om605 hjälp..

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

om605 hjälp..

UNREAD_POSTav Mesen » 2018-11-09, 23.19.58

hallå, har en w123a med om605 som jag nyligen byggt turbo i, stoppat orginal turbo å sånt. men ja tycks int få den att gå nå bra alls.
ställt kammarna rätt(bytte blockpackningen)
läker inget laddluft..
pumpen är klurig då minst 4 "begåvade" personer har skruvat hejvilt i den före mig, ställt på den tills den slutar släppa varven och ställt ner lite igen..
får inte en gnutta sot ur den..
den laddar 1,1 bar och hinner int ikapp en orginal b230f..
ideer kring detta??
Mesen

Re: om605 hjälp..

UNREAD_POSTav osla » 2018-11-10, 11.11.00

är det en orginalpump från en om602? är det det så blir det inte mer än så att åka med. tycker det var nog bra att du fått upp laddtrycket till över 1 bar med org pump och turbo. har du kollat så pumpen står rätt? 14 grader efter öd
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav Mesen » 2018-11-10, 14.37.18

Tack för snabbt svar,
Tror det är en 602 pump, har en pump från en 290td liggandes med 6mm element. passar elementen att flytta mellan pumparna då ena är mek och andra el?
Mesen

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2018-11-27, 01.10.30

290an har väl rotorpump om jag inte minns fel, är du säker på att det är en radpump från en om602 290?

anyhow, du ska nog kunna få ur mer effekt än sådär,
en original om602 pump med turbo ger 125 häst, å har du lyckats ställa på den alls ska du allt få ur mer effekt än så.

åkte om602 turbo med fulskruvad originalpump, och efter att ha gett mig på att få den att gå riktigt så flyttade den ändå på sig ordentligt, och något problem att sakna svartrök var det inte.

den laddade 1.2 bar med originalturbo, och det efter krokiga IC rör och en äldre intercooler.
https://www.youtube.com/watch?v=ghXJpnu2PMw
3.07 diff, å första åkturen som gjordes med den bilen. läckande spridare, å gjordes när jag höll på å ställde pumpen så den faktiskt hade någon tomgång igen.
det tog ett bra tag.
Nog var det inget monster, men var nog uppåt 140-150häst när man lät den sjunga ut,
förlorade, men det var marginellt mot bror i sin c124 m103 med manuell låda.
Så nog bör du få ut effekt nog att spöa en b230f.

här har du om605an med original om605 sugpump med 5.5mm element.
https://youtu.be/p02bR_P1L_s?t=21

OBS.
2.47 i diff, så hastighetsmätaren stämmer inte överhuvudtaget, 25-30km/h för lite.
ställer mig på gasen en kort stund strax efter att jag filmar upp mot vägen
(låg i uppförsbacke innan, en bit rakt och sen uppför igen)
80-90 på mätaren, dvs 105-120 något.
med tanke på att jag ligger 1600rpm till 2000rpm så är det rätt okej acceleration, framförallt med tanke på att jag saknar svartrök.
minns jag rätt laddar den drygt 1.2bar

OBS.
Se till att du har fullt slag på "gasen" på pumpen, att tappa någon centimeter där gör stor skillnad för effekten.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav osla » 2018-11-30, 19.52.57

Mesen skrev:Tack för snabbt svar,
Tror det är en 602 pump, har en pump från en 290td liggandes med 6mm element. passar elementen att flytta mellan pumparna då ena är mek och andra el?

är det en radpump så borde det vara från en 605 då även jag är ganska säker att det är en rotorpump i 602 290:in. är det som vi tror så ska vad jag förstått elementen passa från den elektriska om605 pumpen till den mekaniska om602 pumpen. men gissar att det inte bara är byta, är nog mycket justeringar för att få det rätt
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2018-12-15, 16.00.51

korrekt, det är inte bara att byta, om du vill ha det bra gjort åtminstone.

Antingen kollar du med dieselmeken i Aneby (som gör sådana byten på mest hela tiden, och dessutom är billigare än övriga dieselpumpsverkstäder jag hittat)

Vad för motor är det? 605.912 eller 962 (om du hittar stämplingen vid styrservopump/insprutningspump.
Var det en original turbomotor eller turbokonverterad?

