av AmeliaW109 » 2017-07-14, 18.53.57
Byt låscylindern snarast! Jag har gjort det på två av mina bilar:
- W126 1988, där började det bli svårt som du beskriver. Jag hann då beställa en MB original låscylinder kodad till bilens nycklar, och hade turen att kunna byta innan den gamla cylindern gav upp alldeles.
- S124 1996, där dök problemet upp helt plötsligt så att vi var tvungna att (för första gången i historien) ta bärgning hem! Jag hade då bråttom att få igång bilen igen, köpte en "verkstadscylinder" med nyckel och lyckades byta utan att förstöra nåt. En vecka senare fick jag hem en originalkodad cylinder och bytte till den.
Nu vet jag inte hur det är med R170, men kodad cylinder till S124 kostade drygt 1000 kr för några år sedan.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)