Mercedes w140 s500

W 140 S-Klass 1991-1998

Mercedes w140 s500

UNREAD_POSTav jany » 2020-03-25, 16.26.02

Hej!

Har en mercedes w140 cl 500 97 års modell. Den har gått 14600 mil. Den går upp i värme efter 15-20 min. Det hände sommaren 2019. Gick upp 120 grader. Så jag stängde av bilen och lät den kyla ner sig. Sen lämnade jag in den på verkstad. Har haft bilen inne på en mekonomen verkstad här i Haninge, Stockholm och dem visste inte vad det beror på. Dem bytte termostat, viscosefläkt (stora fläkten), kylarvatten, expansionskärl och jag bytte motortemperatursensor då jag fick upp den på diagnostisk att den var felaktig. Dem kollade vattenpumpen och den sade dem var ok. Dem gjorde inget trycktest på cylindrarna och inget bränsletryckstest. Mina ac fläktar funkade ett tag men sen la den av. Mercedesverkstäder har såpass unga tekniker och jag tror inte dem kan dem här bilarna.

Har ingen aning vad det kan vara. Verkstaden trodde att det kan vara topplockspackningen att den börjar gå. Jag har ingen olja i kylarvattnet. Det är rent och fint. Inga läckage. Kan det vara kylaren som har avlagringar.Vad kan man mer kolla? Kylare? Om det finns avlagringar kylaren, defekt bränsletryck? Har en liten bensindoft som kryper in i bilen. Kan det vara så att den går orent?
Skulle verkligen behöva lite hjälp här på forumet av någon som kan dessa bilar och ge lite tips på vad det kan bero på.

Mvh
Jan
jany
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-03-25, 16.06.54

Re: Mercedes w140 s500

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2020-03-27, 19.39.14

Svårt att veta vad felet är. En tanke är att temp-mätaren visar helt fel, isåfall är det troligen ett elektriskt problem. Det bör du kunna kolla genom att jämföra med en eller ett par lösa termometrar, finns billiga självhäftande LCD-termometrar som du kan sätta på topplocken och på kylaren.

En annan tanke är luft i systemet, och då främst i topplocken. Isåfall skulle tempgivaren mäta temperaturen på ånga, inte på vätska. Känns osannolikt men kan ändå vara värt att kolla: Skruva ur tempgivaren och se att det kommer ut vätska där. Om inte så fyll på kylarvätska tills det rinner upp ur givarens gängade hål.

Beträffande MB-verkstäder i närheten av dig så kan jag nämna Högdalens MB-Service, där brukade finnas äldre kunniga mekaniker som klarade av de flesta MB från 60-tal och 70-tal och 80-talet. Så då är din vagn inte alls för gammal för dem.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Mercedes w140 s500

UNREAD_POSTav jany » 2020-03-31, 18.08.02

Såg precis ditt meddelande här. Tack för ditt svar. Ska kolla upp det där med LCD termometrar och motortemperatur givaren som du sa. Körde bilen i förrgår en liten stund för att ladda batteriet. Hade på värmen iofs nästan hela tiden. När jag sen satte på kyla i bilen så gick motortempen upp till ungefär strax under 100 grader. Ställde den i garaget efter det.
Ska ta en titt på detta idag.
jany
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-03-25, 16.06.54

Re: Mercedes w140 s500

UNREAD_POSTav Marie » 2020-04-01, 03.29.45

Mät förekomsten av koldioxid i kylvattnet, så har du svar på om det är ett litet läckage i topplockspackningarna. Det tror jag inte att det är, för M119 är INTE känd för sådant. Den är tämligen skottsäker i det avseendet, men allt kan ju hända.

Luft i kylsystemet tror jag inte heller på. W140 med M119 brukar avlufta sig själv mycket bra.

Förvisso har du visst fog för din åsikt om åldern på mekarna på de flesta mb-verkstäder, men därifrån till att anlita mekonomen????.... De har vanligen väldigt liten hum om en såpass komplicerad vagn som W140. Mekonomen har bytt viscokopplingen på fläkten? Godmiddag... Sannolikt har de satt dit en piratdel, och av erfarenhet efter några stycken piratkopplingar har jag lärt mig att just den komponenten lönar det sig att köpa mercedes original. Detsamma gäller kylartermostaten.

Går inte de båda elektriska kondensorfläktarna? Då bör du definitivt felsöka dem! De skall slå till vid motortemp 104°C oavsett om kliman är ställd på kyla eller inte. Motortempen kan du se digitalt i klimapanelen.

Det troligaste problemet är dock beläggningar i aluminiumcellerna i kylaren. Att koka ur dem med diverse patentmedel däribland även maskindiskmedel brukar inte vara någon framgångsrik idé. Byte av kylare är bättre. Att kylaren har begränsad funktion finns det tecken på. Kylningsproblemen kommer då du kör kyla i kliman. Då värms luften av kondensorn innan den når kylaren, och plötsligt räcker inte kylarens nedsatta kapacitet längre. Är då varken viscokoppling eller kondensorfläktar som de skall, så är 120° eller mer, inte långt borta....
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Mercedes w140 s500

UNREAD_POSTav jany » 2020-04-22, 20.59.55

Hej Marie,

Såg precis ditt svar idag. Jag får inga notiser när jag får svar på forumet. Ska kolla upp det där. Jag känner igen dig på forumet. Du är lite av en expert på dessa bilar som jag förstår. Uppskattar det verkligen.

Återknyter till bilen.

Du har nog rätt angående mekonomen rent generellt. Men just dem här killarna som äger verkstaden håller på med andra bilar också. Delarna som byttes ut köpte jag original på mercedes. Så det finns inga piratdelar i bilen. Hahaha. På den fronten är det lugnt.

Jag har svårt att tro att det ska vara topplockspackningen som har gått. Går runt och misstänker att det är kylaren som är boven i dramat. Ska beställa ny kylare och kolla om problemet försvinner. Bilen går helt perfekt annars. Hoppas att det löser det.

Tack återigen Marie.!!
jany
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-03-25, 16.06.54

Re: Mercedes w140 s500

UNREAD_POSTav jany » 2020-05-28, 17.59.14

Hej!

Lämnade in bilen i förrgår för byte av kylaren.
Fick tillbaka bilen idag från verkstaden och det visade sig att den gamla kylaren var kass. Vattnet strömmade inte igenom utan kom tillbaka samma väg.

Satte i en ny original mercedes kylare och allting är frid och fröjd. Äntligen kunde man sätta sig och köra bilen i lugn och ro utan att känna sig orolig.

Så problemet löst.

Vill tacka dig Marie för tipset!!!

Med vänlig hälsning
Jan
jany
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2020-03-25, 16.06.54


Återvänd till W 140 S-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster