celberg skrev:Kom på att det var kontaktstycket till varningsblinkersen som inte var som det skulle... Fixade det och sen var det blinkers runt om.![]()
Bytte ju kopplingscylindrar och slangen däremellan för ett tag sen. När jag nu kommit lite längre märkte jag att kopplingen inte tog ordentlig. Luftade både uppifrån och nerifrån utan att det gjorde nån skillnad. Med facit i hand hade det nog räckt att byta slangen, men gjort är gjort. Bytte tillbaka till den gamla huvudkopplingscylindern och när jag skruvade fast huvudbromscylindern igen ser jag felet som antagligen varit hela tiden... Slangen som förser kopplingssystemet med olja löper ju från bromsvätskebehållaren på huvudbromscylindern till huvudkopplingscylindern och just vid den senare är slangen vikt, vilket medför att bromsvätskan inte har fritt flöde till huvudkopplingscylindern. En annan dragning på slangen gör susen och sen fungerade det!
Många säger ju att man ska använda en oljekanna för att lufta kopplingen via slavcylindern på växellådan. Min tumme hade nog inte varit en tumme längre om jag gjort det. Istället använde jag mig av en slang mellan ett av oken på framhjulen och slavcylindern. På så sätt kunde jag lufta "nerifrån" med hjälp av bromspedalen! Enkelt som tusan och man kan ju fundera på varför jag inte kommit på det själv, jag fick tipset från Veterangaraget.
Nu är det besiktning i morgon förmiddag och därefter blir det lugnt ett tag, det har blivit alltför många timmar i garaget i vår. Beror väl iochförsig hur det går...
ed9msi skrev:
Skulle du kunna beskriva lite mer i detalj hur du luftar kopplingen via bromspedalen?

celberg skrev:Fick användning av tricket ovan idag då jag bytte bromsvätska i hela systemet.
Det är två år sen senast. Nån som tycker att man ska göra det med längre interrvall?
celberg skrev:Fick användning av tricket ovan idag då jag bytte bromsvätska i hela systemet.
Det är två år sen senast. Nån som tycker att man ska göra det med längre interrvall?
celberg skrev:ed9msi skrev:
Skulle du kunna beskriva lite mer i detalj hur du luftar kopplingen via bromspedalen?
Fäst en slang på bromsokets luftningsnippel förslagsvis höger fram. Öppna nippeln så att bromsvätskan fyller slangen. Fäst den lediga änden på slangen på kopplingens slavcylinder och lossa nippeln där. Säkra slangens båda ändar med klammer. Se till att du har korrekt nivå bromsvätska i behållaren till bromsens huvudcylinder. När du nu trampar på bromsen tar bromsvätskan lättaste vägen vilket innebär att den går ut genom slangen från oket och in i kopplingens slavcylinder. Därifrån genom rör och slang genom kopplingens huvudcylinder och tillbaka in i bromsens huvudcylinder. Eventuell luft som finns i systemet evakueras ju i behållaren på bromsens huvudcylinder. Om du kopplat så här kan du pumpa benet stumt utan att behöva fylla på bromsvätska!

celberg skrev:För sommarens alla turer med eldrivna kylboxen i bagageutrymmet![]()
ed9msi skrev:Inte idag men i helgen, bytte jag till nya insprutningsventiler och passade på att göra rent också. Kamkåpa innan och efter samt även generatorn var ordentligt smutsig, dock inte längre. Gasreglagen också tvättade, nu skall allt fettas in ordentligt.
Jörgen skrev:celberg skrev:För sommarens alla turer med eldrivna kylboxen i bagageutrymmet![]()
Hej Björn
Vilken elektrisk kylbox har du hittat som får plats i bagageutrymmet på höjden?
Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster