Säljaren och jag har haft ett flertal skriftliga kontakter för att reda ut hur stor sannolikheten är att plattan faktiskt kan komma från min bil från början. Det startade med att det var stor sannolikhet men nu har vi resonerat oss fram till att den är mycket låg - för att inte säga obefintlig. Synd i sak men det har varit en mycket givande kommunikation. Intressant när någon har arbetat så nära bilarna när det begav sig.
Säljaren arbetade på Philipson Söder Bil AB (Stockholm/Södertälje) till slutet av 60-talet för att sedan flytta nedåt landet och arbetade då på Philipson i Lund. Perioderna då han gjorde det gav att han inte kunde ha tagit hand om plattan på PH Söder. Men beroende på att alla bilarna kom till Sverige via Malmö och att de dyrare och "finare" modellerna inte stod kvar i frihamnen utan snabbt transporterades vidare (av Skandiatransport) till PH Malmö eller PH Lund (för inomhusförvaring) och att en del av bilarna där utrustades med radio - fanns det fortfarande chans att plattan kom från min bil.
Det som till slut gjorde att chansen försvann är att det var enbart de bilar som registrerades där nere som fick sina registreringsskyltar och annan utrustning på plats. Min är registrerad i Stockholm.
Annan information som kommit fram under konversationen är:
Philipson sålde "radiopaket" som innehöll radio (Blaupunkt), högtalare, antenn, sladdar och arbetskostnad. Det har bäring på vad egentligen "radioförberedd" betyder från fabriken. Vad var det som var förberett? De ledningar som ligger dolt kan man anta.
På de dyrare och "finare" modellerna monterades en rostfri plåt bakom registreringsskyltarna fram och bak. Min har bara kvar den i fronten.
Det här kanske är gamla nyheter för er som pysslat med MB länge men för mig som ny "i märket" är det guld värt.
En mycket trevlig säljare och för dem som är intresserade så har han fortfarande en del plattor till salu:
https://www.tradera.com/Profile/Items/L ... Id=3798721