konvertera till elektronisk tändning

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

konvertera till elektronisk tändning

UNREAD_POSTav bosseisverige » 2021-08-04, 17.46.36

Hej ! för ca 7000 mil sedan bytte jag mina triggerpoints.. (Många mil) I våras började hon gå ojämnt. Ni vet vad jag menar. Till slut ville hon inte starta i garaget.. Ut med fördelaren, ut med triggers och blåste rent med tryckluft för att sedan spraya med bromsrengöring och tryckluft igen. Resultatet blev nästan som nytt. Bilen går som en dröm igen…Konstgjord andning javisst. Jag letade lite på nätet och fann denna, se länk https://www.123ignition-conversions.com ... -jetronic/

Är det någon som har erfarenhet ??? Det verkar smidigt…Jo jag vet, det är inte original bla bla bla. Men ibland så måste man….. Resultatet borde bli lite lägre förbrukning och jämnare gång. Kanske nåt att göra i vinter. 123-ignition kostar ca 8000 kr, nya triggers 5-6000 kr ?

Mvh/Bosse 350 SL -72
bosseisverige
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2014-07-07, 20.58.06

Re: konvertera till elektronisk tändning

UNREAD_POSTav celberg » 2021-08-04, 21.18.18

Jag tror du får tänka en gång till... 123ignition är väl till tändningen för att ersätta brytarspetsarna och triggerkontakterna i nedre delen av fördelaren är ju till insprutningen.
Det finns säkert fördelar med elektronisk tändning jämfört med det transistorstyrda systemet, men du kan ju åka många tusen mil med samma brytarspetsar utan att behöva göra nåt med dom.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: konvertera till elektronisk tändning

UNREAD_POSTav bosseisverige » 2021-08-07, 08.52.24

Tack för svar....Jag kanske har fel, men jag tolkar det som att 123ignition också ger styrsignaler till insprutning, att dom har grejer till D-jetronic. Se länk https://www.youtube.com/watch?v=rw1FigYoozE

Länken visar en gammal Porsche men funktionen borde vara den samma.

Självklart får man kolla upp att man inte bara får med sig brytarspetsarna när det gäller våra gamla V8-or.

Mvh/Bosse
bosseisverige
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2014-07-07, 20.58.06

Re: konvertera till elektronisk tändning

UNREAD_POSTav celberg » 2021-08-08, 15.08.54

De verkar ju fått till det med både triggerpoints och tändning. Å andra sidan får du rätt mycket bromsrengöring för 8 papp... Du behöver väl knappast köpa nya triggerpoint om de inte gått mer än 7000 mil?
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: konvertera till elektronisk tändning

UNREAD_POSTav bosseisverige » 2021-08-09, 18.33.38

Hej igen ! Mina triggerpoints ska fungera i några år till, hoppas jag. Jag vet inte livslängden. Det är mer än 10 år sedan jag bytte och självklart vill jag suga på dom ett tag till. Tyckte mest att det var en intressant lösning. Men förr eller senare står man vid vägskälet.

När jag ändå har dig på tråden här. Har du kännedom om hur tändningen ska stå för att en 350 -72a ska gå bäst ?

Mvh/Bosse
bosseisverige
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2014-07-07, 20.58.06

Re: konvertera till elektronisk tändning

UNREAD_POSTav celberg » 2021-08-10, 19.57.52

Den ska stå 30 grader f.ö.d vid 3000 varv. Motsvarar nånstans 5-0 f.ö.d vid tomgång 750 rpm. Det var ju i början av 70-talet med den bensinen som fanns då. Själv ställer jag den så jag tycker den går bäst på tomgång oavsett gradtal.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: konvertera till elektronisk tändning

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-08-10, 20.28.43

Hoppar in här eftersom det handlar lite om tändförställning och bensinkvalitet. Jag har ju ingen 70-talare men väl en 1968 års M100. Håller med dig Björn om att man inte bör slaviskt följa siffrorna och diagrammen i verkstadshandboken.

Detta av minst två anledningar:
1) Bensinen från macken är annorlunda nu än för 40-50 år sedan,
2) Våra 40-50 år gamla bilar har inte slutet bränslesystem, de lättflyktigaste ämnena dunstar när bilen står oanvänd.

Själv ställer jag alltid tändningen med örat: Hör jag minsta spikning eller knackning vid kraftig acceleration så ställer jag tillbaka tändningen en aning och provkör igen. Det får absolut inte finnas spikningar vid höga varvtal, de kan göra skada.

Vid säsongspremiären är ju tanken full med förra årets bensin, där en del högoktaniga komponenter hunnit avdunsta i garaget. Då får jag köra med lite senare tändning, ända tills jag fått fylla tanken med färska 98 oktan. Då kan tändningen på nytt ställas tidigare så att vi närmar oss nominella 250 hästar igen :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: konvertera till elektronisk tändning

UNREAD_POSTav bosseisverige » 2021-08-12, 15.31.31

Tack för svar...Det var lite det jag ville höra, när den går som bäst.

Mvh/Bosse
bosseisverige
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2014-07-07, 20.58.06

Re: konvertera till elektronisk tändning

UNREAD_POSTav Mellansjö » 2023-05-23, 17.20.21

Hej.
Länge sen jag skrev nåt här och jag har glädjen att meddela att min R107 -74 funkar perfekt och att vi ska utnyttja det fina vädret till att ta en tripp mellan Åtvidaberg och Farsta under helgen.
En kompis har däremot problem med sina triggerpoints och jag undrar om tändsystemet som diskuteras löser både tändning, men framförallt, triggerpointssen?
Mvh
Mellansjö
(Jag får nog ändra till Kvisten, har flyttat och Kvisten är namnet på gården där jag bor nuförtiden).
Mellansjö
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2017-05-19, 21.10.47

Re: konvertera till elektronisk tändning

UNREAD_POSTav celberg » 2023-05-27, 21.21.18

Det verkar som om det gör det. Grejerna kostar ungefär 10 tusen vilket är lite mer än en reparationssats till triggerpointsen. För att få reda på mer verkar man vara tvungen att kontakta företaget.
Frågan är vad problemet är med kompisens kontakter. Om inte materialet som glider mot axeln är helt nerslitet så går ju dessa att justera. Jag har själv gjort det på min 1973 350SL. Sedan dess har jag kört över 4000 mil, senast idag 40 mil utan problem. Justeringen kostade 0 kr...
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: konvertera till elektronisk tändning

UNREAD_POSTav Mellansjö » 2023-05-28, 21.11.52

Tack för svar.
Hoppade själv in i bilen i morse och körde 25 mil, nercabbat förstås men det var ju inte så att man stoppade och köpte glass direkt.
Ska försöka kolla med polaren vad problemet är men beskrivningen hittills har varit lång ifrån informativ.
Mellansjö
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2017-05-19, 21.10.47


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron