OM616 vill inte stängas av

W 123 1976-85

OM616 vill inte stängas av

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2020-08-18, 20.33.41

Nu har familjen fått en ny medlem: W123 240D 1992. Rostig i karossen men maskinellt helt toppen (64 000 mil).

Det finns en del att göra på bilen, mest plåtjobb och lite fix med elsystemet. Men eftersom jag är novis på dessa dieslar så tar jag tacksmt emot tips; Motorn går inte att stänga av med nyckeln, tidigare ägaren brukade tjuvstanna den med växel i (manuell låda), bara att släppa upp kopplingen.

Känns som ett ganska enkelt fel, men var är det och hur lagar jag det ?

Kan tillägga att bilen ännu inte kommit hem till oss, den står fortfarande i grannbyn, så jag kommer att börja jobba med den först om ett par veckor. Att köra hem den går ju alldeles utmärkt även om motorn inte kan stängas av :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: OM616 vill inte stängas av

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2020-08-18, 20.35.30

Förlåt, årsmodellen ska förstås vara 1982.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: OM616 vill inte stängas av

UNREAD_POSTav mbhuset » 2020-08-18, 21.50.33

Kan ju vara så att det är en vacuumstyrd ventil på pumpen som styr bränsletillförseln.
mbhuset
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2007-08-08, 12.10.43
Ort: Ull

Re: OM616 vill inte stängas av

UNREAD_POSTav osla » 2020-08-19, 18.22.31

väldigt enkelt att felsöka, på pumpen sitter det en vacumklocka som det går en slang från, den går till tändningslåset där det sitter en liten ventil skruvad med 2 skruvar i tändningslåset (iaf så på 124), från denna ventil går det en slang fram till vacumpumpen som sitter i bröstkåpan på motorn. där någonstans har du läckage om du nu har vacum i resten av bilen. klockan på pumpen testar du enkelt genom att suga i slangen som går dit, är den tät så kommer den nu att stanna (man får suga ganska hårt). sen är det bara följa slangarna och leta läckage
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: OM616 vill inte stängas av

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2020-08-19, 20.11.23

Tackar för tipsen!
Ska leta efter läckor så snart bilen kommit hem till min nybyggda verkstad. Återkommer med rapport inom ett par veckor.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: OM616 vill inte stängas av

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2020-08-20, 00.35.56

Original dieslarna har stoppet på tändningslåset.
ombyggda så är det oftare en magnetventil, för att få denna att "stoppa" kan man behöva dutta på broms/lägga i back för att få nog med spänningsfall att den släpper.

* Brott på slang/läcka
* Antingen har du ingen vacuumpump/anslutning in till tändningslås
* Tändningslåset är defekt
* Saknar slangen från tändningslås till motor
* eller så är det själva vacumklockan på pumpen som är trasig och inte stänger (har bara stött på det en gång)

Det är ganska logiskt, likt osla skrev, enkelt att felsöka :)
det löser du!
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: OM616 vill inte stängas av

UNREAD_POSTav osla » 2020-08-20, 19.55.38

och om du inte vill döda den med kopplingen så har du en arm på pumpen vid vacumklockan som det står stop på, tryck ner den så stannar den
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: OM616 vill inte stängas av

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2020-08-20, 20.07.43

Absolut, stoppknappen fungerar säkert. Men just nu är parkeringsbromsen obefintlig... Kan använda stoppknappen på plan mark ändå.

Det finns en del småsaker att fixa på denna bil men den har fin historik (gått i samma bygd sedan ny) och dessutom blev min dotter förtjust i denna ljusgröna sävliga klassiker. Det är hon som ska ha bilen. Sånt vill man ju uppmuntra :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: OM616 vill inte stängas av

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2020-09-09, 20.05.11

Nu har jag haft tid att felsöka:
. Vakuumpumpen fungerar och det finns inga stora läckor i systemet. Bromsservo fungerar som det ska etc.
. Vakuumdonet på insprutningspumpen fungerar: När jag kopplar vakuum direkt dit stannar motorn direkt,
. Ibland går det faktiskt att stänga av motorn med startnyckeln, så det kanske bara är en ventil där som kärvar ?

Kul att det mesta ändå fungerar på denna klassiker. Jag har ju länge vetat att W123 är genuin MB-kvalitet, men det är först nu som jag får känna på denna kvalitet i praktiken. Detta tack vare min kära dotter som blev förtjust i denna vagn :)

Det stora projektet är rostlagning, det får ta sin tid. Allt annat är nästan som nytt på denna 38-åring efter måttliga 64.000 mil.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: OM616 vill inte stängas av

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-04-02, 21.00.02

Ja nu blev det tid att fixa med bilens småfel efter att alla stora jobb är gjorda.

Det sitter som sagt en liten ventil på rattlåset, den hade helt eller devis fastnat i stängt läge.
Nu sitter en ny ventil på plats, den var billig så jag ville inte chansa på att få igång den gamla!

Det obekväma jobbet är att ta loss rattlåset för att kunna byta ventilen. Nu är det gjort :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: OM616 vill inte stängas av

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2023-10-29, 21.04.31

Som synes i andra trådar så har vi haft vakuumproblem på denna bil.
Det visade sig att vakuumpumpen fungerade riktigt dåligt när motorn blivit varm. Då gick det inte att stänga av motorn.

Nu sitter en helt ny vakuumpump på motorn och därmed lär det inte bli något problem att stänga av motorn med nyckeln.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron