Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

1982-1993

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

Inläggav kalle59 » 2015-12-30, 18.51.18

Håller med Marie till fullo och som jag skrev så var det bara en parentes av egen erfarenhet.

Vad sen gäller "Vorsprung durch Technik" märket så kan man ju bara konstatera att ingenjörerna på Audi passerade dito på Mercedes redan 1977 men det hör ju inte till tråden, inte heller att Bayrische motoren werke gjort likaledes.
Sen fanns förstås svagheter också såsom spruckna toppar och oljerök mm men motormässigt Mercedes?
Nja det skulle vara dieslarna då, helt outstanding :)
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

Inläggav putta » 2016-01-03, 18.20.39

Tack för inlägget med olje val...tror nog att det är en bra viskositet i den jag har och som ni misstänker...

Startar gör den fortfarande även nu när det är -5 men på låga varv ca 700-800 och ingen antydan till högre varv för att hjälpa till vid start som man kan önska ...den går och med tiden som motorn blir varm så ökar tomgången och när det är ca 80gr så är varven vid 1100-1200 ...skruvar jag då ner det till ca 800 så går den alldeles utmärkt men har jag kvar den inställningen så får jag hålla på nästa dag när jag skall starta och har jag tur så går den i gång....så jag måste ha fet blandning för att det skall gå..

Vad skall jag kika på ..har som det känns bara bränslerelät och styrboxen kvar eller har jag missat något?

//P
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

Inläggav kalle59 » 2016-01-03, 19.04.14

Jag hittar tyvärr inte min verkstadshandboks CD men har istället läst spaltkilometer på tyska forum om just ditt problem och faktum är att det finns ingen röd tråd utan vissa har haft problemet i OVP, en del i felaktiga stift samt allt i tändningsväg.
Vissa säger luftmassemätare, en del dåligt tryck i bensinpumpen och så fortsätter det.
Någon verkstad sa också styrbox och det nämndes även insprutningsventiler och mängdmätare.

Ja hur ska man bli klokare av detta då?
Enda sättet är ju att ha ersättningsdetaljer att byta allt eftersom men vem har det och hur vet man att det man byter till fungerar?
Sen kan man ju fundera på om det hela går att hänföra till den urusla bränslekvaliten som vi har idag, har du provat något av dom riktigt bra rengöringsmedlen som finns på marknaden, alltså inte dom här billiga sopporna man säljer?
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

Inläggav putta » 2016-01-03, 21.57.33

Tack för ditt svar

Vet verkligen inte vad jag skall hoppa på...har också sökt på nätet och sett alla möjliga svar men inget har hjälpt när jag provat :-(

Har dock inte provat det du nämner om rengöring...vad skall man då ta?

//P
putta
 
Inlägg: 202
Blev medlem: 2013-07-30, 11.16.18

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

Inläggav Willa69 » 2024-03-16, 17.12.35

Hej!
Hur gick det?
Har samma problem och har inte hittat någon lösning!
Mvh Mikael
Willa69
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2024-03-16, 16.58.54

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

Inläggav AmeliaW109 » 2024-03-27, 22.01.43

Gammal tråd, det är osäkert om de medlemmarna fortfarande är aktiva.

Personligen skulle jag misstänka tillsatsluftsliden, den komponent som genom extra luft ska ge högre tomgångsvarv vid kall motor, och sedan gradvis stängas när motorn värms upp.

Men det finns fler möjliga felkällor, jag vet inte vilken felsökning du redan har gjort. Om du behöver dokumentation så har jag en del material som behandlar KE och K-jetronic. Kan skicka med epost isåfall.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Hjälp...190E -87 svårstartad nu när minus graderna kom

Inläggav Willa69 » 2024-05-20, 13.21.14

Hej!
Tack för responsen. Jag har haft fullt upp ett tag men när tillfälle ges ska jag fortsätta felsöka så
tack för tipset och erbjudandet om dokumentation :)

Mvh Mikael
Willa69
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2024-03-16, 16.58.54

Föregående

Återvänd till W 201 190-klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron