Förgasarproblem Stromberg 175CDT

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Förgasarproblem Stromberg 175CDT

UNREAD_POSTav W115_220D » 2017-04-02, 09.00.35

Tjena
Har fått ett bekymmer med min 200:a.
När man ligger i ca 80-90 så dör motorn helt plötsligt precis som om man vrider av tändningen eller lägger spänning på avstängningsventilen på förgasaren.
Felet kan man framkalla stillastående genom att hålla jämn gas kanske runt 2000 rpm.
När motorn stannar kan man ge full gas och då hoppar den igång igen.
Det är inte tändningen som faller bort då jag kollat med stroboskop att det finns gnista hela tiden.
Kan heller inte vara tidreläet till avstängningsventilen för ventilen har jag kopplat loss och motorn beter sig likadant ändå.
Har haft isär hela förgasaren och ultraljudstvättat alla delar och felet kvarstår ändå!!

Är ju många här som förespråkar bensin före diesel så någon kanske kan ha en idé.
Annars kanske det blir en dieselrova i stället.
Motor: M115 årsmodell -75
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Förgasarproblem Stromberg 175CDT

UNREAD_POSTav kalle59 » 2017-04-02, 11.03.44

Hej
Hur länge kan du åka innan felet uppträder?
Om tändningssidan är utesluten så måste det ju ligga på bränslesidan och att bränslet sinar och då är ju frågan, har du kollat filtret i tanken alternativt filtret på bränsleslangen?
Kanske spökar det något i flottörhuset så att den stänger av bränslet där pga för låg nivå
Med vänlig hälsning Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Förgasarproblem Stromberg 175CDT

UNREAD_POSTav Marie » 2017-04-02, 20.06.06

Hur är gummimembranet i förgasaren?
Syna det NOGA så att det inte finns hål eller sprickor. Även ett mycket litet hål ställer till det.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1487
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Förgasarproblem Stromberg 175CDT

UNREAD_POSTav W115_220D » 2017-04-02, 20.14.10

Membranet i förgasaren är nytt!
Bränsle finns det fram för gasar man på när den vill dö så börjar den dra igen.
Kan tillägga att bränslepumpen är ny med.
Frågan är om det kan vara något med avstängningsventilen men som sagt jag har aldrig grejat med MB bensin förut.
Dock har man ju haft flera gamla Volvo med stromberg men de har aldrig haft någon avstängningsventil.
Det knepiga är att felet tycks komma och gå.
Åkte till jobbet en morgon och bilen började rycka efter kanske en mil.
Stannade och tankade och sen gick den fint igen. På vägen hem från jobbet blev det likadant igen och det är mer än halv tank i.
Hemma på gården går felet att framkalla genom att rusa motorn så vill den helt plötsligt dö.
Efter att allt varit isär har jag ställt in CO halten till ca 3,8-4,0
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Förgasarproblem Stromberg 175CDT

UNREAD_POSTav Kölis » 2017-04-03, 09.51.59

Tankventilationen? Prova att köra utan tanklock.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Förgasarproblem Stromberg 175CDT

UNREAD_POSTav W115_220D » 2017-04-03, 15.17.23

Kölis skrev:Tankventilationen? Prova att köra utan tanklock.

Har inte testat det men får prova så snart jag får tid.
Skulle kunna vara undertryck i tanken eftersom den gick bra efter att jag stannat och tankat.
mellan bensinstationen och jobbet är det kanske 5 kilometer och under den biten han inte bilen börja bete sig konstigt.
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Förgasarproblem Stromberg 175CDT

UNREAD_POSTav Kölis » 2017-04-03, 21.45.07

W115_220D skrev:
Kölis skrev:Tankventilationen? Prova att köra utan tanklock.

Har inte testat det men får prova så snart jag får tid.
Skulle kunna vara undertryck i tanken eftersom den gick bra efter att jag stannat och tankat.
mellan bensinstationen och jobbet är det kanske 5 kilometer och under den biten han inte bilen börja bete sig konstigt.


