In order to login you must be registered. Please be aware that to use most of the functions of this site you will need to register your details. The board administrator may also grant additional permissions to registered users. Please ensure you read any forum rules as you navigate around the board.
För att logga in så måste du vara registrerad. Registreringen tar bara någon minut men ger dig nya och utökade funktioner och möjligheter. Forumadministratören kan också ge extra behörigheter till registrerade användare. Försäkra dig om att du har läst och accepterat våra användarvillkor och vår integritetspolicy innan du registrerar dig. Försäkra dig om att du läst eventuella forumregler innan du skriver något.
Hej Jag har ärvt en 280sl som drar runt 2L/milen och undrar om det är normalt? Bilen är från 83 men motorn ska vara från en 280se från 80, Den värkar inte ha en ecu eller lambdasond utan bara k-jettronic. Frågan är om det är möjligt att sänka bränsleförbrukningen genom att justera insprutet eller om jag ska byta insprut för att få ner förbrukningen. I övrigt är motorn ganska sölig vilket är lite tråkigt i en sl, eller så är man bara van med modernare bilar...
Låter lite väl mycket, men det beror ju på vad för typ av körning det handlar om. Är det mest stadstrafik och tung högerdojja, så kan det kanske bli så...
Min 280SL från 1983 drog i på långtur i sommar (70 mil) 1.04 liter per mil och den har ändå eftermonterad katalysator.
Jag hade börjat med att kolla CO, därefter byta kallstartventilen (hämta en på skroten) och sedan kollat systemtrycket. Förutsatt att motorn är servad (luftfilter, tandning, tändstift, ventilinställning etc..)
Börja med att kolla insprutningsventilernas gummitätningar med hjälp av startgas. Sedan, som Stranna skriver, kolla CO-halten. En kallstartsventil är dyr, men du kan kolla tätheten vid att klämma ihop bränsleledningen till den.
Jörgen Eriksen (1227) Teknikreferent i Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club Deutschland e.V.
3 av insprutsventilerna är inte täta, CO låg på 2.1 vid förra besiktningen.
Bränsle slangen till kallstarts ventilen värkar vara av metall, men skulle man kunna koppla loss denna helt och köra bilen för att se om det är det som är felet?
funkar det med vilken som helst ventil eller är det viktigt att det är Mercedes, förutsatt att den passar?
Hej Fredrik Ursäkta, - jag glömde att det är metallrör till kallstartventilen. Gör endast en åtgärd åt gången för att säkra vilket fel det är/var. Börja med att se till att alla insprutningsventiler är täta och därpå testa. Därpå kan du koppla bort röret till kallstartventilen för att testa denna. Därefter kan du ge dig på CO-halten.
Jörgen Eriksen (1227) Teknikreferent i Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club Deutschland e.V.