Värde -90 560 SEL och att tänka på

W 126 S-Klass 1981-1990

Värde -90 560 SEL och att tänka på

UNREAD_POSTav henkefri » 2009-11-05, 17.12.13

Hej!
Jag har fått tag på en -90 560 SEL som jag funderar på att köpa och undrar hur mycket skall jag på ett ungefär betala för den.
Lite fakta:
Svensksåld 1 ägare, ca 14000 mil, bilen är avställd i garage sedan 2002 då den senast besiktades
Vinröd metallic, vinröd inredning, tygklädsel.
Skicket på karossen är att höger bakdörr är lätt intryckt, höger bakskärm är rätt så rostig längs hela underkanten. Vänster bakskäm har endast lite rostbubbel mellan skärm och kofångare. I övrigt kunde jag inte se någon rost på bilen. Kofångare fram och bak har på båda sidor lite "skavmärken" men inga bucklor och kromet verkar ha klarat sig. Skadorna kommer från ett för trångt parkeringsgarage.

Vad är ungefärligt värde?

På blocket har jag sett 560 SEL allt från 9 000 upp till 90 000:-. Jag har sett ett antal som har varit undanställda i 5-10 år och de verkar ha legat mellan 15-30 000:-

Sedan funderar jag på vad skall jag göra före det att jag startar upp bilen så den får en så skonsam start som möjligt efter sin 7-åriga törnrosasömn!?

Tacksam för svar

Henrik
henkefri

Re: Värde -90 560 SEL och att tänka på

UNREAD_POSTav kalle59 » 2009-11-05, 17.46.25

Hej Henrik, ja du där har du ju en riktigt potent och rolig bil, det första som slog mig var dom låga milen, du skriver svensksåld och en ägare, har du kollat så att det stämmer? Jag blev fundersam över svensksåld med tygklädsel...fanns det såna?
Övrig utrustning, har du kollat att allt såsom el och ac funkar, tänk sedan på att det kostar en del slantar att reparera det kosmetiska på bilen beroende på vad du eftersträvar men en sådan bil vill man väl ha i skick lr hur, ta kort på det som behöver lagas och begär kostnadsförslag, kanske du måste lacka båda sidor, beträffande uppstarten efter törnrosasömnen överlåter jag det svaret till bättre kunnande då jag har för mig att SEL:en har ett sofistikerat hydraulsystem, är bilen välservad bör motorn inte vara något större bekymmer men ett oljebyte inför uppstarten skadar absolut inte, prisbedömning utan alla fakta ger jag mig inte på det vore fel, lycka till med ditt ev köp men kom ihåg att även om bilen är billig så kan det sluta i ren ekonomisk katastrof om inte grejorna är schysta
Mvh Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

UNREAD_POSTav henkefri » 2009-11-05, 19.12.04

Jag såg bilen då garageporten till en gammal änka stod öppen i somras. Bilen är såld ny på Bil-Dahl i Umeå till hennes man, när han dog så blev bilen ståendes i garaget. Milen verkar stämma efter besiktningsprotokollen att dömma men jag har inte kolat med Bil-Dahl. Jag har ingen anledning att inte lita på dem i detta fall, de känns som mycket ärliga människor. Jag har pratat med sonen och han vill gärna att bilen säljs. Jag har ännu inte kollat något elektriskt på bilen då den inte har någon ström. Jag vet efter att sedan tidigare ha köpt en Porsche 928 S4 -90 som stått still i lika många år att det finns mycket som kan torka sönder på en bil som stått. Det var en del att göra på den om man säger så med vattenläkage och annat. Nu råkar jag vara hyffsat händig så en hel de klarar jag själv men för dokumentationens skulle så skall den in på service hos Bil-Dal hade jag tänkt mig så småningom. Den har servats där under sin tid i trafik.

Önskar gärna att någon hyffsat insatt i modellen törs ge en någorlunda prisbild, du kalle känns ändå rätt insatt i modellen, jag har själv tidigare bara kört ett par Porschar, 7 BMW och en Jaguar så jag har dålig kol på Mercedes.
Tycker dock inte om att en gammal fin lyxbil står och förstörs!

