Dålig lukt

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Dålig lukt

UNREAD_POSTav matsfranke » 2008-06-14, 18.06.45

Min 450SLC -75 med plyschklädsel luktar illa invändigt.
Lukten liknar inget annat och 2 veckor med ozon gjorde ingen skillnad.
Har nå'n nå't tips om vad det är och vad man kan göra?
/Mats
matsfranke

UNREAD_POSTav matsfranke » 2008-06-16, 19.18.54

Hittar inget på nätet om detta. Är det bara min bil som luktar???
matsfranke

UNREAD_POSTav Jörgen » 2008-06-19, 18.05.17

Hej Mats

Nää Mats, det är säkert inte bara din bil som luktar. Jag känner inte din bil och vet ej vilken typ av lukt det rör sig om, så du får inte ta illa vid dig med dom tips som jag ger här och som det troligen kan vara.
Jag utgår ifrån det inte handlar om hund- eller kattpiss.
1. Då kan det vara en död mus som har trängd sig in i bilen och ligger och ruttnar. Det brukar försvinna efter ca. 6 - 8 veckor.
2. Det kan även vara fukt under mattor som har kommit in i bilen (titta här efter evt. rosthåll i botten).
3. Det kan även vara vattenintrång från luftintagsgallret. Det är ett känd fenomen och för att hitta detta skall du ta bort luftintagsgallret hö.- och vä. sida under framrutan (den kromade listen under framrutan skall bort + dom 3 plastnitar hö. och vä. galler, annars går det inte, samt skruva bort det svarta locket vid samma ställe i mitten i motorrummet.
4. Sist men inte minst kan det vara smuts, damm o.d. som har samlat sig på förångaren och som här binder fukten, när klimaanläggningen är igång (om du har klimaanläggning förstås). Du kan i så fall köra en tid med frånkopplat klimaanläggn., då borde det försvinna.
Jörgen

UNREAD_POSTav matsfranke » 2008-06-19, 21.18.58

Hej Jörgen.

Jag har haft bilen ett år och den har alltid luktat lika. Under nästan hela tiden och ibland flera månader i sträck har den stått inne i en varm och torr verkstad med öppna rutor. Lukten har däremot spridit sej till lokalen!
Det är inte fukt/mögellukt, en mus borde vara borta för länge se'n, det är inte kattpiss, och jag har inte AC.

Jag gissade att det var stoppningen men då hade det varit ett kännt problem.
Jag tar tacksamt emot fler tips.
/Mats
matsfranke

dålig luk

UNREAD_POSTav Torbjörn » 2008-06-23, 12.39.45

Hej

Ett tips är att ställa en mugg med ättikasprit och några skivor färskgurka i . Låt stå några dagar. Vanligt bilförsäljar tips. Sedan är det aldrig fel att ta varmt vatten med lite tvättmedel och sköjmedel samt svamp . Gnugga på klädseln med svampen samt torka med torr trasa.
Lycka till
Mvh Torbjörn
Torbjörn

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC