Ny här och med en 350 SL 1971

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Re: Ny här och med en 350 SL 1971

UNREAD_POSTav Sindbad » 2018-05-09, 21.57.06

Snart är det dags att hämta ut bilen från "min" Mercedes-mek. Återkommer senare med vad han gjort sedan i höstas - när allt går att sammanfatta. Det har varit en trevlig resa och jag ser verkligen fram mot det. Många inom fordonshobbyn "glömmer" sitt fordon när sommarsäsongen är slut och kommer på någon gång i april/maj att - "ja, just det - det här skulle fixas". Otaliga är de kapellmakare (jag har ett förflutet i veteranbåtshobbyn) som knäcker sig för att alla skall ha sitt klart i maj-juni och kommer i april med arbetet. Det är likadant inom bilhobbyn. Därför kom jag överens med en mek redan tidigt i höstas om en vintersäsongs arbete. Då finns det bättre förutsättningar. Han fick en lista med vad jag ville ha gjort, han hade möjlighet att påverka - och sedan har vi korresponderat kring prioritering under gång.

Jag sitter i radiotankar. Bilen var vid köpet utrustad med en Blaupunkt Frankfurt men den hade fel radiofront. Det har meken ordnat - en korrekt front är införskaffad. Drömmen är givetvis en Blaupunkt Köln men det får bli vid rätt tillfälle i framtiden. Hade i ungdomen en kamrat med en Opel Diplomat Coupé från 1966 (han har kvar bilen men vi har dock kommit ifrån varandra) med just en B. Köln och det sitter bergfast i mitt sinne att det är ett måste på sikt. För dem som inte vet något om Opel kan jag kort säga att en Diplomat Coupé är extremt ovanlig och att den var mycket exklusiv på sin tid. Ett drygt 300-tal byggda av Karmann. "Corvette" 327 original, ett autobahn-lok med en toppfart rejält över 200 och en vacker taklinje. Min kamrat hade dessutom en Uher Report rullbandspelare i bilen. Det var en fin tid - 80-tal och mycket bil-åka. Ursäkta denna utläggning... Jag blev nostalgisk.

edit. hittade denna på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=endRCzZSUYQ

Min bil har, som jag tidigare nämnt, två antenner monterade. En på vardera bakskärmen. En fast antenn (komradio var monterat tidigare) och en automatiskt el-antenn. Nu blir det två Hirschmann el-antenner. Även om det bara behövs en så finns det två hål gjorda och det får jag leva med. Bra med automatisk antenn när hardtop: en skall tas av... under viss vinpåverkan erkänner jag dock och härmed att bilen till 95% kommer att framföras med monterad hardtop. Jag tycker att bilen får mer karaktär med taket monterat. Sådant här kan vara känsligt men jag menar att designmässigt vinner modellen på detta. Utan HT blir den lite "blek".

Radiotankar var det. När jag hittade täckbiten för radiofacket så letade jag efter bilder på bilar med en sådan monterad. Inte lätt skall jag säga - då nästan alla har radio. Denna hittade jag dock och bilden är stulen från nätet - och jag har glömt var men upphovsman är Marc Vorgers. Bilen finns i Holland och är från 1971.

Bild

Det ser trevligt och ovanligt ut och jag är glad att jag har möjligheten om jag vill - även om det skulle te sig smått bisarrt med två antenner och ingen radio...

Samtidigt så hittade jag även denna bild på en B. Frankfurt - ur Blaupunkts katalog från 1972. Det är en sådan front - i "nadelstreifen-design" som nu monterats i min bil. Inte illa heller.

Bild

Längtar till sommaren...
Sindbad

UNREAD_POSTav Stranna » 2018-05-12, 21.47.13

Jag trivs allt bäst med en tidsenlig Becker Mexico, som var original option i Tyskland.

Bild

Dom har ju tyvärr stuckit i pris...

https://www.ebay.de/itm/Becker-Mexico-Cassette-Electronic-611/263675643999?hash=item3d644b085f:g:s9gAAOSwxvpXOef0
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna

UNREAD_POSTav Jocke » 2018-05-13, 20.32.04

Finns ju även en Becker Mexico Retro om man önskar moderna funktioner.

http://www.becker-mexico-retro.de/
Jocke

Föregående

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC