Behöver hjälp med 450 slc, går dåligt i motorn

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Re: Behöver hjälp med 450 slc, går dåligt i motorn

UNREAD_POSTav mikap » 2015-08-04, 21.02.27

gustaf.josefsson skrev:Hej igen (efter typ 2 år :lol: )

Bilen har fått stå till sig lite och jag har nu mekat lite igen. haft borta bänslemängdfördelaren och känt på kolven där, även vågen, allt känns ok och inget kärvar.. Hade även borta bränsletrycksregulatorn men vet inte om det finns något sätt att testa den? eller om det finns något sätt att testa med bilen igång i fall det beror på regulatorn?

Det går ju en liten slang in i den på undersidan som går till en större slang som sedan går in i ventilkåpan. Vad spelar denna för roll? Den stora slangen som denna ansluter till går in i luftburken, och där verkar det vara lite lite tryck, alltså inte sug.

På bränsletrycksregulatorn, på "röret" där man sätter denna lilla slangen verkar det även vara någon slags ställskruv, min tanke är att om nåt är fel med regulatorn så den ger fullt tryck hela tiden, skulle det då går att ställa ner trycket med denna skruven för att testa? eller är den till något annat?

Bränsletrycksregulatorn är Bosch nr 0280161007 om det hjälper till :)

Tack på förhand!

Ett tips jag fick till min 450 -75 av en äldre bilmek som är utbildad på K-jet är att använda ATF-olja i soppan !!
Dyra tillsatser var enligt honom bortkastade pengar !!
Har använt det i min med bra resultat , den gick halvdassigt när jag köpte den , bytte tänddelar luftfilter utan förbättring men det behövde bytas ändå.
Började oljebehandlingen för ett par tankningar sedan och märker skillnad för varje gång vi använder bilen (startar bättre , bättre drag , jämnare tomgång)
Drar dock fortfarande mycket soppa ca1,8L har nyligen bytt soppafilter men inte hunnit köra något för att se om det blev någon skillnad.
K-jet kan dra för mycket soppa om bränsletrycket är för lågt (enl meken)
Mvh Mika
mikap

Föregående

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC