av AmeliaW109 » 2020-03-27, 19.39.14
Svårt att veta vad felet är. En tanke är att temp-mätaren visar helt fel, isåfall är det troligen ett elektriskt problem. Det bör du kunna kolla genom att jämföra med en eller ett par lösa termometrar, finns billiga självhäftande LCD-termometrar som du kan sätta på topplocken och på kylaren.
En annan tanke är luft i systemet, och då främst i topplocken. Isåfall skulle tempgivaren mäta temperaturen på ånga, inte på vätska. Känns osannolikt men kan ändå vara värt att kolla: Skruva ur tempgivaren och se att det kommer ut vätska där. Om inte så fyll på kylarvätska tills det rinner upp ur givarens gängade hål.
Beträffande MB-verkstäder i närheten av dig så kan jag nämna Högdalens MB-Service, där brukade finnas äldre kunniga mekaniker som klarade av de flesta MB från 60-tal och 70-tal och 80-talet. Så då är din vagn inte alls för gammal för dem.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)