Precis. Jag har bytt två tankar på W123 som satt bakom baksätets ryggstöd för många år sedan som var helt ihopsugna pga igensatt tankventelation. Har även råkat ut för det på att antal mc, vår verkstad är även en mc verkstad i mån av tid.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Förgasarproblem Stromberg 175CDT

UNREAD_POSTav W115_220D » 2017-04-11, 22.38.20

Har i kväll plockat isär förgasaren igen utan att hitta något fel. Kollade lite på hur regleringen av bränslereturen ska fungera och misstänkte att det var något tjall med den ventilen som består av en fjäder, bricka och ett membran. Ventilen styrs av vacuumet i insuget och fungerar på följande sätt:
Högt vacuum = lite gaspådrag och fullt öppet mot returen.
Lågt vacuum = mycket gaspådrag och stänger bränslereturen.
Dock verkar det som att vacuumet är för högt vid normal landsvägskörning så returen är fullt öppen vilket resulterar i att bränslet går tillbaka till tanken i stället för ner i flottörhuset!.
Kopplade loss vacuumslangen till membranventilen och vips så fungerar bilen!!
Frågan är nu vad det är som orsakar detta fenomen!
Är fjädern i membranventilen för klen så den inte stänger returen tillräckligt fort vid gas eller ska det vara någon typ av strypning på returledningen så att returens area är mindre än tilloppet??
Någon som kan ha någon idé?
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Förgasarproblem Stromberg 175CDT

UNREAD_POSTav W115_220D » 2017-04-11, 23.07.17

Tanken har slått mig att bränslefiltret jag monterat på slangen kanske har satt igen sig så det påverkar flödet.
Köper nytt och provar med!
Ska även kolla silen i tanken för att veta till hundra att inte den är igensatt!
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Förgasarproblem Stromberg 175CDT

UNREAD_POSTav W115_220D » 2017-04-12, 18.35.07

Jodå i kväll har jag bekräftat täppt bränslefilter.
Bilen har ju stått avställd i 27 år så vid uppstarten fick jag byta ut alla bränsleslangar och passade då på att sätta dit ett slangfilter för att inte fylla förgasaren med eventuella föroreningar.
Detta filter har gjort sitt jobb väl och var fyllt med en brun sörja upptäckte jag när jag sågade isär det med bågfilen.
Har köpt några extra filter att byta med så kan jag köra upp en del bensin i tanken (drygt halv tank) så kan jag lossa bottenpluggen och skölja ur eventuella kvarvarande föroreningar.
Hur som helst gick bilen helt perfekt med ett frächt nytt slangfilter.
Har nu två extra liggandes i bilen samt en slangklammemejsel för eventuella snabba byten utefter vägkanten!

Tack för alla idéer och tips!
Andreas
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Förgasarproblem Stromberg 175CDT

UNREAD_POSTav Marie » 2017-04-12, 19.55.38

Skönt att det löste sig!
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1487
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Förgasarproblem Stromberg 175CDT

UNREAD_POSTav W115_220D » 2017-04-20, 08.11.24

Har under påskhelgen tappat ur tanken och rengjort silen i denna.
Tankat i 30 nya liter bensin och kört kanske 7-8 mil och slangfiltret satte igen sig igen.
Verkar inte bättre än att det förmodloigen bildats ytrost i tanken som nu löses upp när bilen börjat användas efter 27 års avställning.
Föroreningen i filtret är rostbrun till färgen.
Får se till att ha några filter och en slanklämmemejsel med i bilen när man är ute och åker.
Alternativt skaffa ett större bränslefilter så man slipper byta var femte mil!
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Förgasarproblem Stromberg 175CDT

UNREAD_POSTav W115_220D » 2017-06-26, 08.59.26

Det slutade med att jag fick ta ner tanken från bilen och beta den med citronsyra.
Fick ur en hel del med rostflagor under själva operationen.
Avslutade allt med hett vatten, maskindiskmedel och grus för att sedan dra fast tanken med spännband på bakhjulet på min BM Victor och köra några kilometer.
Får se om det håller sig.
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Förgasarproblem Stromberg 175CDT

UNREAD_POSTav Kölis » 2017-06-26, 11.25.18

W115_220D skrev:Det slutade med att jag fick ta ner tanken från bilen och beta den med citronsyra.
Fick ur en hel del med rostflagor under själva operationen.
Avslutade allt med hett vatten, maskindiskmedel och grus för att sedan dra fast tanken med spännband på bakhjulet på min BM Victor och köra några kilometer.
Får se om det håller sig.

Det kommer att fungera, du har gjort precis rätt!
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Förgasarproblem Stromberg 175CDT

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2017-06-26, 22.45.06

Kolla noga bara så att tanken inte har gravrost på utsidan, då kommer den snart börja läcka...
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 800
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Nästa

Återvänd till W 114/115 Compact/8

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster