av swampmonkey » 2019-12-08, 16.17.50
Varvräknare är hastighetsmätare är båda två görbara.
på en 602 har du eventuellt redan en givare om du har tur, baktill på motorn, ovanför startmotorn. givare med en tvåpolig sladd eventuellt.
Finns den så har du en givare som ger en spänning från tänderna på svänghjulet.
denna kan du direktmata till en varvräknare från en w124 diesel (om du lyckas modda in det i instrumenthuset) alternativt om du får tag på en w123 varvräknare från en 1985 (ev även 1984) som tar signalen därifrån.
tidigare år så hade t.ex turbodiesel w123 givaren framtill vid remskivan, med en liten "dator/förstärkare" på vägen.
sista året så finns de med signal från baktill på motorn, som gick till EGR styrning och annat och sen vidare till varvräknaren, denna EGR box behövs dock inte, utan det går att mata en sådan varvräknare direkt med den signal som givaren från svänghjulets tänder ger.
Går ju även att ta w+ från generator, och en omvandlare/dator från DakotaDigital på den och driva en bensinvarvräknare, har det i en bil själv
----
Gällande hastighetsmätare är det lite klurigare, vet inte om 716.6** lådan jag gissar du har har en elektronisk signal för hastighetsmätaren på lådan (kan kolla själv senare)
Men isåfall kan du antingen få tag på en w124 400/500E elektrisk hastighetsmätare och med en (eventuell omvandlare) få rätt hastighet till den.
alternativt ta den elektriska signalen och från DakotaDigital köpa en sådan som tar en elektrisk signal och driver en vajer till hastighetsmätaren.
Går ju även att ta en ABS signal, men det var ovanligt på w123, och gissar att du inte har en sådan på en 76a direkt. (går ju att modda dit på ett framhjul teoretiskt sett med ett w126nav+upphängning. ska vara "samma" om jag minns rätt)
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com