Grattis

Det bästa är om du får tag på en verkstadshandbok, t.ex. Haynes, den kommer du ha nytta av.
Några av frågorna kan jag svara på direkt:
> Är det något mer jag behöver byta/titta på?
Luftfilter och bränslefilter har bytesintervall på 6000 mil, du ser nog på luftfiltret om det är nybytt.
Kylarvätska och bromsvätska bör du byta om du inte vet när det gjordes senast.
Kylarvätska, 8.5 liter, bromsvätska vet jag ej volymen på, köp en liter så räcker det.
> Vad ska det vara för oljor i:
> -Diffrential?
Hypoidolja SAE 85W/90 cirka 1.1 liter
> -Motor?
API SG/CD SAE 10W/40 eller 15W/50 om motorn känns sliten.
Obs: Om motorn haft syntetolja förut så ska den ha det igen. Om motorn haft mineralolja så bör den ha det igen.
> -Automatolja?
ATF Dexron cirka 5.5 liter
> Sitter det filter i automatlådan?
Japp! När du byter det behöver du även en ny trågpackning.
> Vad är det för servicepunkter på stor service på en sådan här bil?
Många... om du skickar mej ett PM med din epostadress så kan jag skicka ett dokument. Hinner dock inte idag.
> Hur byter jag oljan
> i automatlådan
Lossa avtappningspluggen nedtill på tråget *och* avtappningspluggen på momentomvandlaren. Den är åtkomlig genom en fyrkantig öppning i sprängkåpan så snart motorn har vridits till rätt läge.
När du fyller på ny olja:
- Börja med 4 liter. Starta motorn och låt den gå på tomgång i växelläge P.
- Fyll på några deciliter i taget tills nivån är cirka 12 mm under min-strecket på oljestickan.
- Gå igenom alla växellägen i lugn takt ett par gånger.
- Med genomvarm motor, kolla (ev. fyll på) så att nivån är mellan min och max, inte över max!
> och i differentialen?
Lossa avtappningspluggen och påfyllningspluggen. När den sega oljan slutat rinna ut, sätt i avtappningspluggen och tryck i den nya oljan. Om du såg till att köpa oljeflaskor med ganska lång böjlig plastpip så går det enkelt.