Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

1982-1993

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav putta » 2015-12-18, 19.48.11

Ytterligare tester idag...

Provade med att ta 12V direkt till kallstartsventilen och då kom en liten dusch bränsle så nu vet vi att den fungerar men när allt är som det skall så verkar det inte komma fram 12V till kallstartsventilen så någonstans så fallerar det...kan det vara OVP relät ändå...förstår att ovp relät är till för insprutningssystemet,tomgången och abs bland annat....

Dessutom när jag var ute och körde idag så började den gå lite ryckigt och plötsligt tvärdog den (aldrig hänt innan)..men lyckades efter en stund få igång den igen och komma hem....kan det vara ett relaterat fel?

Vad tror ni?

//P
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav kalle59 » 2015-12-18, 20.48.44

Låter ju som ett typiskt OVP fenomen.
Hur var det nu, har du bytt alla dina säkringar, om inte, testa det.
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav putta » 2015-12-18, 22.07.24

Provar att byta det första imorgon...Tack
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav Kölis » 2015-12-19, 20.12.44

Det sitter en eller två säkringar även ovanpå OVP relät. Kolla dom också, inte bara de i säkringsdosan.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav putta » 2015-12-20, 14.24.11

Då återkopplar vi igen :-)...

Har igår bytt alla säkringar och även den på OVP relät en ingen skillnad blev det....har även bytt fördelare och rotor (Bosch) och tändspole (Bosch) samt ett större batteri men någon skillnad blev det inte.....fortsatt låg tomgång när man startar samt att den inte tänder med en gång utan den drar runt några sekunder innan den startar.....likadant sen när den är varm så behöver man dra runt ett tag...känns som om den inte tänder direkt eller får tillräckligt med bensin/luft vid start?

Har även provat ett likadant OVP relä dock begagnad men öppnad och genomgången med lödningarna + ett från en fungerande mb190 med samma motor.
Kanske ett helt nytt relä är att föredra.

Har bränslerelät någon uppgift vid uppstart tex att det är den som ger kallstartventilen en impuls?
Om nu den är kass...hur skulle man kunna utesluta den eller om den är fel?

Sedan finns det ju en tomgångsventil som skall ge extra luft vid kallstart och varmkörning...hur kan man kolla om den är boven eller inte?

Tack för att ni visar intresse

//P
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav kalle59 » 2015-12-20, 18.17.12

Det var ju trist att inte den åtgärden gjorde någon nytta.
Dessvärre kan jag nog inte tillföra något mera eftersom jag inte kan systemet ordentligt.
En sak är dock klar, kallstartsventilen ska ha sin impuls någonstans ifrån, när den väl gjort att motorn startar är det dags för nästa komponent att träda in nämligen den som håller tomgången och bränsleblandningen på rätt nivå under varmkörningsfasen.
Jag ska se om jag hittar min verkstadshandbok som jag har på CD så har jag något sen att tillföra återkommer jag.
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav putta » 2015-12-20, 21.53.17

Tack
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav putta » 2015-12-28, 22.16.07

Hur stor chans är det att det är styrdonet som krånglar...den som sitter bakom batteriet bredvid ovp relät och bränslerelät?
Har nu hittat att det är bränslerelät som styr kallstarten om nu det relät är kasst men tycker ändå att det är någonstans som det är själva tomgången/choke som inte hjälper till vid start.

Har nu skruvat upp tomgången igen för att den skall starta lättare...eller rättare sagt så är det skruven för magrare eller fetare blandning som jag justerar då det inte vad jag vet eller hittar en skruv för tomgången som finns snett under luftrenaren på andra modeller eller så är det den enda inställningen som kan göras????

//P
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav putta » 2015-12-29, 16.43.14

Har idag gjort ytterligare försök....bytte ovp relät till ett helt nytt samt kylvätsketemperatur sensorn även den helt ny och jag provade även en fungerande hjälpluftsenhet utan att det blev någon skillnad...är fortfarande tvungen att använde hög/fetare tomgång/blandning för att den skall starta ok när motorn är kall...

Vad kan styrenheten ha för påverkan OM den skulle vara orsaken till problemet eller finns det något annat jag missar?

//P
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav kalle59 » 2015-12-29, 20.09.58

Utifrån erfarenheter från grabbens 190 så är det ett par saker till jag måste fråga om.
1: Är vevhusventilationen ok dvs inte igensatt
2: Går bilen bra varm eller har du ryckningar vid gaspådrag?
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav putta » 2015-12-29, 20.33.12

Hej

Fråga 1 : Hur kollar jag det? Gäller det på insprutningsmotor också?
Fråga 2 : Varm går den riktigt bra och även vid gaspådrag = inga ryck

//Peter
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav putta » 2015-12-29, 22.02.12

Svar fråga 1 : Jag har kollat slangen från vevhuset till hjälpluftsenheten och den är hel och ej igensatt..finns det något mer man kan kolla?
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav kalle59 » 2015-12-29, 22.54.05

Suck, hur ska vi lösa det här?
På grabbens 190 dippade tomgången när man släppte gasen och där var det något galet med vevhusventilationen vilket löste sig genom att ta loss den.
Att den ryckte vid gaspådrag löste vi genom att helt enkelt ställa upp bränsletrycket en aning men inget av detta är ju något som kommer att påverka din bil eftersom den ju går bra varm.
En parentes i det hela:
Jag hade en Audi 100 5E för ett antal år sen som betedde sig exakt som din bil gör.
Verkstan kunde inte lösa problemet men det kunde jag fast bara av en ren slump och då pratar vi olja.
Det var nämligen så att jag gjorde ett oljebyte och blev vid köpet "pålurad" syntetolja vilket var en helt ny erfarenhet för min del.
Efter det bytet var kallstartsproblemen ur världen, den startade alltid snällt och med en stabil och fin tomgång.
Nu säger inte jag byt till syntet eftersom du har en motor som är till åren men kanske du bör kolla viskositeten utifall att den är för tjock för årstiden
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav putta » 2015-12-29, 23.14.41

Tack för ditt svar och funderingar....skall titta på det här och se vad det kan sluta med...

Men ville höra om jag kan utesluta styrenheten ?

//P
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

UNREAD_POSTav Marie » 2015-12-30, 01.29.27

kalle59 skrev:Nu säger inte jag byt till syntet eftersom du har en motor som är till åren men kanske du bör kolla viskositeten utifall att den är för tjock för årstiden


På en DKW kanske oljan kan vara i tjockaste laget, men till en M102 är det svårt att i dagens Sverige hitta en så tjock motorolja att den ger gångproblem - om man inte letar i rena specialsortiment för veteranbilar (riktiga alltså) eller Harley Davidsson. Annars hittar man vanilgtvis bara "diskvatten" som är för *tunt* för en M102.

Jag fattar inte varifrån denna diskvattenhysteri i Sverige har kommit? Nere i europa, där bilparken vanligen är yngre i genomsnitt än den svenska, är det inte alls svårt att hitta *riktig* olja på bensinmacken...
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

FöregåendeNästa

Återvänd till W 201 190-klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron