alltså
Att den går urkligt när du har luft i spridarrör etc är ju inte så konstigt, å pumpen har inte varit loss gissar jag? om den har det
Har du kollat timingen på den?
Skruva loss pluggen på sidan av pumpen, typ 17 eller 19mm skalle, och vrid runt motorn till ÖD, å fortsätt långsamt, du bör se något som ser ut som spetsen på en flatskruvmejsel/minusmejsel whatnot som roterar fram där inne, när den är framme och så centrerad du kan få den (utan att vrida tillbaka motorn) ungefär vilket gradtal står motorn på?
Den låter dock som att den står rätt., även fast ljudet knappast är så bra.
1. det låter som att den varvar riktigt.
2. när du torrgasar, får du någon svartrök då?
3. någon annan form av rök?
Om du bytt bränslefilter, så hade jag provat att sätta en flaska med diesel i motorutrymmet på lämpligt ställe, och låta förpumpen suga direkt ur den. är filtret bak i tanken igensatt så får du ingen soppa, och det spelar ingen roll hur mycket du ställer upp pumpen, förpumpen kommer inte orka suga/trycka fram något.
gissar att det är en bensinare från början?
De bränslefiltrena är mer finmaskiga, och duger inte för diesel någon längre stund, de geggar igen eller fylls med skit.
https://mbturbo.com/fuel-strainer/Sådär ser de ut på w115 samt w123 touring.
en w123 sedan har bränsletanken i bagaget, och ett "motsvarande" filter men med utloppet i mitten av filtret.
19mm nyckel på slangen i mitten av det filtret, och sedan en 46mm hylsa för att få loss filtret på en sedan.
töm tanken dugligt innan du tar loss det, och var försiktig med slangar+koppling.
Där har du även skillnaden på förfiltrena diesel vs bensin.
(med tanke på kladd+meck kan det vara vettigt att först testa med en separat flaska i motorutrymmet eller dylikt) (se till att inte skvätta ut bara)
Tänk dock på att returen kommer gå tillbaka i tanken, så den kommer "dra" betydligt mer bränsle än vad motorn i sig gör. Men borde ju utan tvekan räcka för att testa.
Om du inte får den att gå riktigt då, och om du vet att bränslet varit rent och filtret inte är nerskitat igen, prova med en annan förpump om du har möjlighet, alternativt en annan elektrisk sådan, typ bosch 044 kopia om du vill blåsa på ordentligt
Biltemas är sådär och brukar ge luftbubblor i bränslet av deras billigare sort.
(deras 044 trycker bra, men är mindre driftsäker, det är inget du tjänar på i din bil ändå)
Även med dålig förpump ska den dock gå betydligt bättre än den gör för dig.
Om du kopplar ur, och låter den "ladda upp" när du ligger i typ 80 och den inte orkar accelerea. släpp gasen helt/motorbromsa så du har kvar varvet, och låter den få fram lite bränsle, orkar den bättre då en liten kort stund?
(det lät typ så på videon när du växlade upp, umpfade på en halv sekund för att sen tappa orken?)
Det är svårt att svara på, men jag gissar på bränsleproblem, och det vad gäller tillförseln.
sidospår,
https://www.youtube.com/watch?v=QBfLQ2F1saQDär har du utan förpump alls, den orkar upp till 100 på mätaren, men sen tar bränslet slut och den orkar inte mer, petar man på förpumpen då så sticker det iväg. (som hörs)
Hela vägen från nerväxling är samma växel, och fullgas. (släpper av lite innan jag slår på pumpen dock)