av Jörgen » 2008-06-19, 18.05.17
Hej Mats
Nää Mats, det är säkert inte bara din bil som luktar. Jag känner inte din bil och vet ej vilken typ av lukt det rör sig om, så du får inte ta illa vid dig med dom tips som jag ger här och som det troligen kan vara.
Jag utgår ifrån det inte handlar om hund- eller kattpiss.
1. Då kan det vara en död mus som har trängd sig in i bilen och ligger och ruttnar. Det brukar försvinna efter ca. 6 - 8 veckor.
2. Det kan även vara fukt under mattor som har kommit in i bilen (titta här efter evt. rosthåll i botten).
3. Det kan även vara vattenintrång från luftintagsgallret. Det är ett känd fenomen och för att hitta detta skall du ta bort luftintagsgallret hö.- och vä. sida under framrutan (den kromade listen under framrutan skall bort + dom 3 plastnitar hö. och vä. galler, annars går det inte, samt skruva bort det svarta locket vid samma ställe i mitten i motorrummet.
4. Sist men inte minst kan det vara smuts, damm o.d. som har samlat sig på förångaren och som här binder fukten, när klimaanläggningen är igång (om du har klimaanläggning förstås). Du kan i så fall köra en tid med frånkopplat klimaanläggn., då borde det försvinna.