Vad för pump har du på motorn idag?
RS nummer står på pumpen på skylten på sidan.

Vad kommer pumpen ifrån

Vad för RS nummer har du på den andra pumpen som du tror är från en 290?
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav Mesen » 2018-12-20, 22.30.17

Hej är här igen, var och testa skruva i pumpen ytligare en gång, får den int alls att gå, fick bara jämnat ut tomgången, pumpen var då rs201 från en 605a..
Överväger dieselmeken för att få bort alla bekymmer..
Dock så kommer ja måsta skaffa en redig koppling isåfall men det talar vi inte om

Motorn är original sug som ja stoppat turbo på
Mesen

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2018-12-20, 23.43.11

ja, det är en del meck att få det ok.

lossa gaslänkaget helt, så pumpen inte ligger i spänn.

Jag skruvade ner pumpen på "påställningen" och ökade på gouvernorn för att få den stabilare, sedan drog jag upp tomgången så den låg vettigt.

Nu vet jag ju inte vad din har för "fel" egentligen.

Är du säker på att det är pumpen det är fel på, å inte bränsletillförseln?
bytt bränslefiltrena samt sett till att du har bra fart på förpumpen?
+ lite fler
---
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav Mesen » 2018-12-21, 04.10.26

ska kolla över förpumpen imorn,dieselfiltret byttes i samma veva som jag stoppa turbo. lekte proffs och klippte ihop förmodligen världens bästa film.
första är när den int alls ville vara med i svängarna, hade även luft i spridarröret till ettan
andra var när ja fått till tomgången
tredje är för att visa hur otroligt slö den är, orka int släppa 3an i snö ens,
ursäktar dålig kvalite men filmat på snap.

https://youtu.be/T_7YJ_ZYXLQ
Mesen

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2018-12-21, 12.54.30

alltså

Att den går urkligt när du har luft i spridarrör etc är ju inte så konstigt, å pumpen har inte varit loss gissar jag? om den har det
Har du kollat timingen på den?
Skruva loss pluggen på sidan av pumpen, typ 17 eller 19mm skalle, och vrid runt motorn till ÖD, å fortsätt långsamt, du bör se något som ser ut som spetsen på en flatskruvmejsel/minusmejsel whatnot som roterar fram där inne, när den är framme och så centrerad du kan få den (utan att vrida tillbaka motorn) ungefär vilket gradtal står motorn på?
Den låter dock som att den står rätt., även fast ljudet knappast är så bra.

1. det låter som att den varvar riktigt.
2. när du torrgasar, får du någon svartrök då?
3. någon annan form av rök?

Om du bytt bränslefilter, så hade jag provat att sätta en flaska med diesel i motorutrymmet på lämpligt ställe, och låta förpumpen suga direkt ur den. är filtret bak i tanken igensatt så får du ingen soppa, och det spelar ingen roll hur mycket du ställer upp pumpen, förpumpen kommer inte orka suga/trycka fram något.

gissar att det är en bensinare från början?
De bränslefiltrena är mer finmaskiga, och duger inte för diesel någon längre stund, de geggar igen eller fylls med skit.
https://mbturbo.com/fuel-strainer/
Sådär ser de ut på w115 samt w123 touring.
en w123 sedan har bränsletanken i bagaget, och ett "motsvarande" filter men med utloppet i mitten av filtret.
19mm nyckel på slangen i mitten av det filtret, och sedan en 46mm hylsa för att få loss filtret på en sedan.

töm tanken dugligt innan du tar loss det, och var försiktig med slangar+koppling.
Där har du även skillnaden på förfiltrena diesel vs bensin.

(med tanke på kladd+meck kan det vara vettigt att först testa med en separat flaska i motorutrymmet eller dylikt) (se till att inte skvätta ut bara)
Tänk dock på att returen kommer gå tillbaka i tanken, så den kommer "dra" betydligt mer bränsle än vad motorn i sig gör. Men borde ju utan tvekan räcka för att testa.

