av AmeliaW109 » 2015-11-18, 22.26.36
Vissa modeller av våra SE och SEL har en Bosch insprutningspump med två oberoende smörjsystem:
1) Tryckoljesmörjning från motorn, smörjer insprutningsmekanismen i främre delen av pumpen;
2) Stänkoljesmörjning från egen reservoar, smörjer reglermekanismerna i bakre delen av pumpen.
Dessa båda smörjsystem ska skiljas åt av en packbox på insprutningspumpens roterande axel. När packboxen är utsliten börjar olja tryckas in från (1) till (2), och så småningom blir det fullt i den bakre oljereservoaren. Till sist rinner det över...
Jag hade detta problem, oljeläckaget var stort... Demonterade därför insprutningspumpen och lämnade in den till en mycket erfaren mekaniker. Det visade sig att packboxen var mer eller mindre omöjlig att få tag i som originaldel, både hos Bosch och hos MB...
Det löste sig till sist genom att mekanikern hittade en passande packbox hos annan leverantör (jag vet ej vilken), och nu har jag satt ihop alltsammans och ska snart ut på en första provtur.
Vad jag vill säga med detta inlägg är väl ungefär följande:
- Allt går att renovera, men ibland måste man frångå strikta krav på originaldelar...
- Hur får man tag i originaldelar till dessa fantastiska Bosch insprutningspumpar från 1960-talet ?
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)