E10

SL från 2001

E10

Inläggav mikha » 2021-08-08, 10.07.27

Hej!
Är det någon som vet om det är några problem med att tankar E10 till min Sl 500-02? :scratch:
/ Mikha
mikha
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2021-04-20, 14.18.54

Re: E10

Inläggav Kölis » 2021-08-08, 10.33.37

Det ska det inte vara enligt tabellerna. Kollade på min E500 och det går bra.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: E10

Inläggav Marie » 2021-08-08, 10.56.12

Problem och problem?
Sprit skall man ha i strupen och inte i bensintanken. Jag har gått över till 98 oktan så snart E10 blev tillåtet. I 98 oktan är det ju fortfarande max 5% föroreningar...
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: E10

Inläggav AmeliaW109 » 2021-08-08, 21.18.12

Detta diskuteras mycket runtom i olika forum.
MB (DB) säger ungefär att E10 fungerar i alla bilar med insprutning och katalysator och lambdasond, dvs i princip alla bilar från årgång 1988 sålda i Sverige.

Då kan man undra vilka problem som uppstår med äldre förgasarbilar, och med tidigare insprutningsmotorer. Är det bara bränsleslangarnas kvalitet som sätter begränsningar, eller är det något mer allvarligt ?

Personligen kör jag alltid min M100 (1968) på 98 oktan, hade gärna tankat 99 eller 100 oktan om de hade funnits kvar...
På denna klassiker måste jag ändå justera tändförställningen manuellt efter bensinens kvalitet och ålder.

Mina M103 och M104 ska få prova att äta E10, om systemen håller tått så kan bränslet duga. På våra grusvägar behöver vi ändå inte alla 180-190 hästkrafter.
Men i båtmotorn samt fyrhjulingen lär det bli enbart 98 oktan framöver. Där kan även effektskillnaden (2%) vara relevant.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: E10

Inläggav Kölis » 2021-08-09, 10.09.12

AmeliaW109 skrev:Detta diskuteras mycket runtom i olika forum.
MB (DB) säger ungefär att E10 fungerar i alla bilar med insprutning och katalysator och lambdasond, dvs i princip alla bilar från årgång 1988 sålda i Sverige.

Då kan man undra vilka problem som uppstår med äldre förgasarbilar, och med tidigare insprutningsmotorer. Är det bara bränsleslangarnas kvalitet som sätter begränsningar, eller är det något mer allvarligt ?

Personligen kör jag alltid min M100 (1968) på 98 oktan, hade gärna tankat 99 eller 100 oktan om de hade funnits kvar...
På denna klassiker måste jag ändå justera tändförställningen manuellt efter bensinens kvalitet och ålder.

Mina M103 och M104 ska få prova att äta E10, om systemen håller tått så kan bränslet duga. På våra grusvägar behöver vi ändå inte alla 180-190 hästkrafter.
Men i båtmotorn samt fyrhjulingen lär det bli enbart 98 oktan framöver. Där kan även effektskillnaden (2%) vara relevant.

Det är väl lite olika med oktan behovet på 1988 motorerna tydligen. Min 1988 300 med katalysator och insprutning ska ha 98 oktan enligt instruktionsboken.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö


Återvänd till R230/R231

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron