Tändningslås

R 170 SLK 1996-2004

Tändningslås

UNREAD_POSTav BosseM » 2017-07-09, 13.25.16

Det börjar bli besvärligt att vrida om nyckel i tändningslåset. Har sett att det är ett vanligt problem och relativt enkelt att fixa själv så länge nyckeln går att vrida till läge 1. Nu till min fråga, om jag köper ny låscylinder, kan jag då använda mina gamla nycklar eller måste jag ordna nya?
BosseM
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2017-07-07, 14.33.51

Re: Tändningslås

UNREAD_POSTav Time » 2017-07-14, 08.18.51

Ganska säker på att du inte kan använda dina gamla nycklar, blir säkert dyrt hos MB ! på mina 124 har jag köpt nya kapslingar på Ebay för nyckeln och flyttat över själva nyckelämnet och kretskortet, lite pilligt men lyckat resultat. Nackdel att du inte kan låsa upp manuellt.
Kolla dock hos MB, ibland kan det vara överkomligt. I 124 fallet kostade det mer än bilen var värd :)
300 DT -93
200 TE -96
SLK 230K -2003
240D -83
190E 1991
Jaguar XJ6
Time
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2013-01-11, 11.56.38

Re: Tändningslås

UNREAD_POSTav Marie » 2017-07-14, 10.57.15

Jag kan ju inte svara för hur det är på R170 men på tisdag blir det nytt tändlås på min 140. Och det blir låscylinder enligt bilens originallåsning, så alla befintliga nycklar skall passa.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Tändningslås

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2017-07-14, 18.53.57

Byt låscylindern snarast! Jag har gjort det på två av mina bilar:
- W126 1988, där började det bli svårt som du beskriver. Jag hann då beställa en MB original låscylinder kodad till bilens nycklar, och hade turen att kunna byta innan den gamla cylindern gav upp alldeles.
- S124 1996, där dök problemet upp helt plötsligt så att vi var tvungna att (för första gången i historien) ta bärgning hem! Jag hade då bråttom att få igång bilen igen, köpte en "verkstadscylinder" med nyckel och lyckades byta utan att förstöra nåt. En vecka senare fick jag hem en originalkodad cylinder och bytte till den.

Nu vet jag inte hur det är med R170, men kodad cylinder till S124 kostade drygt 1000 kr för några år sedan.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Tändningslås

UNREAD_POSTav BosseM » 2017-07-21, 22.20.17

Det stämmer som ni säger att man måste beställa kodad cylinder för att använda gamla nycklarna. Jag gjorde det och bytte cylinder men tyvärr verkar det vara 1.350:- i sjön. Det är fortfarande lika besvärligt att vrida runt nyckeln så imorgon ska jag plocka ur cylindern och kolla om det finns nån smuts där som jag missade förra gången. Är det nån som har förslag på annat jag kan prova tar jag tacksamt emot det.
BosseM
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2017-07-07, 14.33.51

Re: Tändningslås

UNREAD_POSTav Marie » 2017-07-22, 00.35.57

Det låter hårt, men det kan vara fler delar som är slitna. På min W140 lät jag byta hela klabbet; originalkodad låscylinder, rattlås och tändlåskontakter plus nya nyckelax till båda IR-fjärrnycklarna, men nu känns det som en ny bil när man vrider på nyckeln...

Hela kalaset gick på 1341,49





Euro...
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Tändningslås

UNREAD_POSTav BosseM » 2017-07-24, 11.45.56

Det går rätt ok att vrida om nyckeln än så länge om man lirkar lite. När jag väl vridit runt den en gång går det hur lätt som helst att vrida den fram och tillbaka så länge jag inte tar ur den. När jag gör det smäller det till i låset och då måste jag lirka med nyckel igen. Är det troligt att byte av rattlåsdelen kan hjälpa? Det blir dyrt att prova sig fram när man är okunnig.
BosseM
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2017-07-07, 14.33.51

Re: Tändningslås

UNREAD_POSTav Marie » 2017-07-24, 21.33.47

Efter att ha "obducerat" de utbytta delarna, har jag helt klart kunnat konstatera att låscylindern var storboven i dramat. Den behöver "övertalning" efter att man satt i nyckeln, innan den låter sig vridas. Alltså kunde jag besparat mig större delen av utgiften, men å andra sidan finns det lite mera i "bra-att-ha-lådan" nu. Startkontakt och rattlås i reserv.

I ditt läge skulle jag provat med att - om det går - bara byta låscylinder, men det kan handla om en härdad stålhylsa över cylindern som inte låter sig demonteras utan förstörelse, allt för inbrottsskyddet...
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Tändningslås

UNREAD_POSTav BosseM » 2017-07-26, 18.27.45

Låscylinder hade jag redan provat med utan resultat så idag var jag och köpte rattlåsdelen och bytte den också. Nu funkar det perfekt. Det blev lite knappt 3.000:- som jag kunde sluppit om dom på Mercedes varit ärliga när jag ringde och frågade efter vanliga problem att kolla extra inför köpet.
BosseM
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2017-07-07, 14.33.51

Re: Tändningslås

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2017-07-26, 18.58.08

OK, där hade du nog otur. Rattlåset kanske var skadat på grund av något misslyckat stöldförsök tidigare i bilens historia?
Annars är låscylindern känd för att bli utsliten efter sisådär 20 år och/eller 40.000 mil plus minus 10.000 mil...

--> Marie: Den härdade stålkåpan på tändningslåset finns ju t.ex. på W126. Man demonterar den med hjälp av ett verktyg som finns att köpa (ganska dyrt) hos MB, eller så tillverkar man verktyget själv (om man är händig).
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Tändningslås

UNREAD_POSTav Marie » 2017-07-27, 01.21.45

AmeliaW109 skrev:--> Marie: Den härdade stålkåpan på tändningslåset finns ju t.ex. på W126. Man demonterar den med hjälp av ett verktyg som finns att köpa (ganska dyrt) hos MB, eller så tillverkar man verktyget själv (om man är händig).


Jo så var det på 126, men det ändrades på 140 till att stålhylsan fastnar för gott på tändlåsets plasthus, vilket till råga på allt har en brottanvisning. Detta medför att man måste offra antingen tändlåsets plasthus eller stålhylsan. Senare när det blivit elektronisk startspärr förenklade man konstruktionen igen så att det åter går att demontera stålhylsan hel. Jag visste inte vilken utvecklingsfas R170s tändlås tillhör, därför skrev jag som jag gjorde.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Tändningslås

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2017-07-28, 20.45.49

Perfekt Marie, tack för din osvikliga precision !
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal


Återvänd till R 170 SLK

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron