid middagstid tar jag bilen för att bege mej hem och den går som en kratta. Den misständer på tomgång, vid gaspådrag och vid allmänn färd framåt. Jag låter bilen svalna när jag kommer hem för att sedan riva ner fördelarlocket för inspektion. Kolhållaren i mitten av locket ser lite mysko ut liksom alla dom andra 8 kontakterna som rotorn skall svepa förbi. Det finns någon sorts svart beläggning på vissa kontakter. Kanske ska det vara så, locket ser i övrigt okej ut. Lite svart damm på lockets insida mellan kontakterna men det är nog normalt. Rotorn däremot ser lite trubbig ut i sidan av kontakt tungan. Jag torkar av alla kontaktytor, monterar ihop och startar upp. Bilens tomgång är jämn och fin, jag kör även en runda för att sedan stanna och kontrollera inga misständningar märks. Någon som varit ute för detta? Jag vill nog byta lock och rotor ändå för att vara på den säkra sidan.

benzmicro@hotmail.com
Jerka126
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2009-06-13, 17.13.48

Re: Driftstörningar.

Inläggav kalle59 » 2010-06-05, 04.45.54

Hej, jag har hört talas om just detta med spökande lock, sen tror jag på original när det gäller såna här prylar
Mvh
Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Driftstörningar.

Inläggav Jerka126 » 2010-06-07, 20.20.20

Blev idag tvungen att beställa nytt fördelarlock och rotor då bilen återigen misständer och går pga detta oroligt. Får bara hoppas att det är detta som är källan till detta bekymmer.

benzmicro@hotmail.com
Jerka126
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2009-06-13, 17.13.48

Re: Driftstörningar.

Inläggav Jörgen » 2010-06-08, 11.52.37

Hej Jerka126

Har du kollat alla störningsmotstånden vid varje tändstift. Dom skall hålla 1100 Ohm.
Kolla även lock och rotor, - skall även här vara 1100 Ohm.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Driftstörningar.

Inläggav Jerka126 » 2010-06-08, 19.35.42

Hej, monterade idag dit ett nytt fördelarlock och en ny rotor. Bilen startar direkt som alltid helt utan misständningar. Kör en runda och efter ett tag är det precis som förut igen. Jag noterar misständningar av samma symtom som tidigare. Jaha, vad ska man göra nu då??? För att sammanfatta detta nu: Tändstiften byttes 2008 och har suttit i ca 300mil, tändkablarna byttes 2009 och har gått ca 150mil och slutligen då rotor och fördelarlock byttes idag. Jag fattar inte det, bilen startar alltid utan misstända men när man har typ kört ett tag så börjar det igen. Kan det vara spolen när den blir varm? Jag utesluter stiften och kablarna men nu även lock o rotor. Hilfe mich, bitte!!!!

benzmicro@hotmail.com
Jerka126
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2009-06-13, 17.13.48

Re: Driftstörningar.

Inläggav kalle59 » 2010-06-08, 21.03.58

Hej, usch va trist med såna fel som du beskriver, en fråga...när den går så där illa om vi säger att du står still har du provat att starta om den?
Mvh Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Driftstörningar.

Inläggav Jerka126 » 2010-06-08, 21.31.22

Yes, stänger jag av bilen och går in i exempelvis en affär så är det samma visa när jag kommer ut och vrider om nyckeln men den startar alltid direkt det är det som är så konstigt.
Jerka126
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2009-06-13, 17.13.48

Re: Driftstörningar.

Inläggav kalle59 » 2010-06-08, 22.02.08

Jaha...vad kan det då vara, spolen när den blir varm, ja kanske och inte alltför ovanligt, det duger väl att prova men sen har du väl gjort allt på tändningssidan så då återstår väl bara bränslesystemet, går det inte att koppla diagnos på den där bilen?
Mvh kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Driftstörningar.

Inläggav Jerka126 » 2010-06-09, 21.15.09

Hej, jag håller tummarna inför morgondagen då en ny tändspole skall monteras. Och ja, sedan är allt på tändningssidan bytt. Även den stora styrenheten på vänsterskärmen är ju utbytt 2007. Jag bytte även bränslefiltret i maj så det är också nytt och jag tror kanske att om det varit problem med pumparna eller insprutningen så hade det nog varit bekymmer med att starta också. Ibland kan man köra upp emot 1 mil innan misständningarna märks och ibland räcker det med att starta så börjar det. Skall bli intressant (eller inte?).
Jerka126
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2009-06-13, 17.13.48

Re: Driftstörningar.

Inläggav Jerka126 » 2010-06-13, 15.32.05

Jaha, då var den nya spolen monterad och klar. Jag startar upp bilen och kan konstatera att ingenting av det jag har gjort den här veckan har haft någon betydelse. Motivationen är i skrivande stund väldigt låg. Vad ska man nu göra då? Sälja eller kanske sätta bilen i ett träd så att allt får ett slut. Närmast ligger nog att ställa av skiten för det går inte att köra med bilen, den går som en kratta.
Jerka126
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2009-06-13, 17.13.48

Re: Driftstörningar.

Inläggav kalle59 » 2010-06-13, 15.59.21

Hej, lider faktiskt med dig men trädvarianten tror jag inte på, dom brukar bli kollosalt svårkörda efter det så ge inte upp nu, det kan ju knappast vara tändningsrelaterat så vad återstår jo bränslesidan, har du gjort något där också?
Mvh
Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Driftstörningar.

Inläggav Jerka126 » 2010-06-13, 21.38.27

Jag har enbart bytt bränslefilter men jag har även bokat tid för att byta ett rör som går mellan pumparna. Men det är ändå något konstigt med just bränslesidan. Ifjol var bilen väldigt segstartad både kall som varm. Nästan som värst när den var varm och då kom även en svart puff ifrån avagsröret vid start. Jag gjorde ingenting åt detta eftersom mitt larm strulade så bilen rullade ca 150 mil ifjol och ställdes sedan av. Det var även problem med motorgången av samma symtom som nu och därför byttes tändkablarna. I år har driftstörningar kommit och gått. När jag körde och skulle montera ur larmet så gick bilen fruktansvärt illa, tanken var halvfull med nästan 1 år gammal bensin så jag trodde att det berodde på det. En bränslesystemsrengöring hälldes på i samband med tankning och bilen gick sedan okej en hel vecka. Sedan började den strula precis innan besiktningen och då tankade jag igen, startade upp och problemet var borta. Bilen gick perfekt hela vägen till bilprovningen och även under provningen. Inga anmärkningar alls, inte på avgasvärdena heller. Jag varnade ändå besiktningsmannen att den kunde bli orolig i motorgången men ingenting hände, körde sedan några dagar och sen började det igen. Och sedan har det fortsatt, men nu tycker jag att den går sämre o sämre. Samtidigt så skulle jag kanske köra tanken nästan helt tom och sedan tanka på nytt. Det står kanske mycket smuts och kondens i tanken eller kanske har jag fått skit i någon spridare. Jag har ju inte kört mer än drygt 300 mil på två år. Bilen är inte längre svårstartad heller, den tar direkt både varm som kall trots att den misständer som den gör.
Jerka126
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2009-06-13, 17.13.48

Nästa

Återvänd till W 126 S-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron