Packbox till insprutningspump

W 108/109 1965-1972

Packbox till insprutningspump

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2015-11-18, 22.26.36

Vissa modeller av våra SE och SEL har en Bosch insprutningspump med två oberoende smörjsystem:
1) Tryckoljesmörjning från motorn, smörjer insprutningsmekanismen i främre delen av pumpen;
2) Stänkoljesmörjning från egen reservoar, smörjer reglermekanismerna i bakre delen av pumpen.

Dessa båda smörjsystem ska skiljas åt av en packbox på insprutningspumpens roterande axel. När packboxen är utsliten börjar olja tryckas in från (1) till (2), och så småningom blir det fullt i den bakre oljereservoaren. Till sist rinner det över...

Jag hade detta problem, oljeläckaget var stort... Demonterade därför insprutningspumpen och lämnade in den till en mycket erfaren mekaniker. Det visade sig att packboxen var mer eller mindre omöjlig att få tag i som originaldel, både hos Bosch och hos MB...

Det löste sig till sist genom att mekanikern hittade en passande packbox hos annan leverantör (jag vet ej vilken), och nu har jag satt ihop alltsammans och ska snart ut på en första provtur.

Vad jag vill säga med detta inlägg är väl ungefär följande:
- Allt går att renovera, men ibland måste man frångå strikta krav på originaldelar...
- Hur får man tag i originaldelar till dessa fantastiska Bosch insprutningspumpar från 1960-talet ?
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Packbox till insprutningspump

UNREAD_POSTav Kölis » 2015-11-19, 09.00.59

Jag är rätt övertygad om att Jacking AB kan få fram packboxen om man har måtten på den, troligen tog din mekaniker boxen där ifrån.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Packbox till insprutningspump

UNREAD_POSTav W108 » 2015-11-19, 14.50.55

Hej

Två seperata smörjsystem .......... hmmmm
De äldre pumparna (på M127 och M129 motorerna)har jag uppfattningen att att de har ingen oljeanslutning från motorblocket dvs de har en egen oljereservoar med påfyllnadslock och oljesticka i bakkanten för nivå kontroll.Så ser det ut i min nuvarande 220Seb coupe 1962.

De nyare pumparna (till M130E) har oljeledning ansluten till motorn och förses med motorns
olja. De har ingen oljepåfyllning eller oljesticka. Oljereturen från pumpen går tillbaka till motorn via pumpens anslutning mot motorblocket .Så såg det ut i min fd 280 SEL 1970.

Så det finns alltså en pumptyp med båda ovanstående smörjsystemen kombinerade ?

För hög oljenivå i en M127 pump har jag varit med om men det berodde en defekt kallstartventil
som tydligen spädde ut oljan i pumpen med bensin.Man riktigt kände hur oljan på den lilla oljestickan
luktade bensin . Kallstartventilen byttes ut och problemet försvann
W108
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 2010-07-29, 09.41.18

Re: Packbox till insprutningspump

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2017-03-27, 22.32.15

Jovisst, M100 har en sådan pump (BOSCH PES 8KL 75/120L 17X) med både trycksmörjning och stänksmörjning.

Mitt problem (från början av denna tråd) kom tillbaka efter knappt 100 mils körning: Insprutningspumpen läcker olja igen !
Den packbox som sattes dit var kanske inte tillräckligt bra, eller så sitter problemet någon annan stans i pumpen.

Jag har försökt köpa den kompletta packningssatsen med beteckning BOSCH F 026 T03 030 av flera firmor på nätet, men alltid fått beskedet att de inte kan leverera. Just nu står denna härliga bil och väntar på en lösning.

Jag blir tacksam för alla goda råd och tips om hur jag och bilen kan komma vidare.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Packbox till insprutningspump

UNREAD_POSTav Kölis » 2017-03-28, 06.18.51

Det kanske har blivit ett spår i axeln efter gamla packboxen? I så fall kan man sätta på en sleeve på axeln som låses med Lock tight. Jacking har även detta.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Packbox till insprutningspump

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2017-03-28, 13.35.32

Tack Kölis!
Nästa gång pumpen är loss och isär ska jag vara på hugget och undersöka axeln noga.
Ska även ta reda på om min mekaniker har anlitat Jacking - annars bör han nog göra det.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Packbox till insprutningspump

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2017-04-23, 23.10.39

I väntan på en korrekt lösning kan jag tänka mig att göra en provisorisk. Jag läste om några M100-bilar i USA som hade modifierats med en oljeretur (slang) från insprutningspumpen tillbaka till motorns oljetråg. Det går nog ganska enkelt att göra: Anslut en nippel från insprutningspumpens oljesticka, och koppla en slang som leds ner i röret för motorns oljesticka...

Detta problem borde ha drabbat fler ägare av M100 i Sverige, det är ju i stort sett samma modell av insprutningspump på alla 300SEL 6.3 och MB 600, troligen även på 450SEL 6.9 -- jag är nyfiken på hur andra har gjort. Kan prova att skriva en tråd i "Övriga modeller".

Bild
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Packbox till insprutningspump

UNREAD_POSTav W115_220D » 2017-04-25, 04.52.33

Kan inte en dieselfirma reparera en sådan pump?
Principen är ju samma fast annat bränsle.
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Packbox till insprutningspump

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2017-04-25, 21.43.11

Jo det borde de kunna, men jag har inga sådana kontakter. Vad finns det för firmor i Sverige som gör seriösa jobb på (Diesel) insprutningspumpar ?
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Packbox till insprutningspump

UNREAD_POSTav Kölis » 2017-04-26, 06.16.23

AmeliaW109 skrev:Jo det borde de kunna, men jag har inga sådana kontakter. Vad finns det för firmor i Sverige som gör seriösa jobb på (Diesel) insprutningspumpar ?

Bosch El och diesel. Finns i Högdalen, Stockholm men finns säkert på fler ställen i Sverige.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Packbox till insprutningspump

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2017-04-26, 20.42.19

Jo jag frågade faktiskt Bosch El & Diesel just i Högdalen härom året, men de påstod att Bosch inte längre har några reservdelar till dessa insprutningspumpar, jag blev hänvisad till någon Mercedes-Benz verkstad (som inte heller får tag i delar).

Kanske hade jag otur eller ställde fel fråga. Om jag lämnar in pumpen för renovering kanske jag har bättre tur...
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Packbox till insprutningspump

UNREAD_POSTav celberg » 2017-05-13, 20.15.02

Kolla med Dieselmeken i Aneby. http://www.dieselmeken.se/
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Packbox till insprutningspump

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2017-05-17, 22.19.50

Tack Björn!
Jag har skickat frågan till dem, hoppas på positivt svar. Detta är just nu det enda felet på min vackra ögonsten.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Packbox till insprutningspump

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2017-10-08, 22.21.16

Dieselmeken svarade att han brukar anlita en firma i Tyskland (Väth) för denna typ av jobb, och samma svar fick jag av Bernats Bil AB i Stockholm. Någon av dessa firmor kommer att få skicka min insprutningspump till Tyskland för renovering innan vi ses igen med en besiktningsbefriad W109 M100 på en MBKS-träff framöver!
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Packbox till insprutningspump

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2017-12-07, 22.17.46

Nu är insprutningspumpen skickad till Tyskland via Frits Bernats firma, det blir spännande att se hur det går och vad det kostar... Hoppas kunna sätta ihop bilen till våren och åka till Bilprovningen för allra sista gången :)
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 814
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Nästa

Återvänd till W 108/109

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster