av AmeliaW109 » 2019-07-25, 22.19.02
Jag tycker att mina brytarspetsar blir brända efter alltför få mils körning (100-200 mil). Det har jag tyckt under flera år, så därför har jag provat med några olika (nya och begagnade) kondensatorer. Idag mätte jag kapacitansen på tre stycken:
1) Ny från MB inköpt år 2015: 0.25 mikroFarad
2) Den gamla som jag bytte år 2015: 0.35 mikroFarad
3) En annan begagnad kondensator: 0.70 mikroFarad
4) En ny som jag precis har beställt, vad borde den ha för värde ?
Frågan gäller kondensator till M100 med dubbelbrytarfördelare BOSCH 0 231 128 003 eller 0 231 128 004.
Vilket kapacitansvärde ska man eftersträva för att brytarspetsarna ska hålla sig fräscha så länge som möjligt ?
Verkstadshandboken ger tyvärr ingen ledning, där står massor om tändförställningskurvor etc. men inget om kondingen.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)