Henrik
henkefri

UNREAD_POSTav kalle59 » 2009-11-05, 19.50.25

Hej, ja som jag skrev finns det ju en del att vara vaksam över, själv har jag en 300SE-91 som har gått 5.200 mil och visst är 126:an en underbar bil och som jag sa så är ju 560 en top of the liner , jag tror att om man bara tar det lite vackert med uppstarten och känner av bromsar osv ska det inte vara några större problem, risken finns naturligtvis att det kan bli läckage men det är ju bara att hålla koll på. Har man nämnt något pris till dig? Hursom helst om nu uppgifterna stämmer så har du ju en knappt inkörd bil och betala gärna lite extra för en seriös vagn som denna med god historik, första ägarna som hade råd med dessa vagnar sparade ju inte på underhållet i regel så där kan man ju dessutom känna sig trygg
Mvh Kalle
Medlem 2077

kalle59

UNREAD_POSTav henkefri » 2009-11-05, 21.18.33

Underhållet tror jag har varit bra på bilen då de inte verkar ha saknat pengar eftersom man haft råd att köpa en 560 sel ny. Men det jag oroar mig mest för som jag inte har någon erfarenhet av är hydraulsystemet för fjädringen, låter riktigt dyrt om det har gått sönder på grund av att bilen stått. Någon som vet om det är mycket vacumsystem i bilen annars. Klockorna för vacumsystemet var något som torkat sönder på 928an och det var inte så kul att hålla på med.
Nu verkar lister runt dörrar och så ha klarat sig bra så det verkar som miljön den stått i har varit bra så diverse vacum- och hydraulklockor kanske har klarat sig.
Hur är det med en AC som stått still så länge, är den då trasig eller borde den fungera om den fungerade före det att bilen blev bortställd? Något att tänka på gällande AC före start?
En oljeservice är det första jag tänkt göra före det att jag startar bilen, borde ha kunnat bli lite kondens och vatten i oljan på 7 år. Tror även att jag skall duscha bromsoken med 5-56 ordentligt före uppstart också. Växelådan torde väl mest behöva snurra lite så borde den gå fint sedan.
Henrik
henkefri

UNREAD_POSTav kalle59 » 2009-11-06, 10.29.35

Hej, ja hydraulsystemet kan man ju aldrig kolla mer än på yttre läckage och steg 2 köra med bilen, största problemet med dessa system brukar inte vara dämparna utan att rören tar stryk av vinterkörning dvs att dom korroderar sönder, vad beträffar vaccumsystemet så är det enl mitt tycke mycket driftsäkert, visst kan ett gummi membran gå sönder men det kan ju allt på en bil.
Ac:n tror jag inte är något problem att bara starta, skulle vara att kompressorn fastnat men troligen inget problem, du kan ju starta motorn och låta ac:n vara avstängd först och be en kamrat sätta på den medan du lyssnar efter ev problem när kompressorn slår till, oljebytet låter som en god ide men att spraya bromsarna skulle iaf inte jag göra, vill du göra något så bör ju oken kollas först innan du kör men rullar bilen efter stilleståndet och inte något hjul sitter fast är det bara att försiktigt känna sig för, vxllådan inget problem heller eftersom vi pratar lågmilad välservad kvalitetsbil.
Lycka till med bilen
Mvh Kalle
Medlem 2077

kalle59

UNREAD_POSTav henkefri » 2009-11-06, 13.37.45

Tack Kalle!
Då byter jag bara olja och testar försiktigt. Jag skall göra en bättre visulär koll före köpet och då försöka titta på hydraulrören. Köpet blir av under våren, hon har lite svårt att skiljas från den men behöver platsen för annat då. Det kan hända att vi gör klart köpet och att bilen står kvar i hennes garage och att jag kan komma överens med henne om att få börja ordna det som behöver fixas på bilen där.
Henrik
henkefri

Återvänd till W 126 S-Klass