Kölis skrev:Känns som att du har gett upp typ.. Ge mej ditt reg nr på bilen så ska jag reda ut det hela åt dej. Ibland är det bara MB original delar som är rätt, även vissa oljor har ett MB nummer utan motsvarande referenser till andra oljor.
Ge mej bilens reg nr och vad det är som du behöver i form av oljor och service delar så ska jag hjälpa dej och även troligen ge dej rätt uppgifter.
Hinner nog inte i kväll då jag slår igen verkstaden nu, men i morgon, jag lovar!
Hej och jätte tack. PM skickat.
Njea, jag har inte gett upp, men hoppades kunna köpa vätskor och börja ge bilen bra service till och börja med. Men får klena svar, och när man söker på reg nr på de flesta oem tillbehörsbutiker finns inget.
Lite ledsen blev jag också när jag upptäckte 2 cm vatten på golvet passagerarsidan imorse, fram och bak..
Och ärligt talat, en olja från AutoExperten eller Mekonomen för halva priset av MB måste vara kvalitetsmässigt dubbel så bra kontra oljor man använde "då" på 60 och 70 talet. Men, jag vill ha rätt vätskor...
Så motorolja har jag köpt, 6 liter Castrols 20w-40. Den ska INTE köras vintertid, så den lär duga.
Oljefilter och oljeplugg är införskaffade.
Kommer nog satsa på 80-90 SAE hypoid oja till diffen, bara om jag knäcker "om jag har denna "diff" och ska ha denna " mystiska tillsats " grejsmojsen?
Sen vill jag byta kylarvätska men vet ej om drt ska vara röd, grön, gul eller vad det nu finns för färger. Samt volym.
Och automatlådeolja, nu vet jag att det ska vara ATF Dextron B, men vet ej volym samt filter fans inte.
Tänddelar låter jag bli i år, fördelarlocket ser fin-fint ut så som kablar... så det kan vänta.
Och jag vill jag även byta servovätskan (broms och ratt.). Måste ta reda på volymerna och "sort".
Idag beställdes lister från MB Classic till bakre sidofönstren, de är slitna, kanske kom vatten i dena väg.
Samt att jag beställde ventilkåpspackning då ventilerna ska justeras i samband med service.