av AmeliaW109 » 2021-08-10, 20.28.43
Hoppar in här eftersom det handlar lite om tändförställning och bensinkvalitet. Jag har ju ingen 70-talare men väl en 1968 års M100. Håller med dig Björn om att man inte bör slaviskt följa siffrorna och diagrammen i verkstadshandboken.
Detta av minst två anledningar:
1) Bensinen från macken är annorlunda nu än för 40-50 år sedan,
2) Våra 40-50 år gamla bilar har inte slutet bränslesystem, de lättflyktigaste ämnena dunstar när bilen står oanvänd.
Själv ställer jag alltid tändningen med örat: Hör jag minsta spikning eller knackning vid kraftig acceleration så ställer jag tillbaka tändningen en aning och provkör igen. Det får absolut inte finnas spikningar vid höga varvtal, de kan göra skada.
Vid säsongspremiären är ju tanken full med förra årets bensin, där en del högoktaniga komponenter hunnit avdunsta i garaget. Då får jag köra med lite senare tändning, ända tills jag fått fylla tanken med färska 98 oktan. Då kan tändningen på nytt ställas tidigare så att vi närmar oss nominella 250 hästar igen

MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)