Om du inte får den att gå riktigt då, och om du vet att bränslet varit rent och filtret inte är nerskitat igen, prova med en annan förpump om du har möjlighet, alternativt en annan elektrisk sådan, typ bosch 044 kopia om du vill blåsa på ordentligt
Biltemas är sådär och brukar ge luftbubblor i bränslet av deras billigare sort.
(deras 044 trycker bra, men är mindre driftsäker, det är inget du tjänar på i din bil ändå)

Även med dålig förpump ska den dock gå betydligt bättre än den gör för dig.
Om du kopplar ur, och låter den "ladda upp" när du ligger i typ 80 och den inte orkar accelerea. släpp gasen helt/motorbromsa så du har kvar varvet, och låter den få fram lite bränsle, orkar den bättre då en liten kort stund?
(det lät typ så på videon när du växlade upp, umpfade på en halv sekund för att sen tappa orken?)

Det är svårt att svara på, men jag gissar på bränsleproblem, och det vad gäller tillförseln.

sidospår,
https://www.youtube.com/watch?v=QBfLQ2F1saQ
Där har du utan förpump alls, den orkar upp till 100 på mätaren, men sen tar bränslet slut och den orkar inte mer, petar man på förpumpen då så sticker det iväg. (som hörs)
Hela vägen från nerväxling är samma växel, och fullgas. (släpper av lite innan jag slår på pumpen dock)
+ lite fler
---
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav Mesen » 2018-12-21, 20.17.35

tanka fullt igår, så blir att sänka laddet å köra tom tanken, har en pump som min fader hade på nån volvo motor, elektrisk och ger 4kg förtryck, för se om den går med den.
när tanken lik är tom blir det att kolla över filtret i tanken.

var en 200e från grunden,

justerat timingen på pumpen men kommer inte ihåg hur motorn stod just nu.

får ingen svartrök alls, varken vid torrvarv eller belastning,
helt rökfri är den, luktar int heller
Mesen

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2018-12-26, 22.55.07

prova att mata förpumpen direkt från en slang i motorrummet helt enkelt :)
+ lite fler
---
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav osla » 2018-12-27, 00.16.25

sitter det någon värmeväxlare för förvärmning av bränslet före matarpumpen? vet att 2 ventilers motorerna har det. min 602 började bete sig som att den frös då det blev kallt nu för nån vecka sedan. slog i sprit i tanken och körde vidare men den gick lurvigt, gick in och drack kaffe på jobbet med bilen på tomgång, när jag for sen så gick den som den skulle, åkte och hälsade på en kompis, hade bilen på tomgång nån timme till, sen blev det dags att åka hem, bilen gick perfekt hem. stängde då av den och den var av 3-4 timmar tills senare då jag åter skulle iväg, och bilen börjar lika igen, tog mig dit jag skulle och lämnade bilen på tomgång en timme kanske, åkte sen vidare och bilen gick perfekt i 4-5 mil, sen började den rycka och ha sig igen för att sen sluta rycka för en liten stund, precis som soppatorsk. hem och tappa ur tanken, hittade inget särskilt där och problemen fortsatte, så tillslut testade jag med en flaska under huven från förfiltret, och även där var det som lite tam stråle i filtret och den gick inte som den skulle, så började leta efter tjuvluft och fann tillslut att ena gaveln med slanganslutning på denna värmeväxlare gick att snurra i själva huset på växlaren. kopplade förbi den och sen dess har den gått, all luft i slangarna till/från insprutningspump är numer helt fria från luftbubblor, det var det inte förut
osla

UNREAD_POSTav Mesen » 2019-01-17, 02.51.26

varit inaktiv pågrund av jobb, ska låta den stå och skämmas under minst en meter snö tills kylan släpper, har verkligen ingen lust att stå ute och skruva pump i -28, är så less så det blir nog dieselmeken och elpump med btr till pumpen..
Mesen

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2019-01-17, 21.20.42

Ska du ha effekt är absolut en elektrisk förpump trevligt att ha, men siktar du på "rimliga" 200hästar så klarar du det med originalförpumpen med, jag kör helt utan förpump och självrinning vid brukskörning, och den behövs bara vid lite mer aggresiva omkörningar och vid start med mindre bränsle i tanken.

Är aldrig fel att låta grejerna stå å skämmas en omgång oavsett ;)
+ lite fler
---
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

Återvänd till Fri diskussion