Är det någon som vet om det är några problem med att tankar E10 till min Sl 500-02?

/ Mikha
AmeliaW109 skrev:Detta diskuteras mycket runtom i olika forum.
MB (DB) säger ungefär att E10 fungerar i alla bilar med insprutning och katalysator och lambdasond, dvs i princip alla bilar från årgång 1988 sålda i Sverige.
Då kan man undra vilka problem som uppstår med äldre förgasarbilar, och med tidigare insprutningsmotorer. Är det bara bränsleslangarnas kvalitet som sätter begränsningar, eller är det något mer allvarligt ?
Personligen kör jag alltid min M100 (1968) på 98 oktan, hade gärna tankat 99 eller 100 oktan om de hade funnits kvar...
På denna klassiker måste jag ändå justera tändförställningen manuellt efter bensinens kvalitet och ålder.
Mina M103 och M104 ska få prova att äta E10, om systemen håller tått så kan bränslet duga. På våra grusvägar behöver vi ändå inte alla 180-190 hästkrafter.
Men i båtmotorn samt fyrhjulingen lär det bli enbart 98 oktan framöver. Där kan även effektskillnaden (2%) vara relevant.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster